FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tråkigt att SAAB går i graven. Jag är en stolt ägare av en SAAB 9000 -97:a 2.3 Turbo, bra bil med bra drag. SAAB var bra på att kräma ut mycket kraft ur relativt små motorer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag har 2 Saabar, nya 9-5 Aero kombi båda två. Min ena syster jobbar på Saab och min andra syrras gubbe jobbar på Saab.
Det är en skitbra bil på alla sätt förutom ett. När jag vrider om nyckeln och kör stadstrafik som jag oftast gör drar den 1.8 liter bensin milen. Där är felet! Jag tror det här är bra för både Trollhättan och mina systrar på en inte allt för lång sikt. Ibland måste man tänka om. Ibland kan det kännas orättvist att man inte skyfflar in miljarder i bilbranchen när man skyfflat in miljarder i princip alla andra stora branscher i sverige och EU. Men jag tror att om man bara skrotar dom gamla bensin/etanolmotorera och fokuserar på exempelvis el-drift kommer pengarna och framgång igen! GM är ju ingen förebild direkt dom hade ju också kursat om inte Obama hjälpt till. Saab är bättre utan dom.
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Nää seriöst, drar den så mycket soppa alltså? Min brukar ligga runt litern milen i stadstrafik, och då kör jag långt ifrån bränslesnålt. Det är klart, kör man i stort sett bara rusningstrafik till och från jobbet så blir ju milförbrukningen hög p.g.a. mycket krypkörning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() 9-5 Aero Kombi Automat. 2.3 Turbomotorn (260 hk) 2006 -> BRÄNSLEFÖRBRUKNING Blandad körning, 0,88 liter/mil enligt EU-norm sedan manuell. 0,98 sedan automat. 0,90 kombi manuell, 1,01 kombi automat.
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta måste vara det absolut grundläggande felet GM gjorde. Den lilla men trogna skaran som köper saab vill ha en saab och inte en opel som dom ju mer och mer har fått under GM's ledning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av MSI den 2009-12-21 klockan 08:37 Anledning: Väldigt lång mening... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Skämt åsido, jag tror med att det kan vara bra på lite sikt att saab läggs ner och att GM försvinner. Sen hade väll kanske det bästa varit om någon fick köpa upp hela rasket och började göra just miljöbilar. Vad man än säger om saab så kan man ju inte säga annat än att dom har många fruktansvärt duktiga ingenjörer som med rätt ledning säkert skulle kunna göra något riktigt bra. Dom har väll redan någon motor liggandes med variabel cylindervolym eller vad det var... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Absolut!! GM vill inte sälja SAAB för ett för lågt pris, fast personalen skulle ha jobb och SAAB skulle leva vidare. Man skulle vara tvungen att ge upp en hel del av de patenten och tekniken som utvecklats under SAAB i Sverige. Om man lägger ner så behåller man all tekniken, som man kan utnyttja till andra märken.
Detta handlar om vad petenten och den redan utvecklade tekniken är värd som SAAB sitter på. Inte vad jobben och märket är värt till det svenska folk och de som arbetar på SAAB. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|