Kom ihåg mig?

R.i.p saab

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-19, 18:54 #21
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Nja, samma Epsilon-plattform av GM, ja. Bara för att Opel fick släppa sin modell först betyder inte att det var de som skapade den. Lite det som har varit felet mellan Saab och GM. Saab har fått vänta på att lansera sina modeller till förmån för Opel. Nu när GM väljer att satsa på Opel så vill man knappast ha Saab som konkurrent till Opel, så man lägger ned Saab.
Fast att det var Opel som fick bygga de allra första Saab 9-5 (Nya) tyder väl endå på att Opel troligtvis har haft ganska mycket att göra med den nya modellen.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 21:21 #22
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Tråkigt att SAAB går i graven. Jag är en stolt ägare av en SAAB 9000 -97:a 2.3 Turbo, bra bil med bra drag. SAAB var bra på att kräma ut mycket kraft ur relativt små motorer.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 22:57 #23
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Jag har 2 Saabar, nya 9-5 Aero kombi båda två. Min ena syster jobbar på Saab och min andra syrras gubbe jobbar på Saab.

Det är en skitbra bil på alla sätt förutom ett. När jag vrider om nyckeln och kör stadstrafik som jag oftast gör drar den 1.8 liter bensin milen. Där är felet!

Jag tror det här är bra för både Trollhättan och mina systrar på en inte allt för lång sikt. Ibland måste man tänka om. Ibland kan det kännas orättvist att man inte skyfflar in miljarder i bilbranchen när man skyfflat in miljarder i princip alla andra stora branscher i sverige och EU. Men jag tror att om man bara skrotar dom gamla bensin/etanolmotorera och fokuserar på exempelvis el-drift kommer pengarna och framgång igen! GM är ju ingen förebild direkt dom hade ju också kursat om inte Obama hjälpt till. Saab är bättre utan dom.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 23:18 #24
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Det är en skitbra bil på alla sätt förutom ett. När jag vrider om nyckeln och kör stadstrafik som jag oftast gör drar den 1.8 liter bensin milen. Där är felet!
Det finns fler växlar än ettan och tvåan

Nää seriöst, drar den så mycket soppa alltså? Min brukar ligga runt litern milen i stadstrafik, och då kör jag långt ifrån bränslesnålt. Det är klart, kör man i stort sett bara rusningstrafik till och från jobbet så blir ju milförbrukningen hög p.g.a. mycket krypkörning.
Oläst 2009-12-19, 23:34 #25
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Det finns fler växlar än ettan och tvåan

Nää seriöst, drar den så mycket soppa alltså?.
Brukar ligga mellan 1.6 och 1.8 beroende på temperatur. Om man åker lite landsväg blir det mycket bättre direkt men det gör jag sällan. Kör mest korta turer in till stan, köper en dagens, kör sambon till jobbet eller bara finkör .

9-5 Aero Kombi Automat. 2.3 Turbomotorn (260 hk) 2006 ->

BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Blandad körning, 0,88 liter/mil enligt EU-norm sedan manuell. 0,98 sedan automat. 0,90 kombi manuell, 1,01 kombi automat.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 00:02 #26
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Brukar ligga mellan 1.6 och 1.8 beroende på temperatur. Om man åker lite landsväg blir det mycket bättre direkt men det gör jag sällan. Kör mest korta turer in till stan, köper en dagens, kör sambon till jobbet eller bara finkör .

9-5 Aero Kombi Automat. 2.3 Turbomotorn (260 hk) 2006 ->

BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Blandad körning, 0,88 liter/mil enligt EU-norm sedan manuell. 0,98 sedan automat. 0,90 kombi manuell, 1,01 kombi automat.
Min far hade en 9-3 Aero på ~250 hk förut. Den drog iofs ganska mycket i stadstrafik, över litern utan problem. På långresor däremot var den nere på 0,7-0,8 l/mil. De starka motorerna börjar dra mycket soppa så fort varvtalet går över 3000/min eller på låga växlar.
Oläst 2009-12-21, 08:16 #27
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
GM har väl knappast drivit SAAB med förlust i 20 år så någonting har de nog tjänat...
Synd att de aldrig lät SAAB bli så bra som de kunde, fattar inte varför man lät SAAB bygga bilar med gamla OPEL-delar från 80-talet och misshandlade varumärket så pass mycket...
Detta måste vara det absolut grundläggande felet GM gjorde. Den lilla men trogna skaran som köper saab vill ha en saab och inte en opel som dom ju mer och mer har fått under GM's ledning.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 08:35 #28
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Man ska inte haka upp sig på att Saab har gått i förlust en många massa år. Som redan har nämnts så beror detta på flera faktorer, bland annat att GM har skyfflat över förluster till Saab (eftersom Saab har sin verksamhet i ett högskatteland och där staten under många år har backat upp förlusterna...). Detta gör man enkelt genom att Saab köper GM-tillverkade produkter till ett högre pris än vad de egentligen kostar.

Sedan har GM gjort nästan allt för Saab ska bli ett GM-märke, dvs GM-bil fast med Saab-märke. Så Saabs planer på nya modeller har försenats och sedan har man dumpat över massa GM-teknik på gamla modeller.

Nu när man har fått order om att dra ned på verksamheten utomlands så väljer man helt enkelt att lägga ned Saab och (eftersom tyska staten gick på en nit och skyfflade in miljarder till GM-Opel) så satsar man på Opel istället. Jag menar, tror ni att det är en slump att man säljer gamla 9-5 samt 9-3 till Kina men väljer att lägga ned nya 9-5? Låt mig gissa, Opels nästa modell kommer påminna väldigt mycket om en viss 9-5?
I mina öron låter det väldigt konstigt att man väljer att lägga ner saab om det egentligen har gått med vinst. Men pga att det har fått ta delar av GM's förluster gått med förlust på pappret i nästan alla år. Enda förklaringen till att detta i så fall händer är att dom rakt av har bytt ut hela ledningen och brännt upp all historik över transaktioner mellan bolagen.

Senast redigerad av MSI den 2009-12-21 klockan 08:37 Anledning: Väldigt lång mening...
Oläst 2009-12-21, 08:43 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Jag har 2 Saabar, nya 9-5 Aero kombi båda två. Min ena syster jobbar på Saab och min andra syrras gubbe jobbar på Saab.

Jag tror det här är bra för både Trollhättan och mina systrar på en inte allt för lång sikt. Ibland måste man tänka om. Ibland kan det kännas orättvist att man inte skyfflar in miljarder i bilbranchen när man skyfflat in miljarder i princip alla andra stora branscher i sverige och EU. Men jag tror att om man bara skrotar dom gamla bensin/etanolmotorera och fokuserar på exempelvis eldrift kommer pengarna och framgång igen! GM är ju ingen förebild direkt dom hade ju också kursat om inte Obama hjälpt till. Saab är bättre utan dom.
Hehe, du är väll från Trollhättan? Vågar du visa dig på torget i Trollhättan idag och säga att du tycker det är bra att saab läggs ner?

Skämt åsido, jag tror med att det kan vara bra på lite sikt att saab läggs ner och att GM försvinner. Sen hade väll kanske det bästa varit om någon fick köpa upp hela rasket och började göra just miljöbilar. Vad man än säger om saab så kan man ju inte säga annat än att dom har många fruktansvärt duktiga ingenjörer som med rätt ledning säkert skulle kunna göra något riktigt bra. Dom har väll redan någon motor liggandes med variabel cylindervolym eller vad det var...
Oläst 2009-12-21, 08:43 #30
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Absolut!! GM vill inte sälja SAAB för ett för lågt pris, fast personalen skulle ha jobb och SAAB skulle leva vidare. Man skulle vara tvungen att ge upp en hel del av de patenten och tekniken som utvecklats under SAAB i Sverige. Om man lägger ner så behåller man all tekniken, som man kan utnyttja till andra märken.

Detta handlar om vad petenten och den redan utvecklade tekniken är värd som SAAB sitter på. Inte vad jobben och märket är värt till det svenska folk och de som arbetar på SAAB.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017