Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jävla domänplundrare..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-11, 13:20 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Standard Jävla domänplundrare..

Så trött jag är på dessa personer/företag som köper upp en jävla massa domäner och sedan sätter en massa skit annonser på sidan..

När man själv vill köra något seriöst och domännamnet i sig passar perfekt för det. Skickar man sedan ett mejl till vederbörande så ska de ha 10 - 100 000 kr för domänen..

Tröttsamt..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 14:52 #2
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
När man själv vill köra något seriöst och domännamnet i sig passar perfekt för det. Skickar man sedan ett mejl till vederbörande så ska de ha 10 - 100 000 kr för domänen..
Blir du lika trött på mäklare som säljer lägenheter för 100.000kr per kvadrat i Stockholms innerstad?

Location, location, location. Vill man ha nåt bra får man betala, så är det bara.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 16:15 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Blir du lika trött på mäklare som säljer lägenheter för 100.000kr per kvadrat i Stockholms innerstad?
Dålig jämförelse då de knappast har köpt lägenheterna för 0,1% av vad de begär.

För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 16:24 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det vet du ju inte om en eventuell säljare har gjort heller? Att driva företag går ut på att göra bra affärer oavsett vad det sedan gäller. Någon gång i tiden så har marken varit helt gratis - någon eller några har sagt: "det här är min mark" eller så har man helt sonika slagit ihjäl eller drivit bort de som fanns där tidigare. Därefter har värdet gått upp och ner beroende på många olika faktorer. Sedan länge använder vi nu lyckligtvis pengar istället för att slå ihjäl varandra (åtminstone de flesta av oss).

Det här är ju ett problem som många har - ska man starta hotell eller restaurang så måste man också ha ett rejält kapital om man vill finnas på de mest attraktiva platserna. Det är inget konstigt alls med det utan en självklarhet för de flesta.

För övrigt så är du troligtvis inte ensam om det du vill göra om det perfekta domännamnet redan är upptaget (oavsett hur det sedan används). En riktigt bra idé varken står eller faller med "det perfekta domännamnet". Se bara på vad alla startups heter numera.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-11 klockan 16:27
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 17:31 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:

För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...
Min lägenhet såldes av killen som köpte den när huset byggdes 1986. Han betalade lite drygt 1% av priset jämfört med vad jag gjorde. Det är inte ens i Stockholm.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 17:39 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Varför skulle det vara ett problem för oss domänskojare tänker du?

Citat:
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 17:40 #7
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag har nog aldrig valt att handla av ett företag bara på grund av dess (domän)namn utan valet har gjorts efter att jag bedömt deras service, tjänster, utbud och prisvärdhet. Att man väljer bort företag på grund av dess namn tror jag mer beror på vad de har i sin ryggsäck sedan tidigare.

Satsa på att utveckla din idé och genomföra det på ett bra sätt så tror jag att namnet på ditt projekt kommer till dig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 18:31 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang.
Jaså?

LVP
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4...4rdets_princip
Oläst 2013-11-11, 18:53 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:

Tillgångar redovisas och bokförs alltid initialt till sitt anskaffningsvärde enligt anskaffningsvärdemetoden. Det går att skriva upp värdet enligt omvärderingsmetoden. Men det beror ju på om man vill se domännamn som en immateriell tillgång.

Det är ju dessutom väldigt få domännamn som är särskilt likvida, så om de aldrig omsatts, hur ska SKV eller någon annan kunna bestämma att t.ex. obligationer.se är värd 300,000kr om den inte rörts eller bytt ägare sedan 2004-09-21?

Tror snarare SKV skulle rynka på ögonbrynen om man blåste upp balansräkningen på tillgångar som anskaffats för 100kr.
Oläst 2013-11-11, 19:04 #10
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017