Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ångerrätt.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-04, 21:40 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Standard Ångerrätt.

Funderar vad som gäller i detta fall.

En kund (privatperson) handlar en vara för 250kr Han vill ha den levererad med Expressfrakt för att den skall hinna i tid, detta kostar enligt postens prislista för Expresspaket 07.00 under 10kg 795kr. Han är villig att betala detta om han får den i tid. Varan levereras och han har den i tid, han hämtar dock inte ut den direkt utan först efter några dagar, sen hör han av sig och vill ångra köpet. Så han skickar tillbaka den till oss, och nu kommer frågan; ska vi då återbetala honom 795kr + varans värde?

Jag anser personligen att en tjänst som är initierad och fullföljd, som tex. en frakttjänst omöjligen kan ersättas honom, då det dessutom är han själv som efterfrågat denna. Kan man inte göra en jämförelse med att om man hyr en hantverkare över internet och denna gör ett jobb hemma hos en, kan man då "ångra köpet" efter detta är genomfört?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-04, 22:04 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
De flesta brukar återbetala frakten i sin helhet om det är ett fel på varan, men vid ångerrätt brukar de flesta låta kunden betala returfrakten. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att kunden får betala fraktkostnaden i båda rikningarna, eftersom kunden hade specialbeställt expressfrakten. Har inte kollat distansavtalslagen nu så jag är inte 100 på vad som står i lagen om ångerrätten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 10:06 #3
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Lagen säger att konsumenten skall få tillbaka det han betalt till säljaren.

Citat:
19 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
Konsumentverket och Trygg Ehandel är av uppfattningen att detta inkluderar fraktkostnaden om hela ordern ångras, vilket ju torde bli fallet med bara en vara. Är det en order med flera varor och endast en del av dessa ångras så behöver inte frakten återbetalas.

Förmodligen finns inget rättsfall som styrker denna uppfattning.

Nu vet jag inte vad det är för en vara, och varför det var så bråttom, men du kan ju fundera över om inte köpet kan ha varit för näringsändamål? En ren konsument har sällan så bråttom att man betalar så höga extra fraktkostnader.

Citat:
2 § I lagen avses medkonsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 11:20 #4
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Nu var det ett tag sen jag läste hela lagtexten om detta, men jag är rätt säker på att om kunden väljer en specialiserad produkt (frakten i detta fall) så kan inte kunden vänta sig en fullständig återbetalning på denna del.

Det känns ju dock som att kunden försöker göra det besvärligt för dig, beställa med supersnabb frakt sen låta den ligga en par dagar..
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 12:02 #5
Holmgren Holmgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 133
Holmgren Holmgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 133
Som nämts ovan.
Kunden har rätt till pengarna för varan. Frakten är special om jag förstår det rätt?

Möjligen att du återbetalar en summa motsvarande värde på ordinare frakt.
Holmgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 12:33 #6
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Om det var jag som råkade ut för detta så skulle jag, när vara är åter, återbetala summan för vara men behålla frakten. Om det är faktura så skulle jag sända en kreditfaktura på varan men fortfarande kräva betalning för frakten.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 14:47 #7
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Greger har rätt. Oavsett vad du tycker ska du återbetala tillbaka vad kunden betalat dig, dvs varans värde samt frakt och evnetulla avgifter kunden betalt. Det är inget du kan avtala bort utan är reglerat i lag
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 15:18 #8
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat Visa inlägg
Greger har rätt. Oavsett vad du tycker ska du återbetala tillbaka vad kunden betalat dig, dvs varans värde samt frakt och evnetulla avgifter kunden betalt. Det är inget du kan avtala bort utan är reglerat i lag
Varför har Greg rätt ?

Se transporter nedan...

Citat:
När du inte har ångerrätt

Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.
•inkvartering
•transporter
•servering, catering eller liknande
•kultur-, idrottsevenemang eller liknande
•livsmedel
•tidningar
•vadhållning
•plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.
Källa: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag...distanshandel/
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 18:32 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat Visa inlägg
Greger har rätt. Oavsett vad du tycker ska du återbetala tillbaka vad kunden betalat dig, dvs varans värde samt frakt och evnetulla avgifter kunden betalt. Det är inget du kan avtala bort utan är reglerat i lag
Så om en grupp människor går samman i önskan om att sänka ett litet företag så kan man gå till väga på det viset och det är helt lagligt? Känns inte särskilt lyckat.

I det här fallet ligger väl den relevanta frågan i om frakten och produkten kan ses som två separata försäljningar eller inte. Man vill ju rent spontant säga att eftersom transporten var betydligt dyrare så kan det tänkas gå under Jans exempel på undantag ovan. Jag skulle själv inte alls vara pigg på att betala tillbaka frakten men det är också en av en lång rad anledningar till att jag aldrig skulle komma på tanken att syssla med traditionell e-handel
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-05 klockan 18:36
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 18:32 #10
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Nu var det ett tag sen jag läste hela lagtexten om detta, men jag är rätt säker på att om kunden väljer en specialiserad produkt (frakten i detta fall) så kan inte kunden vänta sig en fullständig återbetalning på denna del.

Det känns ju dock som att kunden försöker göra det besvärligt för dig, beställa med supersnabb frakt sen låta den ligga en par dagar..
Det där gäller om han t.ex har fått sitt namn ingraverat i produkten.

Frakten, om än dyr, är en "standardprodukt".

Jag säger inte heller att man måste återbetala frakten - men både Konsumentverket och Trygg Ehandel är av den uppfattningen. Är du certifierand enligt Trygg Ehandel har du inget val, men är du inte det så kan du ju prova och se ... protesterar inte kunden så är allt lugnt. Protesterar han så kan det ju bli intressant med en prövning i ARN.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017