Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jag har blivit anmäld till "etiska rådet".

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-20, 14:22 #1
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 50
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 50
Standard Jag har blivit anmäld till "etiska rådet".

Hej WN.
Jag har blivit anmäld till etiska rådet som i sin tur tagit kontakt med mosms som i sin tur kontaktade mig och drog en ganska hög summa pengar från mitt mosms-konto. (4 siffrigt).
Numret anmälaren angav har inte köpt något av mina tjänster men tydligen så har hans barn köpt tjänster från oss via deras pappas abonnemang. (Dock är det inte med i mosms smslogg).
I vårt avtal för registrering står det (och även då man köper tjänsten) tydligt att man måste vara över 18 år eller ha målsmans tillåtelse även abonnemanginnehavarens tillstånd. Nu hotar mosms stänga mitt konto där det ligger ett väldigt högt belopp på 5 siffror.
Etiska rådet hotar med att gå vidare med fallet till ARN.

Hur går jag tillväga nu? Har mailat dem med detaljer etc. Nu säger de att jag ska kontakta anmälaren, vilket jag gjort och inte fått svar.

Hur förhindrar man egentligen att barn köper utan tillstånd av ens tjänster?
Tro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 14:37 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Låt dom gå till ARN, ARN är lite lekstuga som leker utan någon lagligt makt. Deras beslut är i bästa fall värt som gratis toa papper.

Ang MOSMS så läs deras avtal, och fråga vilken paragraf som dom hänvisar till för ha rätt stänga av kontot. Och hänvisa dom till din advokat efteråt

Du kan inte hindra folk under 18 år beställa saker, skulle mer anklaga deras föräldrar vara dåliga föräldrar som inte tar ansvar.

Lånar dom ut telefonen till deras barn så har dom ju godkänt det, annars fall får dom väl anmäla sina egna barn om dom tagit telefon utan lov.

Senast redigerad av patrikweb den 2012-12-20 klockan 14:42
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 14:58 #3
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Nu kan jag väldigt lite om lagen, men hur är det specifierat i avtalet angående återbetalningar från din tjänst? Kan tänka mig att om det inte står något där bör du återbetala summan, vilket du iofs ändå bör göra av goodwill om du vill behålla ett bra rykte.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 15:24 #4
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 50
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Låt dom gå till ARN, ARN är lite lekstuga som leker utan någon lagligt makt. Deras beslut är i bästa fall värt som gratis toa papper.

Ang MOSMS så läs deras avtal, och fråga vilken paragraf som dom hänvisar till för ha rätt stänga av kontot. Och hänvisa dom till din advokat efteråt

Du kan inte hindra folk under 18 år beställa saker, skulle mer anklaga deras föräldrar vara dåliga föräldrar som inte tar ansvar.

Lånar dom ut telefonen till deras barn så har dom ju godkänt det, annars fall får dom väl anmäla sina egna barn om dom tagit telefon utan lov.
Tack för ditt svar, det värmer verkligen. Trodde själv jag skulle få sitta i domstol och få kontot avstängt pga av att nån ansvarslös farsa inte kan hålla reda på sina barn.

Skall göra det du skrev!

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Nu kan jag väldigt lite om lagen, men hur är det specifierat i avtalet angående återbetalningar från din tjänst? Kan tänka mig att om det inte står något där bör du återbetala summan, vilket du iofs ändå bör göra av goodwill om du vill behålla ett bra rykte.
Det står tydligt att ett köp är slutgiltigt, att vi inte betalar tillbaka något.
Jag tänker inte betala fadern en krona då mosms redan dragit ett par tusen från mitt mosms konto och (förmodligen) skickat till fadern.

Tack för era svar, visar sig att jag inte behöver vara lika orolig som jag varit de senaste dygnen.
Tro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 16:26 #5
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Vad som gäller om en omyndig person ingått avtal regleras av kapitel 9 i Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K9P1. Det är inte den enklaste lagtexten så jag vågar inte uttala mig om hur det blir i det här fallet.

ARN ger endast rekommendationer och du behöver inte följa dem. I praktiken har de dock mycket makt, följer man inte deras rekommendation är det ett antal tidningar som kommer att skriva negativt om ditt företag. Oftast är det därför värt att följa ARNs rekommendation, även om man inte håller med dem.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 17:00 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Vad som gäller om en omyndig person ingått avtal regleras av kapitel 9 i Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K9P1. Det är inte den enklaste lagtexten så jag vågar inte uttala mig om hur det blir i det här fallet.

ARN ger endast rekommendationer och du behöver inte följa dem. I praktiken har de dock mycket makt, följer man inte deras rekommendation är det ett antal tidningar som kommer att skriva negativt om ditt företag. Oftast är det därför värt att följa ARNs rekommendation, även om man inte håller med dem.
Säg det till RyanAir Skämt åsido, håller också med om att det är en god idé att följa ARN i de flesta fall.

Det enda frågetecknet här är huruvida du blivit av med mer pengar än det som kommer från den minderåriga?

Tycker det är mycket oprofessionellt av MOSMS att hota med att stänga av kontot innan ni har rett ut vad som hänt sinsemellan. Då bör de istället ge dig råd om vad du kan göra för att något liknande inte ska ske igen. Det här är trots allt en företeelse som bör ligga inom deras expertis och kunskapsområde med tanke på deras verksamhet. Har de inte ens förklarat vad som skett med de pengar som dragits från ditt konto?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-20 klockan 17:02
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 19:54 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man kan inte hävda att den som står för ett telefonabbonnemang är skyldig att betala alla betaltjänster som beställs från deras telefon. Det är upp till leverantören att säkerställa att man vet vem man gör affärer med, dvs att kontrollera vem som hanterar telefonen.

Det får inte vara så enkelt att beställa dyra tänstre som att bara skicka ett sms eller ringa ett telefonsamtal, man måste göra mer än så för att säkerställa identiteten på uppringaren. Det är särskilt viktigt när det gäller minderåriga för de har inte rätt att ingå bindande avtal, eller skuldsätta sig.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 20:11 #8
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man kan inte hävda att den som står för ett telefonabbonnemang är skyldig att betala alla betaltjänster som beställs från deras telefon. Det är upp till leverantören att säkerställa att man vet vem man gör affärer med, dvs att kontrollera vem som hanterar telefonen.
Hur gör man detta menar du? Det går säkert att göra en lösning där personnummer är en del, men näst intill all information går att hitta på nätet, bl.a fullständiga personnummer på vem som helst. Dessutom är ett SMS så enkelt att skicka, vilket lockar fler kunder.

Jag tycker det är upp till den som står på abbonnemanget.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 20:16 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att ange personnummer är ett enkelt sätt, då har ju den person som använder tjänsten påstått sig vara en speciell person. Det är givetvis inte 100% vattentätt eftersom användaren kan ljuga, men då kan leverantören ändå, i viss mån, hålla ryggen fri. Man kanske även bör skicka ett mejl som måste bekräftas innan tjänaten startar bara för att vara något mer säker. Då rensar man bort kanske 90% av de ogiltiga användarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 20:38 #10
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
HM varför bara inte ange en kod när man köper tjänster via appen eller vad det nu handlar om?
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017