FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sitter och klurar lite på en svensk site, undrar om man behöver denna meta-taggen:
Kod:
<meta name="language" content="swedish" /> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kanske blandar ihop den med någon annan, men jag tror att den meta-taggen underlättar ifall man har talwebbläsare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har den ingenting att göra med SEO:n då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, jag tror inte det har någon positiv inverkan ang. Seo.
Är väl bara en information till sökmotorn att det är en svensk sida.... /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
Det ligger ju i sökmotoroptimerarens intresse att se till att sidan kommer upp i rätt lands Google. Det är ju normalt inga problem om hemsidan ligger på t ex svenskt IP och/eller är med .se domän. Men om hemsidan ligger på ett svenskt webbhotell som använder sig av Amerikansk/Dansk/Norsk eller annan IP serie, dessutom med .com domän så kommer den knappast att ranka bäst i Sverige. Sedan skall det vara se, inte swedish eller svenska ![]() <meta name="language" content="se"> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Där se man, tackar för den informationen. Jag kommer använda svenskt ip och .se -domän. Fast jag antar att det inte skadar att använda den metan då.
Hur är det med alla andra meta-taggar då. Jag kollade källkoden på dina sidor TjörnDesign. Du har en massa olika meta-tagar. Är de verkligen nödvändiga? Jag använder idag, bara keywords, description, language och charset. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Den här META-taggen är att likställa med "keywords". Men "country" har minskat i betydelse på grund av sökmotorerna tekniska utveckling snarare än av spammade webbsidor. Det skadar alltså inte att sätta ut den här taggen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Observation:
För ungefär fyra dagar sedan sjönk en av mina svenska sidor ungefär 40 rankningar på Google.se - helt plötsligt. Jag kollade på Google.com och där var den fortfarande i top 10. Kollade med eniro och där står det: "Språk: Engelska". Tänkte vad tusan, den är ju Svensk! Jag har haft samma problem tidigare att Google trott att ena dan är den svensk andra engelsk. Är väl medveten om att jag har en del engelska ord på sidan så det kanske inte är så konstigt att Google blev förvirrad. Igår la jag in: <META NAME="language" CONTENT="se"> <META http-equiv="Content-Language" content="se"> Idag tillbaka på top 10 på Google.se och på eniro "Språk: Svenska." Fantastiskt. Slutsats: Om du har en svensk sida men har några engelska ord på sidan använd dessa taggar för att göra det riktigt klart för Google (och de andra) att sidan är svensk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
<html lang="se" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> ...Anmärk lang="se" - viktigt att vara konsekvent när man sysslar med on page-sökmotoroptimering! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag hittade en sida som rankas mycket högt och den har följande meta. De använder både sv och swedish i stället för se. Kommentarer..? Och vad anser ni om övriga meta taggarna?
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <META NAME="charset" CONTENT="ISO-8859-1"> <META NAME="keywords" lang="sv" CONTENT="recept, mat"> <META NAME="description" lang="sv" content="En härlig samling av recept"> <META NAME="language" CONTENT="swedish"> <META NAME="expires" CONTENT="never"> <META NAME="distribution" CONTENT="Global"> <META NAME="robots" CONTENT="INDEX,FOLLOW"> <META NAME="copyright" content="© 2005 Receptboken"> <META NAME="revisit-after" CONTENT="20 Days"> <LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="http://www.livet.se/favicon.ico"> |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|