FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
SE är ju förkortningen för *Sverige*, landet, och har har vi ju flera språk, varav ett är svenska (samiska är ju klassat som ett officiellt minioritetsspråk). När man märker upp språket i localizade system så är det ju "sv" (för svenska) som man använder för att för att märka ut språket, medan man använder "se" för att visa att det är den svenska varianten av svenska (hah, yrt blev det). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tillägg till min observation ovan:
För några dagar sedan hade jag inte detta i åtanke och skrev ett par tekniska engelska termer på min sida. Och igår tror Google åter igen att det är en Engelsk sida och rankar mig ner 20 steg på Google.se. Jag kollade sedan riktigt noga och hittade en engelsk mening i en ALT tag som jag ändrade och en del andra ord - irriterande. Så, kan hända att dessa meta språktaggar ändå är helt värdelösa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Däremot bör man inte förringa meta country som en del i helheten för hur webbsidors informationsarkitektur ska vara uppbyggd, nu och i fratmiden - både gällande W3C men inte minst inför Google och andra sökmotorer. Relevans, konsekvens och trovärdighet. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
<!--QuoteBegin--nobody[/i] Inte för att jag är en speciellt gaphalsig förespråkare av W3C, men de har många idéer om informationsarkitektur på webben som är intressanta när det gäller SEO. Och kom ihåg att Google sneglar mycket på W3C. [/quote] Tja, eftersom W3C är det som definerar HTML-standarder så är det väldigt "vettigt" att följa dem, de tjänar alla på - speciellt de som vill tjäna pengar samt deras besökare ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hade kontakt med ett SEO proffs igår och nämnde mitt lilla problem med att Google inte ser sidan som svensk.
Han svarade att detta skulle man skriva: <HTML LANG="sv"> Och gav denna URLen: http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/dirlang.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv" dir="ltr"> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Följer med intresse denna tråd. Vad säger ni om meta-taggarna som jag tidigare skrev om? Behövs de också eller räcker det att man definierar lang i html-taggen?
<META NAME="keywords" lang="sv" CONTENT="recept, mat"> <META NAME="description" lang="sv" content="En härlig samling av recept"> <META NAME="language" CONTENT="swedish"> <META NAME="distribution" CONTENT="Global"> <META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <META NAME="charset" CONTENT="ISO-8859-1"> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||