WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Meta country? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9792)

Rasmus 2005-09-11 19:23

Sitter och klurar lite på en svensk site, undrar om man behöver denna meta-taggen:
Kod:

<meta name="language" content="swedish" />

Spindel 2005-09-11 19:36

Kanske blandar ihop den med någon annan, men jag tror att den meta-taggen underlättar ifall man har talwebbläsare.

Rasmus 2005-09-11 20:18

Citat:

Originally posted by Spindel@Sep 11 2005, 19:36
Kanske blandar ihop den med någon annan, men jag tror att den meta-taggen underlättar ifall man har talwebbläsare.


Har den ingenting att göra med SEO:n då?

creoweb 2005-09-11 21:01

Nej, jag tror inte det har någon positiv inverkan ang. Seo.
Är väl bara en information till sökmotorn att det är en svensk sida....

/Jonas

TjörnDesign 2005-09-12 07:48

Citat:

Är väl bara en information till sökmotorn att det är en svensk sida....
Då har det ju med SEO och göra, eller....

Det ligger ju i sökmotoroptimerarens intresse att se till att sidan kommer upp i rätt lands Google.
Det är ju normalt inga problem om hemsidan ligger på t ex svenskt IP och/eller är med .se domän.

Men om hemsidan ligger på ett svenskt webbhotell som använder sig av Amerikansk/Dansk/Norsk eller annan IP serie, dessutom med .com domän så kommer den knappast att ranka bäst i Sverige.

Sedan skall det vara se, inte swedish eller svenska :rolleyes:
<meta name="language" content="se">

Rasmus 2005-09-12 13:01

Där se man, tackar för den informationen. Jag kommer använda svenskt ip och .se -domän. Fast jag antar att det inte skadar att använda den metan då.

Hur är det med alla andra meta-taggar då. Jag kollade källkoden på dina sidor TjörnDesign. Du har en massa olika meta-tagar. Är de verkligen nödvändiga? Jag använder idag, bara keywords, description, language och charset.

Nobody 2005-09-12 17:28

Citat:

Originally posted by TjörnDesign@Sep 12 2005, 07:48
Citat:

Är väl bara en information till sökmotorn att det är en svensk sida....
Då har det ju med SEO och göra, eller....

Det ligger ju i sökmotoroptimerarens intresse att se till att sidan kommer upp i rätt lands Google.
Det är ju normalt inga problem om hemsidan ligger på t ex svenskt IP och/eller är med .se domän.

Men om hemsidan ligger på ett svenskt webbhotell som använder sig av Amerikansk/Dansk/Norsk eller annan IP serie, dessutom med .com domän så kommer den knappast att ranka bäst i Sverige.

Sedan skall det vara se, inte swedish eller svenska :rolleyes:
<meta name="language" content="se">

Jag skulle vilja tona ner den här META-taggens betydelse. Google, MSN Search och de andra etablerade sökmotorer läser av webbsidans språk och hela webbplatsens huvudspråk inte bara genom IP och .domänändelse, utan kanske framförallt genom automatisk analys av textsubstansen.

Den här META-taggen är att likställa med "keywords". Men "country" har minskat i betydelse på grund av sökmotorerna tekniska utveckling snarare än av spammade webbsidor. Det skadar alltså inte att sätta ut den här taggen.

Jim_Westergren 2005-09-17 12:13

Observation:

För ungefär fyra dagar sedan sjönk en av mina svenska sidor ungefär 40 rankningar på Google.se - helt plötsligt. Jag kollade på Google.com och där var den fortfarande i top 10. Kollade med eniro och där står det: "Språk: Engelska". Tänkte vad tusan, den är ju Svensk! Jag har haft samma problem tidigare att Google trott att ena dan är den svensk andra engelsk. Är väl medveten om att jag har en del engelska ord på sidan så det kanske inte är så konstigt att Google blev förvirrad.

Igår la jag in:

<META NAME="language" CONTENT="se">
<META http-equiv="Content-Language" content="se">

Idag tillbaka på top 10 på Google.se och på eniro "Språk: Svenska."

Fantastiskt.

Slutsats:

Om du har en svensk sida men har några engelska ord på sidan använd dessa taggar för att göra det riktigt klart för Google (och de andra) att sidan är svensk.

Nobody 2005-09-18 19:58

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Sep 17 2005, 12:13
Observation:

För ungefär fyra dagar sedan sjönk en av mina svenska sidor ungefär 40 rankningar på Google.se - helt plötsligt. Jag kollade på Google.com och där var den fortfarande i top 10. Kollade med eniro och där står det: "Språk: Engelska". Tänkte vad tusan, den är ju Svensk! Jag har haft samma problem tidigare att Google trott att ena dan är den svensk andra engelsk. Är väl medveten om att jag har en del engelska ord på sidan så det kanske inte är så konstigt att Google blev förvirrad.

Igår la jag in:

<META NAME="language" CONTENT="se">
<META http-equiv="Content-Language" content="se">

Idag tillbaka på top 10 på Google.se och på eniro "Språk: Svenska."

Fantastiskt.

Slutsats:

Om du har en svensk sida men har några engelska ord på sidan använd dessa taggar för att göra det riktigt klart för Google (och de andra) att sidan är svensk.

Om vi ändå ska vara nitiska - ni har glömt den här taggen:

<html lang="se" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

...Anmärk lang="se"
- viktigt att vara konsekvent när man sysslar med on page-sökmotoroptimering! :D

HeavyHaze 2005-10-04 10:21

Jag hittade en sida som rankas mycket högt och den har följande meta. De använder både sv och swedish i stället för se. Kommentarer..? Och vad anser ni om övriga meta taggarna?

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META NAME="charset" CONTENT="ISO-8859-1">
<META NAME="keywords" lang="sv" CONTENT="recept, mat">
<META NAME="description" lang="sv" content="En härlig samling av recept">
<META NAME="language" CONTENT="swedish">
<META NAME="expires" CONTENT="never">
<META NAME="distribution" CONTENT="Global">
<META NAME="robots" CONTENT="INDEX,FOLLOW">
<META NAME="copyright" content="&copy; 2005 Receptboken">
<META NAME="revisit-after" CONTENT="20 Days">
<LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="http://www.livet.se/favicon.ico">


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson