FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Prisgarantier är rätt värdelösa när det kommer till kritan.
När jag köpte min Canon Ixus 50 gick jag först in till Onoff för att fråga om jag kunde få den för samma pris som Elgiganten sålde den för (hade bara kollat deras hemsida). Säljaren sade att jag skulle bevisa att Elgiganten hade den i lager, osv. Enda sättet att bevisa detta - när det väl kommer till kritan - är ju att gå till Elgiganten och hämta något slags bevis på att kameran finns där (t ex köpa kameran där), sedan gå till Onoff och visa att man kunde köpa den på Elgiganten. (Säljaren är inte skyldig att själv kolla t ex deras hemsida.) Jag förstod ganska snart att de egentligen inte hade någon prisgaranti, utan det är bara ord utan betydelse som ska locka in folk i affären. Jag gick istället och köpte kameran några hundralappar billigare på Expert (3495 kr). Hade jag haft tid och lust kunde jag köpt den någon hundralapp billigare från nån webbshop. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Här är för övrigt en sida som jag letade efter för att den är ett bra exempel på hur man får(?) göra: Prisjämförelse
EDIT: Den där jämförelsen är för övrigt också rent båg, eftersom (jag förmodar att) det är Elgigantens Internetpriser som visas i listan. Och elgigantens varuhus tillämpar inte samma prissättning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du får inte i reklam säga att du är bättre än någon annan utan att du kan styrka det.
Du kan alltså inte bara säga "Kom till oss, vi är bättre än X". Däremot kan du faktiskt säga "Vi lät 100 personer jämföra vår produkt med X produkt. 90 valde vår." Men du får vara beredd på att backa upp påståendet. Det är inte heller sån reklam som folk köper. "Undersökningar" gjorde av en pr-byrå eller rentav påhittade, nja, det köper inte riktigt folk rakt av. ![]() Att jämföra identiska produkter är helt okej, men då skall det också vara identiska produkter. Jämför inte mobiltelefoner som är operatörslåsta med såna som inte är det, eller jämför inte två olika modeller. Skall du jämföra, se till att det är exakt identiska produkter. Jag har många strängar på min lyra, varav en är i taxibranschen. Där händer det att folk frågar vad det kostar att åka till flygplatsen. När man svarar priset frågar de vad konkurrenten tar för samma resa. Om det är till fördel för mig och jag vet svaret, så ger jag det. Då ger jag kunden en chans att jämföra det. Däremot så säger jag aldrig "Vi är billigast" som svar på alla frågor, för det vet man aldrig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har prisgaranti på allting vi säljer, men det är inte alltid folk förstår det (ni vet ju hur "folk är").
Varorna är exakt likadana som konkurrenten har. Hos oss behöver man bara säga att "ja varan är ex. 50 kr billigare hos Clas Ohlson, vi ringer och kollar, stämmer det och dom har varan inne så prismatchar vi. Men bra, jag tror att jag kör på det här. Jag kan via deras hemsida kolla upp vad varorna kostar, så det är bara att jag gör det. Jag kör på det här i ca en månad, sen återkommre jag med info om hur det gick! Om vi har vunnit, eller förlorat på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Elgiganten brukar ha flera konkurrenters reklam-tidningar vid ingången.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|