Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är "tipsa en vän" olagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-15, 16:20 #21
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Om man fejkar avsändaren, dvs jag skickar från min site men med min besökare som avsändare så riskerar mailet att fastna i mailfilter, dvs avsändarens domän (min besökares domän, t.ex- [email protected]) är inte samma som avsändaren på mailet (min domän - t.ex. minsida.se).

Det lär inte vara vanligt, har själv gjort på detta viset utan problem men fler och fler använder hårdare kontroll på sina mail.

Detta är något jag har hört. Rätta mig om jag har fel...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 17:09 #22
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabians avatar

Citat:
Originally posted by guran@Sep 9 2005, 00:44
En tipsarfunktion där avsändaren är de som tipsar är okej. Det går inte att använda en tipsarfunktion där avsändaren är den sida som det ska tipsas om.
Tipsarfunktionen ska således innehålla en ruta för tipsarens namn och en ruta för tipsarens epostadress.
Det går inte att ha X-sidan som avsändaren av eposten med t.ex. texten: Din <span class='highlight'>kompis</span> N vill <span class='highlight'>tipsa</span> dig om X-sidan. Hälsningar från X-sidan.
Men för att tipsa-mailet skall skickas från ens egen server så bör det väl vara från X-sidan?

(Hmm, såg att detta var en rätt gammal tråd, men jag har fått en förfrågan från en kund att bygga en liknande funktion)
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 19:58 #23
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av fabian
Citat:
Ursprungligen postat av guran
En tipsarfunktion där avsändaren är de som tipsar är okej. Det går inte att använda en tipsarfunktion där avsändaren är den sida som det ska tipsas om.
Tipsarfunktionen ska således innehålla en ruta för tipsarens namn och en ruta för tipsarens epostadress.
Det går inte att ha X-sidan som avsändaren av eposten med t.ex. texten: Din <span class='highlight'>kompis</span> N vill <span class='highlight'>tipsa</span> dig om X-sidan. Hälsningar från X-sidan.

Men för att tipsa-mailet skall skickas från ens egen server så bör det väl vara från X-sidan?

(Hmm, såg att detta var en rätt gammal tråd, men jag har fått en förfrågan från en kund att bygga en liknande funktion)
Det är inte X-sidan som ska tipsa för då kommer det att räknas som spam. X-sidan ska bara förmedla meddelandet åt den som vill tipsa. Spam blir det när det skickas ett mail vars avsikt är att göra reklam för det egna företaget eller dess produkter.

Det spetsfundiga är att det blir reklam om X-sidan berättar om tipset men inte om besökaren berättar om tipset för en vän. Således får inte avsändaren vara X-sidan.

Bygg enligt denna princip och Konsumetverket kommer inte att betrakta det som spam om någon klagar.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 20:04 #24
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Är Konsumentverket verkligen intresserad av det tekniska?
I så fall borde dom ju anmärka på saker i stil med att mailet skickats från X-sidans SMTP-server etc.

Det väsentliga är väl att det i mailet framgår vem som har tipsat?
Avsändaradressen borde ju inte ha någon betydelese.

Man kan ju klargöra det hela genom att skriva med tipsarens e-postadress i själva mailet annars.

Edit, stavfel.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 20:43 #25
fabians avatar

fabians avatar

Min tanke är att ha ett mail som går från X-sidan med X-sidan som avsändare där det i mailet står

Citat:
Hejsan MOTTAGARE,
AVSÄNDARE vill tipsa dig om bla bla bla.

MVH
AVSÄNDARE & X-sidan
Detta mail skall ju givetvis ha X-sidan som avsändare för att öka chansen att komma fram, eftersom det är X-sidans smtp jag kör genom.
Oläst 2007-07-13, 19:17 #26
fabians avatar

fabians avatar

Okej, verkar inte vara någon som faktiskt vet hur det ligger till, är det någon som vet var jag kan ta reda på detta?
Oläst 2007-07-15, 20:12 #27
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by fabian@Jul 13 2007, 19:17
Okej, verkar inte vara någon som faktiskt vet hur det ligger till, är det någon som vet var jag kan ta reda på detta?
Det bästa är nog att kontakta Konsumentverket för att höra hur reglerna ligger till.
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017