FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag tycker att om sånt skall skickas ut skall antingen kompisens emial anges som avsändare eller stå som text i mailet.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En tipsarfunktion där avsändaren är de som tipsar är okej. Det går inte att använda en tipsarfunktion där avsändaren är den sida som det ska tipsas om.
Tipsarfunktionen ska således innehålla en ruta för tipsarens namn och en ruta för tipsarens epostadress. Det går inte att ha X-sidan som avsändaren av eposten med t.ex. texten: "Din kompis N vill tipsa dig om X-sidan. Hälsningar från X-sidan." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kan själv bekräfta att funktionen används flitigt på http://www.webbforum.com/webbtoppen Däremot finns det enligt min mening alldeles för många webbplatser som lägger in den här funktionen i tid och otid och låter den uppta alldeles förmycket pixlar och uppmärksamhet på webbsidorna, mot hur pass mycket den faktiskt används av besökarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet är väl också när man gör så att användaren får poäng för att tipsa en kompis. Då kan det nog vara lätt att en användare själv spammar en massa adresser och hoppas att de få massa poäng för det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag implementerade en sådan här lösning igår. Om någon har nån insikt i om mitt förfarande bryter mot någon regel så säg gärna till.
Användaren får fylla i sitt namn och epost (färdigifyllt om personen är inloggad). Användaren får fylla i sin kompis namn och epost. Systemet verifierar mot databasen att personen inte har tipsat kompisen någon gång innan med samma sida. Systemet verifierar att mottagaren inte har fått tips om samma sida innan (från samma ip). Systemet verifierar att användarens IP-nummer inte har skickat fler än 5 tips under detta dygn. Behövs det mera kollar? Te.x. att man verifierar att ingen försöker spamma via proxy (något osannolikt kanske) eller något annat ni kan komma på? Brevet i sig är avsänt från tipsaren men min sida står som avsändare i själva brevet, bör jag ändra detta eller skriva till något extra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skulle kanske ta och sha-hasha dem eller nåt.. så ingen elak hacker snor min db. Jag har lixom ingen nytta av dem ändå iom att jag inte har nån större lust att bli känd som killen som spammar..
Räcker det om jag sha-hashar dem eller måste jag ändå skriva att jag sparar infon? Att jag sparar någons namn (man kan skriva vad man vill i det fältet bara det är mer än 3 tecken) + ip känns ju inte så mycket värre än det apache loggar.. ? Tror inte användaren blir så pigg av att bli påminnd om spamhotet oavsett hur mycket jag bedyrar att jag inte kommer spamma dem :/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Rent juridiskt vet jag inte, men rent moraliskt skulle iaf jag informera om hur informationen som lämnas används (i enlighet med PUL).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att det var en rigorös kontroll i alla fall grazzy. Men när man ändå sysslar med perfektion så kan du lika gärna sha-hasha dem, och då behöver du inte informera om att du sparar dem (du sparar dem inte egentligen).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Apropå tipsa en vän, spam och databaser med epost-uppgifter, så får jag ta
och länka till en relevant artikel jag läste idag. http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...1_IW253.dbp.asp Citat:
Det är intressant att se hur dessa marknadsförare använder "spam" och tipsa-funktioner för att sprida information. En god balans mellan volym och kvantitet är viktig. Det här kände jag inte till :huh: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|