Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är "tipsa en vän" olagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-18, 21:54 #11
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Jag tycker att om sånt skall skickas ut skall antingen kompisens emial anges som avsändare eller stå som text i mailet.
Oläst 2005-09-09, 00:44 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
En tipsarfunktion där avsändaren är de som tipsar är okej. Det går inte att använda en tipsarfunktion där avsändaren är den sida som det ska tipsas om.

Tipsarfunktionen ska således innehålla en ruta för tipsarens namn och en ruta för tipsarens epostadress.

Det går inte att ha X-sidan som avsändaren av eposten med t.ex. texten: "Din kompis N vill tipsa dig om X-sidan. Hälsningar från X-sidan."
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 12:42 #13
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jake
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke
ja har haft det på några av mina sidor men kommit fram till att det alldrig är någon som andvänder tjänsten.

Någon som har andra erfarenheter?
stämmer väl att det inte är så många som använder en sådan funktion, men beror nog också på vad det är för en sida. Men om man har en sida där några besökare får tanken att "det här kanske jag skulle tipsa nisse om..." så kan en sådan funktion göra att han verkligen orkar tipsa nisse (det är jobbigt att klippa och klistra)
men om man ska få den välanvänd måste man nog ha en tävling (där tipsarna kan få sitt studielån efterskänkt tex...) eller liknande.
Håller inte med, den finns inget illa i funktionen i sig. Vid rätt tillfälle är "tipsa en vän" en väldigt passande funktion.

Kan själv bekräfta att funktionen används flitigt på http://www.webbforum.com/webbtoppen

Däremot finns det enligt min mening alldeles för många webbplatser som lägger in den här funktionen i tid och otid och låter den uppta alldeles förmycket pixlar och uppmärksamhet på webbsidorna, mot hur pass mycket den faktiskt används av besökarna.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 12:51 #14
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Problemet är väl också när man gör så att användaren får poäng för att tipsa en kompis. Då kan det nog vara lätt att en användare själv spammar en massa adresser och hoppas att de få massa poäng för det.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 13:14 #15
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Jag implementerade en sådan här lösning igår. Om någon har nån insikt i om mitt förfarande bryter mot någon regel så säg gärna till.

Användaren får fylla i sitt namn och epost (färdigifyllt om personen är inloggad).
Användaren får fylla i sin kompis namn och epost.
Systemet verifierar mot databasen att personen inte har tipsat kompisen någon gång innan med samma sida.
Systemet verifierar att mottagaren inte har fått tips om samma sida innan (från samma ip).
Systemet verifierar att användarens IP-nummer inte har skickat fler än 5 tips under detta dygn.

Behövs det mera kollar? Te.x. att man verifierar att ingen försöker spamma via proxy (något osannolikt kanske) eller något annat ni kan komma på?

Brevet i sig är avsänt från tipsaren men min sida står som avsändare i själva brevet, bör jag ändra detta eller skriva till något extra?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 15:40 #16
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 13 2005, 13:14
Jag implementerade en sådan här lösning igår. Om någon har nån insikt i om mitt förfarande bryter mot någon regel så säg gärna till.

Användaren får fylla i sitt namn och epost (färdigifyllt om personen är inloggad).
Användaren får fylla i sin kompis namn och epost.
Systemet verifierar mot databasen att personen inte har tipsat kompisen någon gång innan med samma sida.
Systemet verifierar att mottagaren inte har fått tips om samma sida innan (från samma ip).
Systemet verifierar att användarens IP-nummer inte har skickat fler än 5 tips under detta dygn.

Behövs det mera kollar? Te.x. att man verifierar att ingen försöker spamma via proxy (något osannolikt kanske) eller något annat ni kan komma på?

Brevet i sig är avsänt från tipsaren men min sida står som avsändare i själva brevet, bör jag ändra detta eller skriva till något extra?
Låter vettigt om du meddelar att informationen sparas, enda tveksamheten som jag ser är att du samlar in mailadresser till personer som själva inte lämnat dessa. Se även diskussionen kring PUL i annan tråd här i forumet apropå att avsluta konto här på WN (är emailadress personuppgift?).
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 16:09 #17

Skulle kanske ta och sha-hasha dem eller nåt.. så ingen elak hacker snor min db. Jag har lixom ingen nytta av dem ändå iom att jag inte har nån större lust att bli känd som killen som spammar..

Räcker det om jag sha-hashar dem eller måste jag ändå skriva att jag sparar infon? Att jag sparar någons namn (man kan skriva vad man vill i det fältet bara det är mer än 3 tecken) + ip känns ju inte så mycket värre än det apache loggar.. ?

Tror inte användaren blir så pigg av att bli påminnd om spamhotet oavsett hur mycket jag bedyrar att jag inte kommer spamma dem :/
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 16:11 #18
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Rent juridiskt vet jag inte, men rent moraliskt skulle iaf jag informera om hur informationen som lämnas används (i enlighet med PUL).
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 18:51 #19
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Jag tycker att det var en rigorös kontroll i alla fall grazzy. Men när man ändå sysslar med perfektion så kan du lika gärna sha-hasha dem, och då behöver du inte informera om att du sparar dem (du sparar dem inte egentligen).
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-14, 23:23 #20
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Apropå tipsa en vän, spam och databaser med epost-uppgifter, så får jag ta
och länka till en relevant artikel jag läste idag.
http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...1_IW253.dbp.asp

Citat:
- Nej, nej, MAX tre personer var det!
Monster vågade alltså riskera ett lägre deltagarantal. Henrik Ramstedt hänvisar till det strategiska valet mellan volym och kvalitet, och menar att det enbart dränerar varumärket om folk blir spammade.
Tipsarfunktionen mer än femdubblade deltagandet i tävlingen. 57 399 personer tipsade sina kompisar. Det resulterade i att ytterligare 218 677 personer deltog i tävlingen. På det sättet fick Monster ut 500 procent mer av sin marknadsföring.
Ett litet utdrag. Det finns mer relevant information.
Det är intressant att se hur dessa marknadsförare använder "spam" och tipsa-funktioner för att sprida information. En god balans mellan volym och kvantitet är viktig.

Det här kände jag inte till :huh:
Citat:
Därtill valde Monster att be om personernas godkännande för att få skicka ut mer information till dem.
- Det behövs egentligen inte, eftersom den tävlande ingår ett arbetsförhållande med Monster och Caliber Media genom att delta i tävlingen
Fast det är klart att om man ställer upp i en tävling och ger ut sin e-postadress kan man förvänta sig att få respons via e-mail. Men "Mer information" låter snarare som ett nyhetsbrev en gång i månaden eller liknande.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017