Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inköp av en apple...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-26, 18:37 #11
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Banned

Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 26 2005, 14:06
Citat:

För att citera en vän: "Apple är hårdvaru tillverkare, Microsoft är mjukvaru tillverkare. Varför gör Apple bättre mjukvara en Microsoft? För att dom stödjer Open Source."
Är det nåt slags skämt eller? Därför iTunes, Tiger etc är opensource? Ehh...
Sanning om macintoshar
Dom stödjer Open Source genom att hela deras operativsystem byggs på Darwin...

Och ja, Tiger är Open Source eftersom plattformen är Darwin....
Bara för att man stödjer OpenSource, så måste inte allting vara OpenSource.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-26, 18:47 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Nej men isof "stödjer" ju Microsoft också opensource eftersom de också släppt mjukvara som opensource :-)

Lite långdragen, men opensource är antingen eller. Så det känns inte direkt som ett argument för. Särskilt inte som den mesta opensourcemjukvaran till desktop suger jämfört med windows.
;)
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-26, 19:02 #13
Banned

Banned

Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 26 2005, 18:47
Nej men isof "stödjer" ju Microsoft också opensource eftersom de också släppt mjukvara som opensource :-)

Lite långdragen, men opensource är antingen eller. Så det känns inte direkt som ett argument för. Särskilt inte som den mesta opensourcemjukvaran till desktop suger jämfört med windows.
Till att börja med, Microsoft har INTE släppt någon form utav Windows som open source. Eftersom Apple arbetar på Darwin så stödjer dom open source rörelsen. Vilken mjukvara har Microsoft släppt som open source?

Och angående att open source mjukvaran som desktop skulle suga är helt oförklarligt. OS X fungerar alldeles utmärkt.... En Apple är ett utmärkt alternativ till en x86 dator... (Att skriva PC vore korkat eftersom PC är Personal Computer och en Apple dator är väl också en PC?). KDE och GNOME funkar utmärkt också... Betydligt stabilare än Windows på många sätt. Fortfarande är det en nackdel att det är en stor brist på mjukvara till just andra operativsystem än Windows.

Sen att OS X Tiger är den första desktop plattformen med ett fullständigt stöd för 64 bitars processorn är något som imponerar starkt. Nu räknar jag inte med Linux eftersom 64 bitars stödet där fortf. inte är komplett ännu. Och XP 64 är långt ifrån stabil jämnfört med 32 bitars versionen.

Det kommer mer och mer program och spel till OS X.
Apple är en stark konkurrent till Microsoft idagsläget. Och kommer förmodligen vara det ett bra tag.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-26, 19:15 #14

Nu är det lite offtopic, men du får gärna ge mig _ett_ förslag på mjukvara som kan ersätta ordbehandlare, spreadsheet, bildbehandling som funkar lika bra som office/photoshop i windows.

Och ja, jag har kört Linux sen typ 96, testat diverse olika distar, kört GNOME, KDE, Blackbox, Gimp, wordoffice, staroffice, open office, you name it. Jag kan medge att jag aldrig har provat Darwin men så länge inte apple ser till att det finns en bra opensource/gratis ordbehandlare känns det liksom rätt meningslöst.

Ta det i PM om du inte känner att det här är rätt tråd.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-26, 19:33 #15
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Lugna er med open source-snacket, majoriteten av Apples mjukvaror har inget med open source att göra och så kommer det att förbli. Man väljer inte Apple pga deras open source-initiativ.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-26, 23:03 #16
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Tycker själv att en stor fördel (än så länge) är att mac är relativt virussäkra. Jag kommer ihåg en mac vi hade 99 med os7.0, den fick visst nåt virus. driftskostnaderna är minimala, vi har aldrig haft antivirusprogram på nån av våra macar, och det är många. Mac mini är ett bra o billigt (3700)alternativ om man behöver en burk utan skärm.
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-27, 01:47 #17
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Har själv bara använt någon mac ett par enstaka gånger, men det är inte direkt något jag fastnat för.
Fick tex in en mac burk när jag var på en lokal datorbutik, jobbade på service och support där. Vad kunde vi göra med mac:en när kunden lämnat in den? Det var inte mycket allt är ju speciall gjort för själva maskinen så det var bara lämna tillbaks den efter några timmars testande och förklara att vi inte kan göra något åt just mac datorer.

Jag föredrar pc:n just för att den kan du bytta ut och uppgradera som du själv vill, och den är betydligt mycket billigare vad jag vet jämfört med en mac.

Dock gillar jag mac operativet ganska mycket, väldigt snyggt och rent jämfört med Windows men skulle nog inte skaffa en mac om jag så blev tvungen.
Deras bärbara är en annan sak, dom skall man inte ha att spela på och sånt och då tror jag nog dom kommer fungera väldigt fint för ett operativ som funnits såpass länge borde ju ha en ordbehandlare eller liknande och några andra program. Tycker deras bärbara maskiner är förbannat snygga också.

Fast varför välja PC eller Mac när du kan få en Amiga one? ;)

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-27, 02:45 #18
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 26 2005, 18:15
Nu är det lite offtopic, men du får gärna ge mig _ett_ förslag på mjukvara som kan ersätta ordbehandlare, spreadsheet, bildbehandling som funkar lika bra som office/photoshop i windows.

Och ja, jag har kört Linux sen typ 96, testat diverse olika distar, kört GNOME, KDE, Blackbox, Gimp, wordoffice, staroffice, open office, you name it. Jag kan medge att jag aldrig har provat Darwin men så länge inte apple ser till att det finns en bra opensource/gratis ordbehandlare känns det liksom rätt meningslöst.

Ta det i PM om du inte känner att det här är rätt tråd.
Det finns opensource alternativ till Macen självklart.

MS Office finns till Macen.
Photoshop finns till macen självklart! (Det utvecklades till Mac från början ^_^)

Att jämföra Linux, Mac OS o Winblows är som att jämföra Äpplen, Päron och Apelsin.
Mac OS är något mellanting mellan Winblows och Linux.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-27, 03:58 #19
Denkan Denkan är inte uppkopplad
Nykomling

Denkan Denkan är inte uppkopplad
Nykomling

Den stora skillnaden mellan Mac och PC (ja, även besserwisserna fattar vad jag menar) är väl att Mac har andra teknologier för hårdvaran?
Bl.a hanteras minnet på ett extremt smidigt sätt vilket gör dem optimala för multimedia-produktion.

Kan tänkas att du får lika mycket prestanda i en Mac för 20k som en PC för 20k, även om siffrorna på hårdvaran inte är detsamma.
Lite M-processor-syndrom?

Är iaf som jag uppfattat det.
Denkan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017