FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har i år gått över till att alla betalningar skall komma in till oss via OCR och genom återrapportering få allt uppdaterat i bokföringen automatiskt. Nu till frågan. Hittils har vi haft vanliga bankgiro talonger där vi skrivit typ:
ange följande OCR när du betalar 100000463628! Problemet är ju nu att om någon vill betala på ett bankkontor så är det fel lapp och banken får skriva om talongen och sen får vi ett meddelande om att det varit en "felaktig" inbetalning typ. Nu skall vi gå över till riktiga OCR-talonger, och det är här det känns som att det börjar bli svårt. Texten skall skrivas med en viss font de OCRnumret måste ligga längs med de förtryckta "#" och rätt antal mellanrum etc. Är det någon som vet hur pass känsligt detta är? Texten skall ju vara 4/6 tum från nederkanten, men va händer om det diffar ngn millimeter? Sen kan man skriva ut "#" tecknet själv istället för att fötrycka det....då är det ju lättare att få allt på samma rad? Hmmm många frågor o rörigt...men men. Ngn som har gjort detta tidigare och har tips? MVH Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Har för mig att jag läst nånstans att det bara är godkända tryckerier som får trycka bankgirotalonger och att dessa har korrekta digitala original. Om så är fallet vet jag inte. Det var lite joxigt iallafall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett godkänt tryckeri kommer att trycka våra talonger, så så pass långt är det lugnt, fudnerar på om vi skall trycka på "#" eller om man skall/kan skriva ut det tecknet i samband med att man skriver ut OCR numret!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har själv letat efter den infon angående hur noggrant det är. Har något minne av 0.5mm men det var över ett år sen jag kollade på det och jag kan inte hitta infon längre. Du får gärna dela med dig om du hittar någon information.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag mätte på tre inbetalningskort avståndet mellan nedra kanten på kortet till underkant på texten. Två stycken hade avståndet 17 mm och den tredje hade 18 mm. Av det drar jag slutsatsen att det där måttet nog inte är så där jättenoga.
Vad som säkert är noga är att raden inte diffar på längden, dvs. att det t.ex. är 17 mm där numret startat och det sedan är 18 mm där numret slutar. Tryck dit # själv, för då får ni den i samma linje som numret. I annat fall blir det nog ett helsike att anpassa numret så att det kommer exakt på samma rad. Ja, sedan är det väl bara att köra på. Om det inte duger åt Postgirot så lär de väl höra av sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
jag vet inte mycket om ocr men om du har fått en faktura från posten så har dom endast sitt ocr uppe som de flesta skriver faktura nr.
Så detta kan väll inte spela så stor roll ? mvh/Tomas |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|