Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Registrering av HB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-15, 22:56 #1
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Hej hej,

Jag och en till ska bilda ett Handelsbolag, men vi har några frågor.
Kan någon förklara de lite närmare, är lite osäker på om jag förstått de rätt.

1. "Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad"
2. "Önskar bolaget få uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten?"
3. Behöver man fylla i de här fälten om det är nystartat företag: "Ange om verksamheten är, övertagen, ombildad, pågående"
4. Ang Räkenskapsår.. stämmer det här (börjar, slutar) = "2005-04-01 - 2005-12-31"
5. Ang preliminär skatten, hur ofta ska det deklareras?
6. Ska man kryssa i den här rutan? "Ansöka om registrering till moms" (som jag har förstått det så behöver man inte det om man räknar med att omsätta mindre än en miljon)
7. Vad ska man ha för SNI nummer om man ska bedriva ospecificerad e-handel?
Tacksam för svar!
herkules är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 23:03 #2
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

det finns broschyrer som komplement till ansökan. borde tom vara i samma broschyr som anmälan annars finns det väl nånstan på www.foretagsregistrering.se
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 23:18 #3
Medlem

Medlem

Jo jag vet, men www.foretagsregistrering.se är inte speciellt pedagogisk! Har även läst på bolagsverketa sida. och skatteverkets.
herkules är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-16, 00:46 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
På många ställen i landet finns Nyföretagarcentrum eller liknande, där man enligt uppgift kan få hjälp att fylla i blanketten. Det ska också gå bra att ringa Skatteverket.

Du bör vara registrerad för moms, då får du nämligen lyfta momsen också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-16, 06:15 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Såväl ägare som företaget själv skall lämna in skattedeklaration.
Ni skall också beräkna hur mycket ni kommer att omsätta närmsta året, vilket enligt Skatteverket är fullt naturligt. "Alla har väl en budget" säger dem. Tja, om statliga företag/myndigheter kunde följa sin årsbudget så skulle vi inte få högre skatter ;)

Det handlar alltså om att de vill veta hur mycket skatt ni skall behöva betala. Om ni inte räknar med att gå med vinst år 1 så kan ni ange det, t.ex på grund av mycket uppstartningskostnader/inköp etc. Uppskovet i 3 månader handlar om att ni kanske har räknat med att gå med större vinst efter 3 månader, och i och med att skatten delas upp månadsvis så skulle ni behöva betala skatt redan månad 1. Har de räknat ut att ni skall betala 8000 kr i skatt så skulle ni behöva pynta in det månad 1. Därav kan man få uppskov i tre månader för att få en mjukstart.

Om du märker att du betalar för lite skatt (det går bättre än beräknat), eller för mycket skatt (det går sämre än beräknat), så kan man alltid lämna in ny skattedeklaration och få det justerat.

Om du inte momsregistrerar dig så har du inte rätt att lyfta momsen. När det gäller SNI-nummer och sånt så lämnade jag det tomt. Det är en ren statistik-fetischisk grej som inte har någon erotisk betydelse för oss.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-16, 08:16 #6
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by herkules@Mar 15 2005, 23:56
Hej hej,
Jag och en till ska bilda ett Handelsbolag, men vi har några frågor.
Kan någon förklara de lite närmare, är lite osäker på om jag förstått de rätt.

1. Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad
Du ska svara på hur stora pensionsförsäkringarsom du betalar i firman och då både för dig själv och för anställda.

2. Önskar bolaget få uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten?
Om du vill vänta med att börja betala skatten tre månader.

3. Behöver man fylla i de här fälten om det är nystartat företag: Ange om verksamheten är, övertagen, ombildad, pågående
Första rutan i fältet är "nystartat" så det är där ni ska kryssa

4. Ang Räkenskapsår.. stämmer det här (börjar, slutar) = 2005-04-01 - 2005-12-31
Om det är i rutan första räkenskapsåret för normalt har ni "kalenderår" som svar på räkenslapsår

5. Ang preliminär skatten, hur ofta ska det deklareras?
förstår inte riktigt vad du menar, är det betalningen du tänker på så görs den en gång i månaden, är det prelimninär deklaration du tänker på så görs den kanske en gång om året om den debiterade skatten känns helt fel.

6. Ska man kryssa i den här rutan? Ansöka om registrering till moms (som jag har förstått det så behöver man inte det om man räknar med att omsätta mindre än en miljon)
Moms måste du registrera dig för, det hänger inte ihop med hur ofta du redovisar. HB kan bara redovisa årsvis om omsättningen är under 200.000 och gör det isåfall inte som en del av den vanliga deklarationen utan i februari året efter. Detta hänger samman med att inte ett HB betalar någon skatt och därför kan inte momsen vara en del av bolagets skatter.

7. Vad ska man ha för SNI nummer om man ska bedriva ospecificerad e-handel?
Det behöver inte du ange själv.
Tacksam för svar

Vad du måste tänka på är att en del av dessa poster ska in på bolagets preliminära deklaration men sedan tilkommer din egensom du måste göra som delägare. Det är du som ska betala preliminär skatt, inte bolaget.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017