FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Upptäckte ett ställe där man kan gratis få reda på om ett organisationsnummer är registrerat, samt adress, postnr och postort.
https://www.posten.se/pkimse/application/se...tion/reg_do.jsp Tryck på "Starta registreringen". Tryck sedan "Nästa steg". Knappa in organisationsnr och skicka iväg. Alla som har ett organisationsnummer (inklusive personnummer för registrerade enskilda företag) kommer nu att listas med adress och företagsnamn! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det där är ju inte så bra...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ser fördelar med det bara. Har man inget och dölja så behöver man inte oroa sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vilken "mupptjänst". Slog in mitt org.nr och fick upp mitt namn som namnet på företaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I mitt fall kom mitt företagsnamn upp. Men bara det ena, då jag har flera enskilda företag registrerade
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Var det inte något sådant här SJ "åkte dit på" förut, och fick smäll på fingrarna av datainspektionen? Man fick inte lämna ut namn och adress till vem som helst via internet genom att knappa in ett valfritt personnummer. Har för mig att det gällde deras beställningssystem för biljetter via internet.
Fast här kanske det bara gäller företag, och personer med enskild firma? Kanske är annorlunda då, men jag gissar att enskilda firmor inte får lämnas ut egentligen... Är alla vuxna privatpersoner med här är det garanterat inte förenligt med PUL... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
enskilda företag faller inte under PUL.. eftersom personnumret numera är ett företag.. men om t.ex företaget är skrivet på ett kontor i centrum så får man fortf. inte skriva ut hemadressen hur som helst
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Personligen ser jag inte skillnaden i att publicera uppgifter i tryckt form eller på internet. T.ex får man ge ut ett nyhetsbrev/nyhetsblad/klubbtidning eller vanligt brev som är tryckt och skriva "Hej, nu tar Anna över eftersom Johan gick och bröt benet i samband med skidåkning. Han kommer tillbaka i juni 2005."
Men det får du inte skriva på internet, då det bryter mot PUL. Alltså kan man säga det till alla i tryckt form, men du får inte skriva det på hemsidan. Logiskt? Anledning? Tja, antagligen det gamla vanliga tjatet om att person från 3:e land kan se personuppgifter. Okej, jag kan numera gå in på Vägverkets hemsida och slå in ett regnummer och få reda på info om ägare och bil. Men bara om det är allt annat än privatperson som äger bilen, då får jag endast reda på bilinfo. Också löjligt, då jag kan ringa till dem och få det antingen uppläst, tillsänt eller SMS:at till mig. Dum lagstiftning och otidsenlig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
https://snr.bolagsverket.se/ Här kan du kolla namn, orgnr mm på företaget. /Janne |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|