FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag köper en domän är den då min för all framtid eller "hyr" man dem under en begränsad tid?
Kan jag köpa och sälja domäner utan att de är bundna till något webbhotel? Kan jag som privatperson köpa domäner eller måste man ha ett företag? Jag hoppas att tråden är rättplacerad och att någon tar sig tid att besvara mina frågor även om de inte riktigt håller sig i den kategorin forumet vänder sig till. //Med förhoppning att lära sig. Carl-Fredrik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
.com, .net, .org, .nu och .se är väl de vanligaste toppdomänerna för svenska sajter. Samtliga kan du registrera som privatperson. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tre tips till dig Carl-Fredrik:
1. Jämför priserna på domännamnet hos flera företag. Priserna kan variera väldigt mycket. För ett år sedan blev jag uppringd av ett företag som sålde .se-domäner för 5000 kr styck. Ett pris som luktar bluff-företag lång väg. Oftast ligger priset för .se-domäner på 600-1000 kr, men Loppia.se tar exempelvis 250 kr för att registrera en .se- domän. 2. När du registrerar namnet, kolla upp vilka avgifter företaget/ombudet tar för de olika tjänsterna du tänker använda. Vissa företag tar en årsavgift för att ha domänen parkerad. Andra bolag tar ut avgifter ifall du vill flytta domännamnet till ett annat webbhotell etc. 3. Billigast är oftast inte bäst! Det brukar alltid finnas en anledning till att ett företag är billigast. Väljer du det billigaste alternativet ska du kontroller företaget extra nogrant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
som tog 5000 kr fixade nog allt sånt för det priset. Loopia är bra, och deras avgift för ett ägarbyte av domänen, om man nu skulle vilja sälja den sen är inte mer än 500 exklusive moms. I den avgiften ingår en avgift på 250 kronor till Nic-SE, då ägarbyten innebär ett års förlängning av domännamnet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|