Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän tjuv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-10, 11:51 #1
KUB KUB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Jag som många andra sitter väl och luskar efter bra "domänklipp" En del idéer kan lätt komma när någon på t.ex. WN frågar efter tips på domännamn, ska man gräva ner sig om man reggar namn efter det? h34r: Vill ju inte gärna bli helt bannlyst
Man har ju trotts allt reggat ett hundratal domäner och vill ju självklart kunna tjäna en slant på dom!

Vad tycker ni andra domänjägare? Kanske bara ens eget samveta som styr.

//Kaj
KUB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 12:51 #2
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar

Samvetet som styr mest tycker jag.....
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 13:51 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Skriver någon på WN typ: "Jag funderar på att regga in domänen domäntjuvar.se och undrar om det är ett bra namn?". Skulle någon som läser det då slänga sig på och regga in domänen, så tycker jag att spaden inte är långt borta.

Om ett domännamsförslag är "publicerat" på WN kan det dock inte betyda att namnet är bannlyst för registering. Det måste ju finnas en rimlig tid för bannlysningen. Ett dygn kan vara ett bra alternativ.

Om ett bra namn dyker upp och t.ex. jag tycker att det är mycket bra, och slänger mig på att registera det, så skulle åtminstone jag vara helt villigt att släppa det till den som kom på det för självkostnadspris.

Det skulle även vara så att någon frågar om ett namn till en idé, men jag ser en helt annat idé med det namnet och slänger mig på att registrera det, så skulle jag nog erbjuda den som fråga samarbete om min idé, i andra hand skulle jag nog ändå släppa domänamnet till den som kom på det först.

Det är en knepig fråga detta. Ska WN vara ett seriöst forum, så måste var och en som är medlem här ha någon form av egen etik för deltagandet. Jag vill kunna bolla "seriösa" saker och får seriösa svar. I annat fall kanske jag inte vågar skriva något i räddsla att bli "bestulen".

Naturligvis uppkommer idéer om saker och ting när detta forum läsase, men det är ju bara positivt och säkert en orsak till att många är medlemmar här. Att vara medlem med tanken att "stjäla" andras idéer känns för mig inte bra. Jag ser dock inget hinder i att konkurrera med andras idéer. Det finns massor med hemsidor, som jag tycker kunde göras bättre. I det läget är det inget fel att konkurrera.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 17:05 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Domännapping föraktas från den här delen av landet. Det finns inget så hopplöst som när man har en bra ide för en kanonsite och det inte finns några vettiga namn. Allihopa ligger hos nån fantasilös tjuv på sedo. Det borde vara kontroll på vad man tänker göra med en domän när man registrerar den.

Så länge "domän tjuvarna" stavar som du så känner jag mig rätt trygg dock.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 17:14 #5
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

Etik och moral går hand i hand men business och moral går inte hand i hand. h34r:
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 18:08 #6
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Själv är jag alltid försiktig när jag pratar om domännamn här på WN och på andra ställen. Det var inte så länge sedan som det blev ett himla riv efter ett visst namn efter att det hade diskuterats på WN. (Ingen nämnd och ingen glömd.)

Oetiskt, javisst. Men så är det i den stora kalla verkligheten. Där det finns pengar (eller hopp om pengar) där finns också hyenorna. (bildligt talat).

Det gäller att veta vad man ska prata offentligt om och vad man ska hålla för sig själv, men det lär man sig i.o.f.s. efter ett par "blåsningar".

Själv är jag så pass paranoid (läs försiktig) att jag bara gör domännamnssökningar 30 sek. innan jag reggar, och bara hos pålitliga "domänreggare". Vem vet, vem som läser loggen?

Detsamma gäller affärsidéer/design/seo och liknande. Ingen mening med att vara blåögd och naiv. Bra idéer stjäls, så enkelt är det med det. Så... en normal försiktighet rekommenderas.

Allt som nämns är lovligt villebråd, det verkar vara den gängse uppfattningen i alla fall.

Gäller förresten inte bara på nätet, utan överallt.

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 18:44 #7
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Det där med domänuppslagningar har jag märkt, många ggr har domänen(bra domäner) reggats kort efter att jag kollat, även sökt. Vet inte om det är en slump, kanske, eller?

Paranioid och att inte lita på nån är en god grund att stå på.
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 19:15 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 10 2005, 18:05
som det kan bli!!

"Själv är jag så pass paranoid (läs försiktig) att jag bara gör domännamnssökningar 30 sek. innan jag reggar, och bara hos pålitliga "domänreggare". Vem vet, vem som läser loggen?"

Har du råkat ut för det?
KUB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 19:29 #9
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Citat:
Originally posted by jonsson@Feb 10 2005, 18:44
Det där med domänuppslagningar har jag märkt, många ggr har domänen(bra domäner) reggats kort efter att jag kollat, även sökt. Vet inte om det är en slump, kanske, eller?

Paranioid och att inte lita på nån är en god grund att stå på.
Jga har råkat ut för det och då att domänen blivit registrerad genom samma webbhotell jag gjorde min sökning på h34r:
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 19:44 #10
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KUB
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
som det kan bli!!

"Själv är jag så pass paranoid (läs försiktig) att jag bara gör domännamnssökningar 30 sek. innan jag reggar, och bara hos pålitliga "domänreggare". Vem vet, vem som läser loggen?"

Har du råkat ut för det?
Inget som jag kan bevisa. Men när två helt olika namn inom helt olika branscher registreras 10 minuter efter en sökning, av en och samma person. Då blir man lite fundersam. Undviker helt att göra sökningar där nuförtiden.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017