FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
marcuss, är det därför sedo.se har googles reklam på sina parkeringssidor?
https://www.google.com/adsense/policies No Google ad or Google search box may be displayed on any domain parking websites, pop-ups, pop-unders, or in any email. Jag tjänar bra pengar på google och jag gillar verkligen deras tjänster men när de ger ett sånt skumraskföretag som sedo (glöm inte arbetsformedlingen.se eller vilken domän det nu var, ams.se?) får premium services för att bryta mot deras egen policy så är det lite skrämmande. Som programmer sa så går inte business och moral hand i hand, vilket jag kan förstå men har svårt att acceptera. Det kommer inte att hindra mig från att försöka vara bättre själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Blir lite OT men... nu vet jag inte riktigt om jag skulle kalla SEDO för ett skumraskföretag direkt. finns ju klart värre företag. Men det är kanske bara jag som har hög tröskel för vilka jag kallar "skumraskföretag"? Ska väl vara tydlig med att jag inte är så insatt i SEDO:s affärer i detalj, dvs inte mycket mer än att jag också hörde angående AMS. Min uppfattning av det var att tanken på ett sätt var god men att det kanske slog lite fel ut i slutänden. En informationsruta om att domänen ägdes av SEDO med budskap i stil med det man sa vid intervjuer i sammanhanget och pressrelease om att man donerade den till AMS skulle antagligen gett lika mycket "marknadsföring" för både "domänbranschen" samt SEDO och därtill mer goodwill. Vi kan ju utgå ifrån att samarbetet mellan Google och SEDO förmodligen regleras av någon form av avtal där SEDO har någon typ av riktlinjer att hålla sig efter. Parkerade domäner tycker jag nog inte så illa om i sig, snarare effekten det har på tillgängligheten av bra domännamn i övrigt. Men då ska man ju inte tro att om parkering inte funnits så skulle inte domäner köpts upp utan att utvecklas påengång. "Allt" som finns i begränsad upplaga lockar till uppköp på ett eller annat sätt...
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När vi skulle regga vår internetbutik så avvaktade vi med att säga namnet till någon. Vi kollade upp om det var ledigt, vi hade lite olika varianter.
När vi såg att det var ledigt på .se så reggade vi det utan att ha företagsnamnet klart. Det var bättre att ha domännamnet först och sen i senare hand se om företagsnamnet blev godkänt (vi hade kollat med PRV om det fanns något annat företag med samma eller liknande namn, vilket det inte fanns). Med tanke på att PRV tog på sig flera månader att regga ett nytt HB, så var det bra att regga domän först. I värsta fall hade man ju fått företagsnamnet och sen hade någon reggat domänen under tiden. Det fanns utländska företag som har samma domännamn under andra länder, så man vill ju inte riskera att de reggar alla i världen. Men om jag skulle regga en domän så skulle jag inte gå ut publikt med det innan man är säker på att man har fått den registrerad. Det är dumt att ropa hej innan man har kommit över bäcken. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|