Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kopiering av avtalstext?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-08, 17:01 #1
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem

Vad är det som gäller?

Håller på att starta upp en liknande tjänst som redan finns,
och skall skriva ihop ett avtal för användade av detta.

Är det lagligt att kopiera liknande tjänsters avtal och ändra i dessa, för att sedan presentera dessa som sina egna avtal?

Det är en bra grund så man fär med alla punkter, så det inte blir några problem i framtiden.

Någon som vet?
mediadream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-08, 17:29 #2
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
ingen kan hindra dig från att få inspiration från en annan sida

det får dock inte rent uppenbart vara en ren kopia

men om man ser till mängden såna texter som finns överallt på www så är det nog svårt att påvisa vartifrån du har plockat din text - efter att du ändrat..

sen finns det ju dom som kopierar rakt av och t.om glömmer byta ut firmanamn etc i texten
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-08, 17:34 #3
heyday heyday är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
heyday heyday är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Anledningen till att man har avtal är att man vill få ner på papper, exakt vad det är som gäller. Och det är antagligen därför du vill använda någon annans avtal.

Men en avtal bör vara utformade efter vad företaget kan stå för. Akta dig för att ta på dig för mycket. Större företag kan ofta lämna större garantier än små.

Det andra är att du måste kontrollera att avtalet är OK utformat, så att du är säker på att du kan skriva såsom det står i avtalet. Om du kopierar och klistrar, så förlitar du dig på att andra gjort den kollen, och får hoppas på att dom inte i sin tur har kopierat och klistrat in.

Vill du vara säker på saken, rekomenderar jag att du kollar med en jurist.

Annars skulle jag väl inte tippa på att avtal är upphovsrättsligt skyddat material. Om det inte är nått väldigt specifikt område. Fast om jag lagt ner tiotusentals kronor på ett avtal skulle jag nog bli lite syrak om någon snor det.
heyday är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-08, 18:46 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by heyday@Nov 8 2004, 17:34
Annars skulle jag väl inte tippa på att avtal är upphovsrättsligt skyddat material. Om det inte är nått väldigt specifikt område. Fast om jag lagt ner tiotusentals kronor på ett avtal skulle jag nog bli lite syrak om någon snor det.
Ett bra skrivet avtal har med största sannolikhet uppnått verkshöjd och om någon kopierar det rakt av är det att tolkas som plagierat och skulle då tolkas under Lag 1960:729 om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Gör ett själv istället, har du inte råd med den investeringen så bör du nog inte starta den verksamheten överhuvudtaget eftersom det kan leda till diverse vidare problem.

Avtal är inte gratis att ordna och det är nog bara att acceptera att du måste betala den kostnaden på ett eller annat sätt. Antingen genom att investera i att någon gör det för dig eller genom att investera tid i att göra det själv om du anser dig vara kapabel.

Kopierar du avtalet, bli då inte förvånad om du får en faktura eller stämning på posten.
Oläst 2004-12-18, 20:39 #5
Sportbilen Sportbilen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 8 2004, 19:46
Kopierar du avtalet, bli då inte förvånad om du får en faktura eller stämning på posten.
Hur ofta lägger man ut avtalstexter på nätet? Avtal skriver man väl mellan två parter, det är inget officiellt så länge det inte handlar om avtal man måste godkänna för att t ex använda ett dataprogram. Jag skulle säga så här: sno, men sno snyggt. Alltså, kolla igenom hela texten så den stämmer överens med just det du vill med ditt avtal. Jag skulle bli mer än förvånad om jag blev stämd för en sån sak.
Sportbilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 21:08 #6
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sportbilen.se
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Hur ofta lägger man ut avtalstexter på nätet? Avtal skriver man väl mellan två parter, det är inget officiellt så länge det inte handlar om avtal man måste godkänna för att t ex använda ett dataprogram. Jag skulle säga så här: sno, men sno snyggt. Alltså, kolla igenom hela texten så den stämmer överens med just det du vill med ditt avtal. Jag skulle bli mer än förvånad om jag blev stämd för en sån sak.
En stor del av verksamheterna som bedrivs av oss här på WN är ju just online. Att tillgängliggörandet av avtal via nätet skulle begränsas endast för verksamhet som har att göra med t.ex. dataprogram kan jag inte se.

Samtliga tjänster vi själva bedriver på nätet är begränsade av avtal och användarvillkor som måste godkännas och följas för att få nyttja dem. Några av dessa avtal har redan kopierats mer än en gång, mer eller mindre rakt av.

Andra trådar där detta diskuterats är här, här och här.

Citat:
Jag skulle säga så här: sno, men sno snyggt.
Du uppmanar alltså folk till att sno? Tycker det är otroligt lågt, dålig stil och är knappast något som hör hemma här.
Oläst 2004-12-18, 21:31 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 18 2004, 22:08
Du uppmanar alltså folk till att sno? Tycker det är otroligt lågt, dålig stil och är knappast något som hör hemma här.
Om jag säger låna, låter det bättre då? Jag bara menar att man kanske inte behöver uppfinna hjulet igen.
Sportbilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 23:09 #8
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Citat:
sen finns det ju dom som kopierar rakt av och t.om glömmer byta ut firmanamn etc i texten
Det har jag råkat ut för, inte kul.

Citat:
Jag skulle säga så här: sno, men sno snyggt. Alltså, kolla igenom hela texten så den stämmer överens med just det du vill med ditt avtal. Jag skulle bli mer än förvånad om jag blev stämd för en sån sak.
Eftersom jag har betalt en jurist för att gå igenom och komplettera mina leveransvillkor som exempel så ser jag det som ren stöld att någon skulle "sno dom snyggt", återigen kan man konstatera att dom som håller på så blir aldrig långlivade som företag, måste vara jobbigt att alltid vara tvåa...

Citat:
Om jag säger låna, låter det bättre då? Jag bara menar att man kanske inte behöver uppfinna hjulet igen.
Låna gör man om man får tillåtelse från den som skapat avtalet och jag har svårt att tänka mig att någon vill låna ut något som denne har lagt tid eller pengar på att utveckla.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 00:14 #9
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2003
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Reg.datum: Sep 2003
Har nu blivit "rånad" på mina villkor, kan man stämma företaget som stulit dessa?

Det är så illa att tom våra stavfel finns på hans sida!

vad gör man?
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 00:36 #10
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Fredrik,

Du kan stämma dem vid den tingsrätt som de tillhör (normalt fysiskt närmaste).

Som målsägande ligger bevisbördan på dig att visa på att de verkligen har tagit dina texter samt visa på vilken skada detta förorsakat dig/ditt företag eller visa att de genom att använda dina texter gjort en förtjänst.

Du bör, om du väljer att stämma dem, ta juridisk hjälp med att utforma stämningsansökan.

Fast kom ihåg att det är Dyrt, dyrt och dyrt!
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017