FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
När jag handlar varaor från en utlänsk leverantör och betalar i förskott bokför jag så här:
1940 Bankkonto, kredit 10000 kr t.ex. 4010 Inköp material och varor, debit 10000 kr Men eftersom det tar ett tag för varorna att komma till Sverige borde jag kanske skriva: 1940 Bankkonto, kredit 10000 kr t.ex. 1402 Varor på väg, debit 10000 kr och sedan när varorna kommer 1402 Varor på väg, kredit 10000 kr 4010 Inköp material och varor, debit 10000 kr Nu brukar jag ju alltid bokföra allt när jag betalar, dvs jag använder mig av kontantmetoden, heter det inte så. Men när det gäller dessa transaktioner som beskrevs ovan känner jag mig osäker. Hur ska jag göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det spelar i princip ingen roll hur du bokför. Båda metoderna går bra. Jag skulle nog använda mig av din andra metod eftersom du då kan ha lite kontroll på vilka belopp du ligger ute med där du ännu inte har fått dina varor.
Det är ju det som boföring är till för, att få ett underlag för företagets ekonomiska läge. Hur man sedan bokför blir delvis en fråga om hur pass detaljerad man vill att underlaget ska vara. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|