Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Problem med USB till Mac

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-28, 14:11 #11
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Rokkan1
Gå in i terminalen och skriv ioreg så ser du allt som är inkopplat, kolla om dina inpluggade prylar finns med
De kommer inte upp

Citat:
Originally posted by -KristianE@Jun 28 2009, 10:32
Jag förutsätter att din USB-hubb har en ström-
adapter inkopplad?
Det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Jag skulle väl iofs säga att det visst kan vara ett hårdvaruproblem, men jag tycker det är ganska enkelt att testa på just Mac. Först och främst, för att felsöka usb-portarna, koppla bort alla usb tillbehör och hubbar. Eftersom Mac/OS X har ett utomordentligt stöd för att boota från just USB enheter, tar jag för givet att alla Mac ägare har en USB disk/minne med en ren OS X installation (just för felsökningsändamål, om inte, gör en på någon annans dator) koppla in den och försök boota från den, så har du ju iaf konstaterat vilken typ av fel det är.
(och sen att på distans felsöka ett mjukvaruproblem med 7 USB enheter och gud vet hur många drivrutiner, skulle jag säga är så nära omöjligt man kommer, som någon sagt, isf, gör en ominstallation)
På USB pinne borde jag ju haft, har dock alltid levt i tron om att min Mac aldrig skulle få problem... Ska installera om Leopard nu och se hur det blir. Annars blir det Apple Store nästa. Skriver hur det blev efter installationen. Tack för alla svar hittills.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 14:23 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by aDonis@Jun 28 2009, 00:20
Hade det varit windows hade jag sagt; formatera och installera om. Nu är det mac och eftersom det är byggt på linux så hade jag försökt mecka runt lite till =) Låter inte som det är något hårdvarufel i mina öron iaf, i värsta fall så kör en ominstall då?
Nu har jag ju aldrig hört talas om någon som fått ett sådant problem i Windows, så jag hade nog siktat på hårdvarufel om detta skulle hänt i Windows. Förstår inte denna iver att tro att vid minsta fel skall man ominstallera hela systemet...?

Å andra sidan har jag inte hört talas om detta problem i Mac heller så jag gissar hårdvarufel eller totaluppfuckad drivrutin för USB. Kan man inte installera om drivrutiner i Mac?
Oläst 2009-06-28, 17:23 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Det var inte mjukvarufel och inte heller hårdvaru fel utan jag tror att USB hubben har tagit död på musen, tangentbordet och mitt ljudkort.
Jag fick de andra sakerna att fungera efter en (lyckad) VRAM återställning. Hubben var helt ny och jag tror att den på något sätt har blivit överbelastad och någon krets har brunnit upp i de sakerna som fick ström via USB från hubben. Synthen var också inkopplad i hubben och det var den enda saken som klarade sig där och jag tror det är tack vare att den får ström från vägguttaget (och det är även enda inkopplade prylen i hubben som fick det).

Shit happens...
Oläst 2009-06-28, 17:36 #14
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Ouch! D-Link?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 18:33 #15
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jag hoppas innerligt att du har köpt till AppleCare... Eller att datorn är under 1år gammal (med minst 1månad kvar på det hela...)

Annars lär det svida i plånboken...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 19:15 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Ouch D-Link?
Nepp, ST Lab. Det var billigt, hade ju varit värt några hundringar att köpa något riktigt istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Jag hoppas innerligt att du har köpt till AppleCare... Eller att datorn är under 1år gammal (med minst 1månad kvar på det hela...)
Annars lär det svida i plånboken...
Det är ju hubben som är trasig, tack och lov. Ska kolla upp vad jag kan få på försäkringen, ändå rätt dyra prylar. Mus = 1000 kr, Tangentbord = 600 kr, Ljudkort = 3500 kr... Dock var tangentbordet helt nytt så ska försöka byta det. Ska även kolla om någon el-kille kan försöka fixa ljudkortet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017