FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har OAB, Apoteket Omstrukturering AB, öppnat möjligheten för småföretagare och entreprenörer att anmäla intresset för att köpa ett av 150 apotek.
Någon på WN som tänker bli apotekare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Med tanke på de drakar som redan är med i matchen om detta så ska det bli intressant att se hur det egentligen kommer att stå till med konkurrenssituationen på ett par års sikt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tänkte på det faktiskt, men som digiArt säger, det verkar finnas många okända faktorer och man vill inte ge sig in på nåt som kan gå åt *******!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror att privatisering av denna bransch är minst sagt vansklig men man får väl hoppas på det bästa. Det finns säkerligen en del farmaceuter och en del som arbetar i läkemedelsbranschen som är intresserade av att driva eget. Tror inte särskilt många på WN är varken lämpade eller intresserade av att bli apotekare.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sjukt om det blir privat...
"Alvedon 10kr/kg i Malmö" "Alvedon 12kr/kg i Stockholm få 1kg gratis hostmedicin" vafan.. blir en ny del hos prisjakt kanske då? Prisjakt -> Hälsa -> Medicin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Emil_P > Egen reklam är emot reglerna på WN...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att driva ett apotek lär nog omgärdas av mycket snåriga och ordentliga reglement, så det tror jag inte man behöver oroa sig för. Som ett exempel så går det inte att fråga expediten på ICA om vilket preparat som de tycker är schysst att använda när man ska sluta röka (Nicotinell osv) eftersom detta är kunskap som endast utbildade apotekare anses ha och därmed får inte vanliga butiksanställda uttala sig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Lönsamheten kan bli problem, därför att statliga Apoteket AB skulle princip inte gå med vinst utan om vinsten ökade sänktes priserna istället. Nu skall vinsten ha blivit ökad med 1-2 %, men det räcker inte tror jag. Den som blir egenföretagare måste nog också jobba hårt i sitt apotek. Dessutom blir konkurrensen helt fri på att starta apotek, vilken det aldrig varit i Sverige tidigare någonsin. Vanliga affärer skall också få börja sälja receptfritt och det är det som apoteken tjänar mest på. Receptbelagd medicin ger knappt någon vinst.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|