FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tänkte uppgradera min stackars 120gb disk i laptoppen till en version större. Den har för lite plats och jag dessutom börjat råka ut för bluescreens med texten "dumpar fysiskt minne..." titt som tätt. Något som jag tror (?) ska tyda på att disken är på väg att ge upp. Datorn står ju på mer eller mindre hela dagarna och har gjort det i typ 2 år nu så det kanske inte är så konstigt. Är det en riktig diagnos? Laddade ner hdd-health och det indikerar i alla fall att hårddiskhälsan är nere på "rött".
Så till den egentliga frågan. Jag öppnade precis upp laptoppen och lyckades luska ut att disken i burken är en sata disk vid namn "Seagate momentus 5400.3" som alltså är på 120 gb. Jag tittade då runt lite på prisjakt och fann två intressanta diskar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313465 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=247755 Båda verkar ha fått goda omdömen och ligger i den tänkta pris och storleksklassen. Vad jag kan se så är det dessutom samma interface och de borde därför funka bra i min laptop. Men så kommer vi till kruxet. Det står nämligen "Gränssnitt: S-ATA 3Gb/s". Hur vet jag om min disk har samma gränssnitt? Spelar det kanske ingen roll om min nuvarande disk har S-ATA 3Gb/s eller S-ATA 1.5Gb/s? Jag vill ju inte gärna köpa en disk som inte funkar i min laptop ![]() Någon hårdvaruguru som kan reda ut min förvirring? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
SATA2 (3Gb/s) är bakåtkompatibel med SATA1 (1.5Gb/s) så det är ingen fara.
Uppgradering från 5400rpm till 7200rpm kan vara aktuellt om du känner att du vill ha lite snabbare diskåtkomst, det är en jäkla skillnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tar ju mer på batteriet också och just nu prioriterar jag batteritid. Jag har inga större problem med diskåtkomsten och datorn är ju redan ett par år gammal så den lär ju inte få hänga med mer än ett eller två år till.
Vid en snabb googling så verkar min nuvarande disk vara sata-150 (sata1?). Synd om man missar lite prestanda man ändå betalt för ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är sata1 bakåtkompatibla med ata också? Jag har en gammal laptop som har en kraschad Momentus 4200.2 ATA disk.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ingen wnare i gbg som har en 2,5 tums ata-100 disk liggande och är villig att sälja den för någon eller några hundralappar? Jag håller på att reparera en laptop som jag tänkt ge till min mormor men det verkar som om ata-100 diskar är ganska dyra :S
(var tusan är editknappen? Är den funktionen borttagen?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
rhuse:
Jag har en 40GB IDE-disk som ligger här. Den borde fungera. Plockad från en skrotad laptop. En 4200 rpm Hitachi. Bor i Göteborg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Annars är SATA & PATA 2st helt olika format. http://sv.wikipedia.org/wiki/SATA http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallell_ATA |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
sata-pata konverter hittar du ju ingen som passar i en laptop.
köper man en disk idag och jämför den med en ett par år gammal disk, så är den ändå avsevärt snabbare än den disk du har idag, så 7200rpm tycker jag man kan skippa, beroende på vad du har för dator KAN det ställa till problem, med värmeutveckling t.ex. Sen skulle jag väl iofs kanske säga att din diagnos inte nödvändigtvis är korrekt, inte utifrån bsd iaf. Jag skulle snarare säga internminnet (som är det enskilt vanligaste felet). På en ett par år gammal Seagate bör du väl ha SMART, testa disken. Du kan väl till och med ha garanti kvar på disken (det har ju varierat mellan 1-5 år genom åren och beroende på segment) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo, jag har kommit fram till att det troligen inte är disken jag med efter lite googling. Jag baserade ju den diagnosen på vad som hände med min förra laptop där disken, efter återkommande bsods, bevisligen dog. Men efter att ha dammat ur innandömet på laptopen så har jag inte råkat ut för några bsods så det kanske var kylningen som var problemet.
I vilket fall som helst så har garantin på laptopen gått ut med nästan ett års marginal och de brukar väl inte ha speciella garantier för diskarna eller? Hur testar jag disken med Smart? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om man köper hårddisk löst kan det vara så att hårddisktillverkaren lämnar upp till 5 års garanti (men oftast kortare). Det är väl sannolikt att det inte gäller när hårddisken sitter i en dator man har köpt, men man brukar kunna kolla om det finns garanti genom att ange hårddiskens serienummer på hårddisktillverkarens hemsida.
Jag funderar på att köpa ny hårddisk till min snart 3 år gamla laptop, som jag antagligen kommer använda i åtminstone 2 år till. Det är 100 GB PATA. Inte för att jag tror att det är något fel på den, men den börjar väl kanske bli lite sliten eftersom den är på nästan dygnet runt, och det känns som om det börjar bli lite bråttom om man vill kunna byta. Utbudet av PATA-diskar minskar hela tiden, och priserna sjunker inte. Dessutom skulle det vara trevligt med snabbare och större disk. Men är en ny PATA-hårddisk verkligen snabbare än en 3 år gammal, om båda har samma varvtal? Nu börjar det kanske även bli intressant att titta på SSD. 64 eller 128 MB SSD skulle jag också kunna tänka mig. Frågan är hur det är med livslängden på dem jämfört med HDD, och enligt vad jag har läst tidigare är de kanske inte alltid så snabba som man skulle önska, men det verkar bero mycket på vilken modell det är. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|