Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Router problem, kommer ej ut på nätet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-25, 23:52 #1
tri tri är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem

Nnu har jag försökt så länge. jag har en trådlös router med märket Linksys. Inga problem att en ny dator kommer åt internet via dett trådlösa modemet. Nu till problemet. Min och de flesta mobiltelefoner (jag har en sony ericsson P1i) kommer åt servern och kan ansluta men där stannar det. Ip-adressen är 169. osv. Min fru har en jobbdator med ganska mycket säkerhet på. Hin har samma problem som jag med att komma åt internet. efter att ha försökt med hennes dator en ganska lång stund fick jag ett meddelande om att det var problem med en proxyserver.

vad är det för fel?? Varför fungerar de flesta datorerna utom mobiltelefoner med inbyggt modem, och min frus dator?
tri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 00:13 #2
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Otroligt bra och beskrivande titel, det är bara att gratulera.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 00:20 #3
Medlem

Medlem

Jag behövde hjälp med det som inte fungerar, inte val av rubriknamn.
Oläst 2009-06-26, 07:52 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by tri@Jun 26 2009, 00:20
Jag behövde hjälp med det som inte fungerar, inte val av rubriknamn.

Bra attityd, den lär verkligen hjälpa dig till att lösa problemet.

Lycka till...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 12:32 #5
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Prova att tilldela ett fast IP till de struliga enheterna och koppla mot mac-adressen för enheten.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 13:48 #6
Medlem

Medlem

Först vill jag bara göra ett tillägg till mitt tidigare svar. Det var inte min mening att vara otrevlig, det är nog ett problem som blir när man skriver en text och inte hör orden bakom.

Nu till svaret som jag fick angående den fasta ip-adressen. Jag har försökt tidigare med detta men efter att ha studerat frågan om fast ip-adress på ett annat forum är frågan följande.

Ska man tilldela den fasta ip-adressen på den lokala datorn och sedan ge den ip-adressen och macadressen tillstånd att komma åt serven? Hur gör man med de andra datorerna/enheterna som inte krånglar? Kommer de att fungera som vanligt eller måste jag ge dem en fast ip-adress också?
Oläst 2009-06-26, 14:56 #7
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by tri@Jun 26 2009, 13:48
Först vill jag bara göra ett tillägg till mitt tidigare svar. Det var inte min mening att vara otrevlig, det är nog ett problem som blir när man skriver en text och inte hör orden bakom.

Nu till svaret som jag fick angående den fasta ip-adressen. Jag har försökt tidigare med detta men efter att ha studerat frågan om fast ip-adress på ett annat forum är frågan följande.

Ska man tilldela den fasta ip-adressen på den lokala datorn och sedan ge den ip-adressen och macadressen tillstånd att komma åt serven? Hur gör man med de andra datorerna/enheterna som inte krånglar? Kommer de att fungera som vanligt eller måste jag ge dem en fast ip-adress också?
Det är ett fel som bruka vara på en del hemma utustning.. Det verka som om DCHP serven i din router inte vill släppa någon IP. Det kan vara att det har uppkommit någon låsning eller att bara tillåter ett begränsat antal IP adresser.

Det du kan göra är :

-Testa sätt fast ip dom enheter som har problem.
- Du kan även på en del linksys modeller byta mjukvara, det finns en Open Source på nätet, läs på först dock, den kanske fungera bättre.
-På en del såna hemma routra kan man låsa en ip adress till en viss mac adress, kanske fungerar?
- Det kan också vara inkompatibelt pröva att upgradera till sista versionen av mjukvara både i telefonen och i routern.

Har själv en linksys hemma och kör min iphone och nokia emot och det fungera bra.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017