Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur löser ni er kundtjänst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-27, 20:00 #11
roberthogbergs avatar
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem
roberthogbergs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Ett ärendehateringssystem likt Kayakos eller ActiveCampainges lösning låter som en given lösning för dig med tillhörande FAQ/Kunskapsdatabas.
roberthogberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 21:49 #12
nygryning nygryning är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
nygryning nygryning är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Vi använder ett trevligt och hyffsat billigt callcenter. Kostar typ 200 spänn i månadsavg och sedan omkring 9 kr/samtal. De flesta frågorna kan callcentret svara kunderna på genom att dem har tillgång till vårt affärs- och ekonomisystem. Dvs, dem kan se prel. lev dag, se om en faktura är betald eller ej, lämna anstånd, skicka ut retursedlar osv.

Frågor dem inte kan svara på lägger dem in i vårt ticketsystem, så går vi själva in och svarar och ett mail går iväg till kunden. Vill kunden bli uppringd ringer vi upp.

Jag har en kollega som har en annan lösning, han har valt att i princip enbart köra med kundservice via mejl eller ticketsystem. Men eftersom det alltid finns en och annan kund som vill prata av sig så har han ett betalnr kunden kan ringa :-) Sammanfattningsvis får kunden som vill ringa betala ca 20 kr för ett samtal.
nygryning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-28, 09:12 #13
www.ericssonstrading.se www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
www.ericssonstrading.se www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotta
Citat:
Ursprungligen postat av www.ericssonstrading.se
Jag har lagt ut den första gallringen på tredjepart. Kan de inte lösa frågan som kommer via telefon eller mail så skickar de den vidare, på detta sättet fick jag ner antalet frågor till mig med 95%. Läger man dessutom på en liten bonus på all försäljning som sker genom tredjeparten så blir det riktigt bra. Priset blir dessutom rimligt lågt då vår samrbetspartner har många ftg som de sköter kundtjänsten för parallellt.
är det inte svårt för en tredjepart att svara på en stor del av frågorna utan ngn direkt inblick i verksamaheten?
Har funderat en del på detta men känns spontant som inte mycket kan gallras ut :unsure:
Pippilotta>> det beror givetvis på hur duktiga de är hos tredjeparten. Det bästa är att välja en liten aktör med få anställda så lär de sig dina varor och kunder allt eftersom. För att ge ett svar på vad de kan svara på och inte svara på i mitt fall så använder jag dina egna orad ang vad de ringer om:

Om jag beställer idag-har jag det imorgon? Svar finns i FAQn som min tredjepart har.
Passar färgen på åkpåsen till min vagn? Tyckande och smak, löses lika bra av tredjeparten
Jag har fått påminnelse fast jag betalat(oftast för sent:-)) Tredjeparten kan se det i vårt ekonomisystem
Hur returnerar jag? Svar finns i FAQn som min tredjepart har.
Var är mina varor? Tredjeparten ser hur långt man kommit i vårt ordersystem
Hur lång är ärmen på tröjan det o det? Frågan får mailas till oss
Hur länge är ... restad? Syns i vår shop
... finns inte i lager o det står "osäkert leveransdatum just nu"-när kommer den??? Syns i vår shop
Till vilken adress returnerar jag? Svar finns i FAQn som min tredjepart har
Var i he..e är min tomtedräkt? Tredjeparten ser hur långt man kommit i vårt ordersystem
Tack snälla för snabb leverans! No problem!
Vilken underbar service! No problem!
Nu har det gått 4 dagar och jag har inte fått mitt paket... Tredjeparten ser hur långt man kommit i vårt ordersystem
www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-29, 10:11 #14
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Att ha en seriös butik utan telefon tycker jag inte hänger ihop. Vi erbjuder våra kunder kundtjänst på e-ppst, telefon och chat. Ju fler alternativ du kan erbjuda, ju bättre är det för dina kunder.

Du lever av dina kunder och får därför se till deras bästa. Sen kan det istället vara bra med att försöka få ut lite mer av kundtjänsten när det gäller försäljning så du inte bara ser kundtjänsten som en kostnad.

Det kan vara att du har ett erbjudande inspelat på växeln, ett erbjudande som hänger med i vara e-postsvar eller att de som har hand om kundtjänsten vet hur man får merförsäljning.

Lycka till!
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-29, 10:19 #15
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
självklart har man telefon också, men en bra FAQ för att kunna ge kunderna snabbare hjälp är inte fel.
Min erfarenhet är att kunderna gärna ringer kvällar, helger, nätter på vårt telefonnr, och då är det ju bra om de kan hitta svaret på frågan direkt i en FAQ, eftersom få butiker antar jag svarar på dessa tider.
Vi har också väldigt få som ringer kring standardsaker, de flesta som ringer har specialönskemål eller frågor kring produkernas användningsområde. Varje sådant svar är guld värt för då kan man förbättra sajten med det efterfrågade. Kundkontakten är också ovärderlig.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-05, 23:05 #16
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Eftersom jag handlat av er en gång så känns det extra kul att skriva här ..
Jag och sambon satt och diskuterade, vi ville ha ett snabbt svar samtidgt som vi kollade igenom er sida.. Det jag saknar hos er är en chat. På så sätt kunde vi få svar och båda hade sett svaret direkt. Kanske lite "du är en skum kund" men jag tror många par tänker så, vi gjorde det iaf

En riktigt bra FAQ löser det mesta, du skrev bla att de frågar längden på tex armen, varför inte mäta upp och skriva in det på infosidan vid plaggen?

Själv så blev vi nerlusade med supportfrågar, vi hade säkert 200 frågor om dagen. Oftast var det samma frågor så vi fixade ihop en riktigt bra FAQ med de vanligaste frågorna.. Nu sitter vi nästan och väntar på att det ska komma in ett supportmess, hehe!..

Lycka till med allt och tack för en bra sida..
/Micke

Edit: Var ett tag sedan jag var på er sajt.. Ser att ni har en chat nu, dock hade jag lagt den under "kontakta" sidan.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 20:44 #17
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Jag är också lite skeptisk till tredjepartskundtjänst, speciellt om man säljer varor som man behöver kunna ge rådgivning inom.

Vi har en kundservicechat som jag verkligen rekommenderar, funkar smidigt och personen som svarar blir inte lika bunden som i telefon (vi har fysisk butik också så att stå o prata när det är kunder i butiken fukar inte riktigt, men med chatten funkar det bra).
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 21:54 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Som alla redan påpekat: en bra och intelligent FAQ samt svar på de vanligaste frågorna placerade på rätt plats(er) på sidan löser det mesta.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017