Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknadsföring mot norr

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-15, 14:37 #1
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Hej på er alla.
Jag sitter och funderar lite över att jag vill marknadsföra längre upp i landet. Bor i Borås vilket gör att jag har otroligt dålig koll på vad det finns för möjligheter ovanför Stockholm... Har ni några tips på hur man kan marknadsföra sig till de som bor väldigt högt upp i landet? Jag är ute efter att nå den målgruppen.. Lokaltidningar är ju en sak men här är lokalannonser otroligt dyrt. Någon som har erfarenhet av våra vänner i norr?

När vi ändå är inne på geografil, vart satsar ni mest?
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 16:20 #2
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
Mycket flitig postare
SweCats avatar

hm, som norrlänning så vill jag bara säga:

Vi är ingen exklusiv skara som inte läser vanliga tidningar eller finns på andra sajter precis som sörlänningar eller stockholmare. Jag tror faktiskt att med bra reklamkampanjer så hittar du oss på samma ställen som andra människor. Vi har intressen precis som andra och lever ganska likt er andra också, och ska du absolut bara nå norrlänningar så kanske blocketannonser i de norra länen är en idé eller som någon sagt små lokala tidningar.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 16:56 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by SweCat@Jul 15 2009, 16:20

Vi är ingen exklusiv skara som inte läser vanliga tidningar eller finns på andra sajter precis som sörlänningar eller stockholmare. Jag tror faktiskt att med bra reklamkampanjer så hittar du oss på samma ställen som andra människor. Vi har intressen precis som andra och lever ganska likt er andra också, och ska du absolut bara nå norrlänningar så kanske blocketannonser i de norra länen är en idé eller som någon sagt små lokala tidningar.
Det var inte riktigt menat att någon ska ta illa upp... Det är klart att vi ska fortsätta med vår vanliga marknadsföring som sträcker sig till hela Sverige. Men jag vill ha specifika kanaler till just Norrland.

Blocket är en intressant tanke, någon här som använder sig av det? Blir det mycket administrativt som tar tid? Om ni kör Blocket idag får ni gärna länka till någon av era annonser så jag får se hur ni utformar dem..
Oläst 2009-07-15, 17:10 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Däremot så känns det som Borås är ett av de ställen där det är gott om oseriösa verksamheter, vilket säkert kan påverka negativt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 17:16 #5
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Jag tog inte illa upp, jag försökte bara visa att jag tror att du når de flesta med riktad marknadsföring, och då menar jag riktad på intresse.
Oläst 2009-07-15, 17:21 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Jul 15 2009, 17:10
Däremot så känns det som Borås är ett av de ställen där det är gott om oseriösa verksamheter, vilket säkert kan påverka negativt.
Ehhh...oserösa verksamheter finns väl överallt, och Borås med sin postorder, logistik, textil gör att vi har en del fina verksamheter här. Ska vi prata oseriöst ska vi prata konsumenter nere i Malmö, de har inte vi haft någon lycka med i alla fall...

SweCat: Ja det stämmer säkerligen som du säger, men jag vill ändå undersöka Jag tycker det är spännande när man kan lägga mer fokus på något och bearbeta det än att lägga fokus på många olika delar och sen inte ha kraft att följa upp..
Oläst 2009-07-15, 19:25 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.an
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Det var inte riktigt menat att någon ska ta illa upp... Det är klart att vi ska fortsätta med vår vanliga marknadsföring som sträcker sig till hela Sverige. Men jag vill ha specifika kanaler till just Norrland.
Blocket är en intressant tanke, någon här som använder sig av det? Blir det mycket administrativt som tar tid? Om ni kör Blocket idag får ni gärna länka till någon av era annonser så jag får se hur ni utformar dem..
Jag tror inte hon tog illa upp men hon har givetvis en poäng som du antyder. Den lokala marknadsföringen blir ju dyrare desto mer glesbefolkat området är vilket gör att den metoden blir mindre lönsam norröver och kanske helt bortkastad om du inte lockar en relativt sett stor andel av målgruppen. Det finns ju även lokala webbtidningar (förutom webbversionerna av papperstidningarna) och de bör vara något billigare kanaler.
Oläst 2009-07-16, 11:43 #8
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

eller prova att erbjuda norrlandskampanjer och marknadsför desa, fraktfritt eftersom vi har längre leveranstider, det skulle locka, men förmodligen göra sörlönningar skitarga ;-)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017