FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Den senaste tiden har vi märkt av att allt fler kunder som beställt och betalt varor, som vi skickat, senare hävdar ej kommit fram, och vill då att vi skickar samma varor igen. Eftersom försändelsen via brev inte är spårbar (om man inte rekommenderar försändelsen, vilket kostar 50 kr) har vi inget som helst skydd mot denna typen av bedrägerier. Vad gör man?! Att skicka som paket är ännu mer otänkbart eftersom det med posten går loss på 150 kr.
Ska man helt enkelt slänga på 50 kr i straff_avgift på varje order eller finns det något fraktbolag som har bättre priser än Posten på spårbara försändelser? Det rör sig inte om några jättekvoter och därför är inte specialavtal aktuella. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det finns inte mycket du kan göra, mer än att som du själv insett gå över till spårbara försändelser när bedrägerierna når sådan kvantitet att det blir riktigt kostsamt för din verksamhet.
Vi skickar i stort sätt alla våra försändelser med vanligt A-brev och i de fall där försändelsen försvinner så är majoriteten Postens fel, även om det sker väldigt sällan. Nu framgår det inte vad för typ av produkter du säljer, men höga fraktavgifter är inte särskilt populärt bland kunderna, särskilt inte om produktpriset är relativt lågt. Därför kommer du sannolikt få betala en stor del av fraktavgiften själv för att behålla/få nya kunder. Då kan du ju räkna lite på det och jämföra kostnaden för "försvunna" paket och dina ökade fraktkostnader. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kanske gå över till DHL Servicepoint eller Schenkers Privpak och öka dina egna priser på frakt något.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Brukar inte Schenkers vara billigare?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad kostar ca privpak då? Jag gissar att det alltid krävs legitimering för att få ut det från lokala privpak utlämningställen?
I en gammal tråd läste jag om en kille som sa att Posten hade "postpaket" som kostade runt 50 lappen..någon som vet nåt om det här? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
50kr extra för rek stämmer inte riktigt.
Vi brukar skicka skrymmande paket som är över en viss summa och under 2kg som brev med rek. Kostnad ex moms utan rek 500g: 35,64kr Kostnad ex moms med rek 500g: 62,04kr Skillnaden är 26,4kr ex moms, eftersom du slipper skrymmande avgiften när du skickar rek. Vi kör med porto betalt och pacsoftonline. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Säger kunden att han/hon inte har fått någon försändelse, så ring till utlämningsstället. Be dem att leta igenom hyllorna. Fråga om personen varit där och hämtat sin försändelse. Ett utlämningsställe är en lokal dagligvarubutik. Chansen är stor att personalen där vet vem mottagaren är. Chansen är ännu större att de faktiskt hittar försändelsen bland hyllorna. Normalt så är det nämligen avin som uteblir. Misstänker du bedrägeri på allvar så ring till det lokala postkontoret och be att få tala med brevbäraren för det postnumret. Var din försändelse inte skrymmande så kanske han har delat ut den direkt till mottagarens brevlåda. Chansen är stor att han/hon faktiskt har koll på det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett sätt är att använda kundspecifik prissättning, Då blir kunder med högt svinn "synbara" i ditt affärssystem och du kan kompenera med högre priser för dem.
De kunder som "drabbas" ofta får då så höga priser att de inte beställer alternativt så såg du att det var en tillfällighet och då får kunden behålla samma pris. Annars händer det ofta att jag får post adresserat till mina grannar i mitt brevinkast. Jag förmodar att det är lika vanligt att mina grannar får min post. Detta ökar dramatiskt under sommarmånaderna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|