Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fällande domar i Pirate Bay-målet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-19, 23:40 #171
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -claesm@Apr 19 2009, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av andi
Personligen tycker jag att artister enbart skall tjäna pengar på skivförsäljning, så jag köper skivor men plankar in på konserter, jag skall bilda ett parti som verkar för att alla kultur-event ska vara gratis, innan vi nått dit så fortsätter vi planka... häpp
Det där var ju en förbannat bra åsikt. Seriöst.

Det var ingen åsikt. Det var humor med en poäng men det går sällan hem online eftersom man alltid måste förklara sig in i minsta detalj för att inte några ska välja att missförstå....
Kalla det för vad du vill, jag förstod givetvis poängen, men det var en bra sådan. Det finns några som klart och tydligt deklarerar vad vi andra ska tycka, exempelvis ska vi just tycka att man inte ska betala för skivor men samtidigt tycka att vi ska betala för uppträdanden. Lika absurt som när Wireds Chris Andersen håller föredrag om att allt ska vara gratis men själv tar en halv miljon i arvode...
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 00:29 #172
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Apr 19 2009, 23:33
Citat:
Originally posted by -claesm@Apr 19 2009, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av andi
Personligen tycker jag att artister enbart skall tjäna pengar på skivförsäljning, så jag köper skivor men plankar in på konserter, jag skall bilda ett parti som verkar för att alla kultur-event ska vara gratis, innan vi nått dit så fortsätter vi planka... häpp
Det där var ju en förbannat bra åsikt. Seriöst.

Det var ingen åsikt. Det var humor med en poäng men det går sällan hem online eftersom man alltid måste förklara sig in i minsta detalj för att inte några ska välja att missförstå....

Kalla det för vad du vill, jag förstod givetvis poängen, men det var en bra sådan. Det finns några som klart och tydligt deklarerar vad vi andra ska tycka, exempelvis ska vi just tycka att man inte ska betala för skivor men samtidigt tycka att vi ska betala för uppträdanden. Lika absurt som när Wireds Chris Andersen håller föredrag om att allt ska vara gratis men själv tar en halv miljon i arvode...
Han har ALDRIG sagt att ALLT ska vara gratis.
Bakläxa!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 00:55 #173
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Conth@Apr 20 2009, 00:29
Han har ALDRIG sagt att ALLT ska vara gratis.
Bakläxa!
Ber om ursäkt att jag sammanfattade vad hela världen förutom du anser Chris Andersens budskap står för. Borde skrivit en korrekt 400 sidig rapport med fotnötter och källhänvisningar till dig så du förstått vad jag menade. Givetvis tycker han inte ALLT ska vara gratis. Han tar ju själv betalt. Rejält dessutom. Dessutom verkar han också vingla han med sina åsikter lite beroende på om han för tillfället tycker han uttalar sig som privatperson eller som anställd, så det är inte helt lätt att hänga med för en obildad arbetarunge som jag.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 08:15 #174
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Originally posted by CTSMEDIA@Apr 18 2009, 23:35
vi säger att dina skivor kostade 100 kr st 100*300 = 30 000 skulle inte kännas så säkert att gå runt med ett värde på 30 000 i fickan? samt alla har inte 30 000 att lägga på musik... eller har jag fel? javisst det kanske skulle finnas 60 gig spelare men dom skulle vara ganska mycket dyrare... osv osv så att kalla det struntprat är att ta i=)
Jag skulle nog säga att jag har betalat ett högre snittpris än det för skivorna (iaf i dagens peninngvärde räknat) men visst, det är en hel del slantar man lagt ner på det och inte är jag rädd för att gå runt med det på fickan. 30 000 kr är inte så mycket i slutändan, det är bra mycket större summor man tar bostadslån och där har vi ocker om något. Man vill inte fundera på hur mycket man betalar till bankerna i ränta. Men det är en annan diskussion.

Jag är inte helllre rädd på stan när jag har med mig kamera och fotograferar. Och den utrustningen har kostat mig bra mycket mer än de låtar jag har på min iphone. Det finns något som kallas försäkringar som man har för att säkra sig för oförutsedda saker så som att någon niding kommer och stjäl ens grejer.

Sedan i fallet med just låtarna/skivorna, man har ju något som kallas backup. Så i det fall att jag blir rånad på stan samma dag som mitt hem brinner ner så är nog inte min lilla skivsamling mitt största problem då...
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 08:27 #175
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by biokonsult@Apr 19 2009, 20:00
Ett sista inlägg bara. Som allting sköts med en hel ungdomgeneration där farbröder med kostym visar vad skåpet ska stå, är inte rätt väg att gå. En oberonde statlig grupp borde ha tillsats, för att diskutera olika problem på nätet och hur man ska komma till rätta med olika problem, att hota med både det ena eller andra är inte rätt väg att gå och är totalt förkastligt.
Som "brottsling" tar man självklart sanktioner mot denna brottslighet som "hot", det är oundvikligt och till och med önskvärt.

Men, utan att du vet om det så belyser du problemet på ett ganska intressant sätt. Det HAR tillsatts oberoende statliga grupper, denna oberoende statliga grupp (en av dom, beslutet har säkert passerat flera instanser på vägen) heter Sveriges Riksdag, som idag består av 7 (väl) demokratiskt valda partier, i dessa partier är alla över 18 välkomna att engagera sig, dom har även ungdomsförbund för yngre (om vi nu talar om IPRED, pratar vi om domen mot TPB (för vad nu tingsrättsdomen är värd med tanke på att den redan överklagats) så är ju tingsrättens nämndemän tillsatta i form av ett förtroendeuppdrag, det är människor precis som du och jag)

Dom problem som finns på internet är i grund och botten samma som i resten av samhället, internet existerar ju inte i ett vakuum, det är ju inte tekniken som är problemet, det är fortfarande och alltid, människorna bakom, följaktligen ska väl problemen hanteras på samma sätt som i övriga samhället, brott ska bekämpas, missbruk ska beivras, mobbing ska fördömas, och på samma sätt ska bra saker självklart uppmuntras (inom samma ramar som gäller för resten av samhället). Tekniken bakom är ohotad.

Men ungdomsgenerationen som du beskriver den, vill inte bara ha skivor, musik, film och kultur gratis, dom vill också ha en genväg till "makten" genom ett "snap" med fingrarna, utan att egentligen behöva engagera sig, enligt samma "princip", man vill ha allting, utan att jobba för det (det är vad Dr Phil kallar för "feeling of entitlement"), och det skulle någonstans kunna vara en ganska fin tanke, och något att sträva emot, om det inte var för att alla vet att även om det känns så när man är 18, så är inte 18 höjdpunkten på ens liv eller sociala/intellektuella förmåga, dom flesta vet också att det jobbet, eller den motprestation man utför, och dom motsättningar man stöter på där, såväl som i privatlivet, på väg mot 25, 35, 45, faktiskt gör att man utvecklas.
Och som ett tydligt exempel på det kan vi ju ta Internet, detta internet som "ungdomsgenerationen" tar för givet, och vill göra till sitt och bestämma över, men som faktiskt är/har "50 years in the making..." och där väldigt få 17-18 åringar har varit speciellt tongivande på vägen...

Som sagt, Internet som "kulturspridare" är fantastiskt, och kultur är generellt sett bra, men jag vet inte om det är just kvantitet som är den måttstock vi vill ha. Det är ju fortfarande så att vi i grund inte pratar om några nya saker, det har alltid funnits människor som velat ha dom senaste filmerna, för 15 år sen innebar det att man åkte till SLF i Bromma och köpte dom på laserdisc, ville jag för 10 år sen ha en bild av soluppgången över Gbg från Ramberget så åkte jag och tog den själv, ville jag se bilder av Anton Corbijn så fick jag hitta en utställning som visade det...jag vet inte om jag personligen tycker att det är odelat positivt att dessa saker finns att tillgå "at a touch of a button", utan någon som helst motprestation...jag sticker ut hakan lite och säger att det kanske inte är så konstigt att vi enligt vissa "ser fram emot" 20% ungdomsarbetslöshet...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 10:37 #176
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Ännu ett väldigt bra inlägg från dig Gummianka! Skönt med ett sånt här vältänkt och intelligent inlägg efter alla larviga teorier som inte är förankrade i varken demokrati, lag eller sunt förnuft.

Citat:
Men ungdomsgenerationen som du beskriver den, vill inte bara ha skivor, musik, film och kultur gratis, dom vill också ha en genväg till "makten" genom ett "snap" med fingrarna, utan att egentligen behöva engagera sig, enligt samma "princip", man vill ha allting, utan att jobba för det (det är vad Dr Phil kallar för "feeling of entitlement")
Där slår du ju spiken rakt på huvet!
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 10:45 #177
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

Never ending story

Alla ser saker på olika sätt.

Som "brottsling" tar man självklart sanktioner mot denna brottslighet som "hot", det är oundvikligt och till och med önskvärt.

Det är precis sånt tänkande får olika konfliketer i ett samhälle. Oftast så går alla problem att lösa på ett smidigt sätt utan att behöva skapa massa onödiga lagar och straff. Det är för mycket hämd tänkande, öga för öga tand för tand. Ingen vill föra en dialog, ungdomar är otroligt formbara och intelligenta och lätta att tala till rätta. Nöjesindustrin öser ut filmer och musik med massa propaganda för att tjäna pengar, skapar kulturer om att vara rik, tatuera sig, ha brallor vid knäna, våld, sex, piercíng, mm mm. Det är ju inte lätt för ungdomarna att veta vilket ben dom ska stå på efter den massiva hjärntvätten.

Man gullar med dom tills dom blir 18år sen vill knappt nån se dom, man får ingen jobb lägenhet, ingen respekt! Droppen blir då när man tar ifrån dom det ända som kanske engagera dom kulturen!?! Att inte ha ett arbete/pengar är roten till allt negativt i ett samhälle oavsett ung eller äldre. Tycker inte att Dr Phil or the American way is our way : )

Det är djupgående problem som vi har i samhället och att försöka lösa det med annat en öppen dialog är dömt att misslyckas. Och tyvärr så verkar Moderata Arbeterpartiet sakna det!
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 10:46 #178
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by danielos@Apr 20 2009, 10:37
Ännu ett väldigt bra inlägg från dig Gummianka! Skönt med ett sånt här vältänkt och intelligent inlägg efter alla larviga teorier som inte är förankrade i varken demokrati, lag eller sunt förnuft.

Citat:
Men ungdomsgenerationen som du beskriver den, vill inte bara ha skivor, musik, film och kultur gratis, dom vill också ha en genväg till "makten" genom ett "snap" med fingrarna, utan att egentligen behöva engagera sig, enligt samma "princip", man vill ha allting, utan att jobba för det (det är vad Dr Phil kallar för "feeling of entitlement")
Där slår du ju spiken rakt på huvet!
man garvar ihjäl sig :lol:
Oläst 2009-04-20, 11:42 #179
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Nej, det gör varken jag eller du, men jag har MYCKET svårt att tro att just filmmakare, musiker och andra kulturarbetare skulle få för sig att vilja jobba gratis bara för att det dyker upp nya tekniker.
Jag tror inte att de jobbar gratis och det är nog just därför branschen fortfarande lever idag. Skivbolagen verkar fortfarande skylla allting på "skivförsäljning har sjunkit p.g.a. fildelning" men online (iTunes Store mfl.) så säljs det miljarder med låtar.
Den "olagliga fildelningen" är bara gratis promotion, fler och fler artister verkar hajja detta också. Senast var Organismen som släppte en singel på TPB, Timbuktu har tidigare släppt en release exklusivt för TPB och Swebits, flera har gjort samma sak. Vakna upp
Jag är fullt vaken. Du verkar iofs också vara vaken, men du pratar i nattmössan. Små obskyra artister försöker rida på populismen kopplad till TPB och hoppas dra uppmärksamheten till sig. Det betyder ju inte att det vare sig blir lagligt eller klokt att ladda ned alla andra upphovsrättskyddade filer.

Jag har inget emot att man distribuerar sina verk via TPB om man nu vill det, eller andra fildelningssajter, men håll för fasiken tassarna borta från andras skyddade verk. Hur svårt skall det vara att fatta att det är FÖRBJUDET att ta det som någon annan har rättigheter till och sedan sprida det? Eller ladda ned det. Vad är det du inte förstår med det? Vad ger dig rätt att strunta i lagstiftningen?

Av med nattmössan i stället. Jag har inget emot fildelning. Inte alls. Jag har dock inget till övers för piratkopiering. Det är inte samma sak och det borde väl du också inse...?
Oläst 2009-04-20, 11:58 #180
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Nu börjar man stänga ner, både piratebits och powerbits har stängt h34r:

lite skol propaganda:

http://www.ifpi.se/wp-content/uploads/ett-...ternet-2008.pdf

http://www.ifpi.se/wp-content/uploads/fold..._sve_sidor2.pdf

Varför inte skicka till berörda hushåll??
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017