FAQ |
Kalender |
![]() |
#171 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bakläxa! |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag är inte helllre rädd på stan när jag har med mig kamera och fotograferar. Och den utrustningen har kostat mig bra mycket mer än de låtar jag har på min iphone. Det finns något som kallas försäkringar som man har för att säkra sig för oförutsedda saker så som att någon niding kommer och stjäl ens grejer. Sedan i fallet med just låtarna/skivorna, man har ju något som kallas backup. Så i det fall att jag blir rånad på stan samma dag som mitt hem brinner ner så är nog inte min lilla skivsamling mitt största problem då... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men, utan att du vet om det så belyser du problemet på ett ganska intressant sätt. Det HAR tillsatts oberoende statliga grupper, denna oberoende statliga grupp (en av dom, beslutet har säkert passerat flera instanser på vägen) heter Sveriges Riksdag, som idag består av 7 (väl) demokratiskt valda partier, i dessa partier är alla över 18 välkomna att engagera sig, dom har även ungdomsförbund för yngre (om vi nu talar om IPRED, pratar vi om domen mot TPB (för vad nu tingsrättsdomen är värd med tanke på att den redan överklagats) så är ju tingsrättens nämndemän tillsatta i form av ett förtroendeuppdrag, det är människor precis som du och jag) Dom problem som finns på internet är i grund och botten samma som i resten av samhället, internet existerar ju inte i ett vakuum, det är ju inte tekniken som är problemet, det är fortfarande och alltid, människorna bakom, följaktligen ska väl problemen hanteras på samma sätt som i övriga samhället, brott ska bekämpas, missbruk ska beivras, mobbing ska fördömas, och på samma sätt ska bra saker självklart uppmuntras (inom samma ramar som gäller för resten av samhället). Tekniken bakom är ohotad. Men ungdomsgenerationen som du beskriver den, vill inte bara ha skivor, musik, film och kultur gratis, dom vill också ha en genväg till "makten" genom ett "snap" med fingrarna, utan att egentligen behöva engagera sig, enligt samma "princip", man vill ha allting, utan att jobba för det (det är vad Dr Phil kallar för "feeling of entitlement"), och det skulle någonstans kunna vara en ganska fin tanke, och något att sträva emot, om det inte var för att alla vet att även om det känns så när man är 18, så är inte 18 höjdpunkten på ens liv eller sociala/intellektuella förmåga, dom flesta vet också att det jobbet, eller den motprestation man utför, och dom motsättningar man stöter på där, såväl som i privatlivet, på väg mot 25, 35, 45, faktiskt gör att man utvecklas. Och som ett tydligt exempel på det kan vi ju ta Internet, detta internet som "ungdomsgenerationen" tar för givet, och vill göra till sitt och bestämma över, men som faktiskt är/har "50 years in the making..." och där väldigt få 17-18 åringar har varit speciellt tongivande på vägen... Som sagt, Internet som "kulturspridare" är fantastiskt, och kultur är generellt sett bra, men jag vet inte om det är just kvantitet som är den måttstock vi vill ha. Det är ju fortfarande så att vi i grund inte pratar om några nya saker, det har alltid funnits människor som velat ha dom senaste filmerna, för 15 år sen innebar det att man åkte till SLF i Bromma och köpte dom på laserdisc, ville jag för 10 år sen ha en bild av soluppgången över Gbg från Ramberget så åkte jag och tog den själv, ville jag se bilder av Anton Corbijn så fick jag hitta en utställning som visade det...jag vet inte om jag personligen tycker att det är odelat positivt att dessa saker finns att tillgå "at a touch of a button", utan någon som helst motprestation...jag sticker ut hakan lite och säger att det kanske inte är så konstigt att vi enligt vissa "ser fram emot" 20% ungdomsarbetslöshet... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ännu ett väldigt bra inlägg från dig Gummianka! Skönt med ett sånt här vältänkt och intelligent inlägg efter alla larviga teorier som inte är förankrade i varken demokrati, lag eller sunt förnuft.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
![]() Alla ser saker på olika sätt. Som "brottsling" tar man självklart sanktioner mot denna brottslighet som "hot", det är oundvikligt och till och med önskvärt. Det är precis sånt tänkande får olika konfliketer i ett samhälle. Oftast så går alla problem att lösa på ett smidigt sätt utan att behöva skapa massa onödiga lagar och straff. Det är för mycket hämd tänkande, öga för öga tand för tand. Ingen vill föra en dialog, ungdomar är otroligt formbara och intelligenta och lätta att tala till rätta. Nöjesindustrin öser ut filmer och musik med massa propaganda för att tjäna pengar, skapar kulturer om att vara rik, tatuera sig, ha brallor vid knäna, våld, sex, piercíng, mm mm. Det är ju inte lätt för ungdomarna att veta vilket ben dom ska stå på efter den massiva hjärntvätten. Man gullar med dom tills dom blir 18år sen vill knappt nån se dom, man får ingen jobb lägenhet, ingen respekt! Droppen blir då när man tar ifrån dom det ända som kanske engagera dom kulturen!?! Att inte ha ett arbete/pengar är roten till allt negativt i ett samhälle oavsett ung eller äldre. Tycker inte att Dr Phil or the American way is our way : ) Det är djupgående problem som vi har i samhället och att försöka lösa det med annat en öppen dialog är dömt att misslyckas. Och tyvärr så verkar Moderata Arbeterpartiet sakna det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har inget emot att man distribuerar sina verk via TPB om man nu vill det, eller andra fildelningssajter, men håll för fasiken tassarna borta från andras skyddade verk. Hur svårt skall det vara att fatta att det är FÖRBJUDET att ta det som någon annan har rättigheter till och sedan sprida det? Eller ladda ned det. Vad är det du inte förstår med det? Vad ger dig rätt att strunta i lagstiftningen? Av med nattmössan i stället. Jag har inget emot fildelning. Inte alls. Jag har dock inget till övers för piratkopiering. Det är inte samma sak och det borde väl du också inse...?
![]() |
![]() |
#180 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu börjar man stänga ner, både piratebits och powerbits har stängt
![]() lite skol propaganda: http://www.ifpi.se/wp-content/uploads/ett-...ternet-2008.pdf http://www.ifpi.se/wp-content/uploads/fold..._sve_sidor2.pdf Varför inte skicka till berörda hushåll?? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|