FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Obekräftade uppgifter.
http://nyhetskanalen.se/1.861596/2009/02/2...b_gar_i_konkurs |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
SAAB går väl knappast i konkurs (enligt mig), om något ansöker man om en rekonstruktion, vilket väl känns rimligt.
I grund och botten är det enkelt, finns det ett bärkraftigt företag i botten så leder rekonstruktionen till ett nytt SAAB, kanske via en nyemission med underleverantörer som nya ägare, om inte, så är en konkurs självklart oundviklig, men jag förstår inte varför man skulle välja en konkurs framför en rekonstruktion... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det vore tragiskt även om jag inte tror på en konkurs i det här läget. Visst förstår jag regeringens inställning till det hela men samtidigt så har en rad andra länder stöttat sin bilindustri och man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Har de inte gjort sig av med SAAB innan den 31:e mars (plus en massa andra åtgärder), så risker de att inte få det stödet av amerikanska regeringen som de behöver för att inte själva gå i konkurs (vilket är riktigt nära) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ok, konkursen dementeras alldeles nyss på TV4.
Hur ska en rekonstruktion gå till, när både GM och svenska regeringen sagt blankt nej till pengar? Köpare lyser ju också med sin frånvaro. De ju kommer behöva duktigt med cash, vart ska dessa komma ifrån? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo men vid en rekonstruktion så vänder man ju sig till fordringshavare, i SAAB´s fall primärt underleverantörer, om man pratar teoretiskt, och säger att dessa helt avskriver SAAB´s innestående skulder, så kan man ju i princip (teoretiskt) bara köra vidare, under den tiden så innefattas ju även dom anställda av en statlig lönegaranti. Ur GM´s perspektiv så "blir man ju av med" SAAB även vid en rekonstruktion, då bolaget vid en rekonstruktion drivs av en förvaltare.
edit: som sagt, detta är ju teoretiskt, grunden måste ju vara att det överhuvudtaget finns en chans, men det känns oerhört oansvarigt att helt bortse från det alternativet... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Guest
|
Det är väl inte ofta rekonstruktioner lyckas, tyvärr.
|
||
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har faktiskt inga siffror, förutom att jag hörde någon som sa att hon aldrig hade avslagit en begäran om rekonstruktion.
Sen kan man ju diskutera vad som menas med "lyckas", ett organiserat avslut är ju att föredra framför en konkurs som ofta kan vara ganska kaosartad. Fördelarna tillfaller ju dom anställda, underleverantör som får tid att omorganisera, har större chans att få åtminstone en del av sina fordringar, osv. Så även om inte resultatet är ett företag som fortsätter att leva under samma namn och samma form så kan det fortfarande anses som "lyckat". (edit: Aftonbladet bekräftar en rekonstruktion) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|