Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Saab går i konkurs idag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-20, 10:02 #11
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Det jag funderade lite på är vad som är kvar av SAAB egentligen, är det t.ex. så illa att GM (försöker) behålla/er alla patent o.dyl. som "egentligen" är SAAB´s...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 10:10 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 10:02
Det vore tragiskt även om jag inte tror på en konkurs i det här läget. Visst förstår jag regeringens inställning till det hela men samtidigt så har en rad andra länder stöttat sin bilindustri och man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
Är lite nyfiken på vad exakt du tycker att det hon har sagt är korkat eller klantigt?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 10:32 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av danielos
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det vore tragiskt även om jag inte tror på en konkurs i det här läget. Visst förstår jag regeringens inställning till det hela men samtidigt så har en rad andra länder stöttat sin bilindustri och man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
Är lite nyfiken på vad exakt du tycker att det hon har sagt är korkat eller klantigt?
I just det här fallet att hon tyckte att de större fackförbunden skulle hjälpa SAAB men det är bara det senaste i en lång rad märkliga uttalanden i alla möjliga frågor.
Oläst 2009-02-20, 11:13 #14
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Citat:
Originally posted by -danielos@Feb 20 2009, 11:10
Citat:

I just det här fallet att hon tyckte att de större fackförbunden skulle hjälpa SAAB men det är bara det senaste i en lång rad märkliga uttalanden i alla möjliga frågor.
Jag tror hennes uttalande bygger på att fackförbunden såg det som självklart att regeringen skulle se till att SAAB inte gick i konkurs. Eftersom regeringen tydligen inte har sådana planer, påpekade hon att det ju faktiskt är fritt fram för facken att göra det. Om facken inte tycker om förslaget är det väl bara ett bevis på "Det är lätt att vara frikostig med andras pengar".
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 11:38 #15
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

http://www.allabolag.se/5562588912

Inget vidare investeringsobjekt!

De anställda som varit så naiva och byggt sin tillvaro med familj och bolån på en anställning hos ett döende företag är levande bevis för att ekonomi behöver större plats i grundskolan...

Och att andra länder stöder sina bilindustrier är ju för att de är lönsamma. Förutom i USA's fall med GM, men USA kan ju å andra sidan trycka hur mycket dollars som helst. :-)
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 11:41 #16
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Saabs stora problem är att GM inte har låtit dem släppa några nya modeller. Fördjävligt.

Ungefär som när Ford sa åt Volvo PV att lägga ner sina gasbilar.. Vilka är det nu som satsar på gasbilar.. jo Ford.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 12:03 #17
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Problemet med hela Sverige är att ett halvsekel med förtryck av företagare har gjort Sverige helt beroende av storbolag och export. 60% av Sveriges BNP kommer från export. 40% av Kinas BNP kommer från export. Vilket land är mest bananrepublik?

Sveriges ekonomi kommer slaktas så det skriker om det i vikande världsmarknad.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 12:09 #18
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Originally posted by Adestro@Feb 20 2009, 13:03
Problemet med hela Sverige är att ett halvsekel med förtryck av företagare har gjort Sverige helt beroende av storbolag och export. 60% av Sveriges BNP kommer från export. 40% av Kinas BNP kommer från export. Vilket land är mest bananrepublik?

Jag var med i början av 90-talet, då var det på god väg till bananrepublik, men vad hände...vi reste oss ur askan och har den högsta levnadsstandarden i världen. Kan inte alla i Sverige sluta böla om Saab nu och börja utveckla något nytt, t ex en maskin som strålar en från plats till plats istället för att förpesta luften med bensindrivna bilar...?
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 12:20 #19
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av design.se
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Jag var med i början av 90-talet, då var det på god väg till bananrepublik, men vad hände...vi reste oss ur askan och har den högsta levnadsstandarden i världen. Kan inte alla i Sverige sluta böla om Saab nu och börja utveckla något nytt, t ex en maskin som strålar en från plats till plats istället för att förpesta luften med bensindrivna bilar...?
Bra sagt! Sluta kolla på andra misslyckanden och försök hitta möjligheterna istället! Ett stort antal duktiga arbetare och tjänstemän kommer nu bli tillgängliga på arbetsmarknaden, kanske kommer det ge ett uppsving för leverantörer till småföretag då en del säkert kommer starta egna bolag.

Det finns två synsätt man kan ha på kriser:
* Gråta över att det går dåligt och kräva att någon annan löser problemet
* Ta tag i problemet, och kanske gå vinnande ur krisen
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 12:21 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 10:02

Varför ska svenska skattebetalar stötta ett bolag som misskötts av sina amerikanska ägare?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017