Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Datorbutiken.com går i konkurs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-17, 20:09 #31
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Unispel@Nov 17 2008, 16:42
Detta är bara början, lågkonjunkturen är här.
Man skall docka inte glömma att dessa stålbad, där sämre företag försvinner, på sikt är goda för ekonomin.
Datorbutiken.com ägare omsatte 300 Miljoner. Frågan är om det är bara "dåliga" företag som rensa ut av Borg effekten på ekonomin? Om SAAB faller pga att GM i US går i konken bero det också att SAAB är ett dåligt företag? Det kan få andra effekter också, att leverantörerna till lokala datorbutiker bli nervösa och börja strypa krediter, då får den lokala databutiken problem.. Så får det ringa på vatten effekter.

Dom företag som har låga kostnader, är antaligen störst chans och överleva Borg effekten på Svensk ekonomi.

Vad är ett dåligt företag, är också väldigt subjektiv bedömning. Många här skulle antaligen tycka att yreg är jävligt pissigt företag, men dom tjänar pengar , så ekonomerna jublar..

Man gör ingenting heller för att stimulera ekonomi, förra borgliga regeringen höjde momsen från 23,46% till 25%. Nu kanske man skall sänka momsen för att stimulera ekonomin och arbeten. Varför till samma nivå som Tyskland? I Tyskland har man gjort en tmp momssäkning för stimulera ekonomi, här höjer man skatterna för att ha råd och betala ur mer bidrags pengar då det går dåligt för landet.

Det är faktiskt ganska intressant, att säljer jag böcker, så betalar jag 6% moms, men säljer jag DVD filmer så betalar jag 25% i moms. Varför är böcker finare än Dvd filmer?

Varför har vi inte lägre moms satser på mat istället? Mat måste alla ha, ovasätt om man måste äta mat ur Lidl soptunna utspätt med rengöringsmedel. Rent logisk bör det vara lägst momssats på mat och sedan bör det vara momssats på övriga produkter.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 20:16 #32
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Skumt att dom inte stängt ner sajten ordentligt?? datorbutiken.com
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 20:34 #33
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Gud. Nu kommer klein med sin teori kring "Borg effekten" igen, kan du inte sätta ett bindestreck mellan Borg och effekten iallafall?

Jag hade inget annat än problem med DB under de fåtal gånger jag handlade av dem så för mig spelar det ingen roll om de finns kvar eller inte.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 21:29 #34
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by klein@Nov 17 2008, 21:09

Lång text...
Det är klart att en del "bra företag" kommer att gå under och att en del "dåliga företag" kommer att klara sig. Men klart är att välskötta företag i respektive bransch, i genomsnitt, kommer att klara sig bättre än misskötta företag.
Lågkonjunkturer behövs helt enkelt för att rensa agnarna från vetet lite då och då.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 22:19 #35
Cataclysm Cataclysm är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Cataclysm Cataclysm är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Synd, Datorbutiken.com har varit med länge. Bara hoppas alla får sina pengar tillbaka.

Men måste ha varit dåliga affärer sedan tidigare som gjort att företaget varit extra sårbara för en sådan svacka i försäljningen som krisen medfört. Annars är väl den närmaste månaden den bästa för året med stundande julförsäljning. Men med den kunde ju också många fler blivit drabbade om konkursen dröjt bara ett par veckor.
Cataclysm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 23:03 #36

Citat:
Ursprungligen postat av Unispel
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Lång text...

Det är klart att en del "bra företag" kommer att gå under och att en del "dåliga företag" kommer att klara sig. Men klart är att välskötta företag i respektive bransch, i genomsnitt, kommer att klara sig bättre än misskötta företag.
Lågkonjunkturer behövs helt enkelt för att rensa agnarna från vetet lite då och då.
Hur många datorbutiker har överlevt under åren? Jag kan komma på en "Dustin", resten är mer eller mindre borta idag. Nu kan jag bara Stockholms datorbutiker.

Scribofont var en butik som många älskade , försvann. Dom började hitta på ett eget koncept där kunderna skulle köpa akiter och få rabatter.

Lap Power försvann, hon som var varumärke blev en gamla tant och då gick inte sälja datorerna längre.

USR Data Försvann

Datorbutiken.com försvann, dom startade runt 1998.

Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?
Oläst 2008-11-17, 23:08 #37

Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 17 2008, 21:34
Gud. Nu kommer klein med sin teori kring "Borg effekten" igen, kan du inte sätta ett bindestreck mellan Borg och effekten iallafall?

Jag hade inget annat än problem med DB under de fåtal gånger jag handlade av dem så för mig spelar det ingen roll om de finns kvar eller inte.
Ovasätt vad du röstar på , så kan ingen anklagar Anders Borg för att fått Sverige ekonomi på fötter precis. Den här lågkonjenturen visste man jo om redan i början av året, dock inte att den skulle komma så plöstligt och snabbt. Många hade nog räknat med lågsammare avmattning.

Men man kan stimulera ekonomi, med säkningar på moms och olika avgifter.

Men lånebubblan i USA var väl knappas någon nyhet, inte ens för mig som läser DI kanske en gång i veckan.
Oläst 2008-11-17, 23:41 #38
opik opik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
opik opik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
*pjuuh* Köpte ett nätagg från datorbutiken för två veckor sen. Var iofs redan då massa problem med att få min beställning. Efter 1.5 vecka utan att de hade ens skickat den trots att den var i lager så kontaktade jag dem och de sa att det inte ens fanns en sådan beställning. Hade då betalat med kort. Hur får man tillbaka pengar på en beställning de inte ser? Iaf efter många om och men så fick jag paketet efter en tid. Beställningen syntes inte i deras system ens efter att jag hade fått paketet. Hur tusan får man sin beställning om den aldrig varit i deras system? Svor från den dagen att aldrig mer köpa från db.com.

Med en sådan hantering så beror de vikande siffrorna kanske inte enbart på konjukturen och finanskrisen?
opik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 00:02 #39
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Om man har lagt en beställning och betalat så ska man tala med sin bank för att få tillbaka pengarna.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 02:21 #40
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by klein@Nov 18 2008, 00:03
Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?
Mer än 20 år? Det fanns ju knappt några som hade hemdatorer 1988, därmed få och små butiker eftersom marknaden var så liten.

De butiker du nämner som inte finns längre har med största sannorlikhet blivit uppköpta av större bolag som avvecklat varumärket. Och en del har konkurrerats ut och konkat. Sådan är marknadsekonomin, vill man ha det som det alltid varit får man rösta kommunistiskt och nöja sig med en leverantör.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017