Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Datorbutiken.com går i konkurs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-19, 07:09 #51
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Kan någon nämna en datorbutik som har existerat i mer än 20 år?
Mer än 20 år? Det fanns ju knappt några som hade hemdatorer 1988, därmed få och små butiker eftersom marknaden var så liten.

De butiker du nämner som inte finns längre har med största sannorlikhet blivit uppköpta av större bolag som avvecklat varumärket. Och en del har konkurrerats ut och konkat. Sådan är marknadsekonomin, vill man ha det som det alltid varit får man rösta kommunistiskt och nöja sig med en leverantör.
Vad snackar du om? 1988 hade många hemdatorer, det kanske inte satta en x86 i dem, eftersom man körde DOS fortfarande på pc. Men 68000 bestyckade maskiner var populära, 6510 bestyckade maskiner lika så..

Vad tro du dagens programmerare har lärt sig att koda på? Antaligen ASM på C64 / Atari / Amiga.

Förövrig köpte jag min första och enda dator på Onoff, det var en Zx81 .. Om man nu vill betrakta onoff som datorbutik ,så finns dom kvar. Det finns några datorbutiker som har överlevt faktiskt sedan 80 talet här i Stockholm.

Jag har känsla av datoråterförsäljare har svårare att överleva än återförsäljare än i andra branscher. Finns t.ex järnhandlare som har funnis sedan tidigt 1900 tal, inte blivit upp fuck:ade av stora kedjor.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 07:22 #52

Citat:
Originally posted by gummianka@Nov 18 2008, 06:49
Att säga att man visste att lågkonjunkturen skulle komma är ju ungefär som att förutspå att solen går upp imorgon, sen tror jag personligen att den här lågkonjunkturen, eller recessionen om man vill kalla det det, kommer att vara på en nivå som gör att benämningen snarare borde vara depression, men sett ur ett globalt perspektiv så är ju det västerländska sättet att leva ohållbart, så jag tror att utgången blir positiv. Det är ju inte så konstigt att dom 2 marknader som slås ut först är bilar och hus, båda 2 utomordentliga exempel på just det ohållbara.
Man visste redan början av året att det skulle bli lågkonjentur. Att man någon tycler Anders Borg är en bra finasminister är ju skämt. Borg spelar i samma usla liga som Kjell Olof Feldt och Bosse Ringholm som finasminister.

Det var Kjell Olof Feldt som fuckade upp ekonomi på 1990 talet, genom hösten 1985 fatta ett beslut tillsammas med Palme, och om liberalisering av utlåningen av pengar.

Depression är vi väl inte inne i än.. Även om antalet stopp i tunnelbana pga "olyckor" har ju ökat. Det är inget fel på det västerlänska sättet att leva, det är bara för Kina och andra länder måste lära sej att producera varor och tjänster till lägre kostnader än idag, framförallt dom inte låter medelklassen få växa i Kina, då kommer vi få problem.

En säkning av momsen får ingång konsumtionen, färre blir arbetslösa. Det är i dåliga tider man kan sänka skatter på moms och bensin. Om folk bli arbetslösa , så är det väl bra om dom har kan köpa inte behöver leta mat med reningöringsmedel bland Lidl sopor.

Särskilt när OMS senare Moms, var en temporär skatt. Det behövs är ju skatte säkningar för medelklassen.
Oläst 2008-11-19, 07:34 #53

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Nov 18 2008, 12:55

Jag tror du blandar ihop lite och inte inser hur verkligheten ser ut för många företag. När det gäller elektronikprodukter så är vinstmarginalen redan ganska liten så Datorbutiken har säkert påverkats ganska kraftigt av en sjunkande konjunktur. Däremot kan det ju vara så att de tagit några dåliga beslut därutöver. Det har hur som helst ingenting med lån att göra. För dig och mig (om du nu har företag) spelar kanske inte möjligheten till att få lån någon större roll men det gör det för många andra som t.o.m. riskerar att gå under om de inte får detta. Det kan vara en lentbrukare som behöver köpa ny skördetröska eller en bilhandlare som behöver pengar till nya inköp.
Jag har en hypotes, vet inte om den stämmer. Men många distrubitörer kreditförsäkrar sina "kunder", man har sedan finaskrises början, gått igenom samtidliga företag och gjort riskbedömingar på dem. Företag som är kodade som "datoråtförsäljare" anser ha hög risk, har man då gjort röda siffror....IDG har en artikel om Elgigantens ägare i England hade kreditproblem.

Min hypotes är att man har stoppat Datorbutiken.com krediter, eftersom dom omsätter så mycket pengar, så kan i förstå själv problemet, har man dessutom gjort röda siffror så blir det inte lättare att få lån eller krediter, när alla börja bli livrädda och låna ut pengar. Vad gör man då? Inga varor ingen försäljning.. Man bli då tvingad att sätta bolaget i kk.
Oläst 2008-11-19, 08:08 #54
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

men klein, seriöst, lägg ner...du skrämmer mig...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 15:18 #55

Att jag inte delar din uppfattning om att västvärlden har fel levnads sätt.

Utan vi skall alla börja röka gräs och rösta på miljöpartiet, är väl som vanligt problemet när det den globala miljön kommer på tal. :-)

Seriöst det finns inga bra miljömänniskor i Sverige ändå.. Miljöpartier är bara övervintrade hippies från 1968.

Vad skrämmer dig?
Oläst 2008-11-20, 01:09 #56
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Reg.datum: Jun 2007
Och moderaterna är övervintrade köttätare från stenåldern...
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 01:44 #57
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
[quote]Originally posted by Terabyte@Nov 19 2008, 03:15
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo,Nov 17 2008, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H,Nov 17 2008, 13:20
Skulle tro att köpet av JME kostade bra mycket mer än vad man förväntade sig.
Ja, speciellt den enorma, nya JME butik man öppnade i Lund och sedan fick stänga. Fel plats och tid helt enkelt.
Den var ju inte bara stor den var ju även värdelös, dyra priser med dåligt sortiment. Man kan också tänka sig att mediamarkt bredvid inte hjälpte försäljningen i heller.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 03:47 #58

[quote]Originally posted by Jawn@Nov 20 2008, 02:44
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte,Nov 19 2008, 03:15
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo,Nov 17 2008, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H,Nov 17 2008, 13:20
Skulle tro att köpet av JME kostade bra mycket mer än vad man förväntade sig.
Ja, speciellt den enorma, nya JME butik man öppnade i Lund och sedan fick stänga. Fel plats och tid helt enkelt.
Den var ju inte bara stor den var ju även värdelös, dyra priser med dåligt sortiment. Man kan också tänka sig att mediamarkt bredvid inte hjälpte försäljningen i heller.
Netsuperstore här i Stockholm kk:ade igår... Dom låg i samma område som media mark... Men Netsuperstore är väl resterna av gamla sekvenica, som expanderade kraftigt, sedan barn försvann
Oläst 2008-11-20, 03:50 #59

Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Nov 20 2008, 02:09
Och moderaterna är övervintrade köttätare från stenåldern...
Dom har 25% av folket med sig, plus att dom klara av och styra landet bättre än herrgårdsägare Göran Persson gjorde. Mona Shalin är det väl ingen som vill ha statsminister, vem fan vill ha en statsminister som springer runt lyxkonsumera med statens kreditkort eller inte kan skilja mellan sitt kort och statens kort.
Oläst 2008-11-20, 06:28 #60
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by klein@Nov 19 2008, 08:22

Det är inget fel på det västerlänska sättet att leva, det är bara för Kina och andra länder måste lära sej att producera varor och tjänster till lägre kostnader än idag, framförallt dom inte låter medelklassen få växa i Kina, då kommer vi få problem.
En säkning av momsen får ingång konsumtionen, färre blir arbetslösa. Det är i dåliga tider man kan sänka skatter på moms och bensin. Om folk bli arbetslösa , så är det väl bra om dom har kan köpa inte behöver leta mat med reningöringsmedel bland Lidl sopor.
Egentligen skrämmer det mesta du skriver mig, även om jag inte har några problem med att se att du bara är en fördomsfull tonåring som aldrig lyckats ta dig ur det fängelse som miljonprogrammen satt dig i.

Det som står ovan är ett bra exempel på det, där du placerar samma miljonprogram som jordens medelpunkt.

Du säger själv att vi ska sänka momsen för att stimulera konsumtion, och därmed produktion, jag gissar också att du gärna ser att det är kineser som producerar stora delar av detta, men dom pengar som genereras utifrån detta får inte tillfalla Kina (eller producerande land/företag, eftersom det ju de facto innebär att den kinesiska under/medel/överklassen växer) och du ser inget problem med det sättet att leva ? You´re in for a rude awekning...

Men jag förväntar mig inte att du ska förstå. Det jag kanske hade hoppats på var en förklaring till varför du är så angelägen om att skapa fler av dom "murar", och så långt bort som i Kina, som håller DIG kvar i miljonprogrammet.
Det är ju självklart så att alla först och främst ser till sitt eget bästa, så även du, men med 1 miljard kineser och 9 miljoner svenskar så kanske man skulle försöka vara lite ödmjuk, annars får man jobba hårt för att stadfästa dom barriärer som finns mellan det som idag är världens fattiga och världens rika länder, och för oss är det en strid vi aldrig kan vinna.

Sen är din hypotes om varför datorbutiken.com gick i konkurs söt på ett slags "barn talar med gud" sätt...

Och igen, om du sänker momsen, vart ska du ta dom pengarna ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017