FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle vilja ha feedback på e-butiken Passion of Sweden. Butiken har funnits 3½ år, men har tidigare varit i frames.
Listan på uppdateringar kan göras lång, så jag skulle vilja ha kommentarer kring det mesta. Alltifrån kod och design (färger, typsnitt, objektplaceringar, mm), till användarvänlighet. Det finns förmodligen en del buggar och tankevurpor som vi ännu inte har upptäckt. Hittar ni sådana så är det mycket uppskattat. I övrigt så är all kritik välkommen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hittade själv ett mycket allvarligt fel med ssl-certet i Internet Explorer... Jag använder inte IE själv, så alla ni som kör IE är extra välkomna att klicka runt i butiken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
På det stora hela så är det ett stort steg framåt rent designmässigt från tidigare shoppen.
Enda som jag inte gillar är den mycket "tråkiga" kassan även om jag förstår syftet med en "clean" kassa så är det alldeles för tråkig och uppmuntrar inte till köp. Även 3 knappar i kassan med "Till kassan" "Bli Pluskund" och "Logga in" är 2 knappar för mycket. Jag anser att det bara skall finnas 1 knapp "Till kassan" och att man där får välja om man vill registrera sig och bli pluskund. En annan sak som jag inte gillar är "Till denna produkt rekommenderar vi". Här skall det vara produkter som "hör ihop" med produkten som kunden tittar på och inte produkter som du vill sälja mer av. Självklart skall du främja merförsäljning men på ett sätt som får kunden att känna sig övertygad om att denne verkligen inte kan leva utan dessa merköpsprodukter. Man skall inte känna sig som att du vill lura på mig fler produkter. Bättre att lägga till en listning på "Kunder som köpte denna köpte även..." i så fall. Lycka till med nya shoppen och kör hårt! // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Angående den tråkiga kassan så har du en poäng. Som jag sade över telefon så är det lite utav ett test. Jag vill helt enkelt se hur det fungerar med en tråkig kassa. Om den här kassan inte fungerar bra så kommer jag att prova med röda knappar. Jag har bra erfarenheter av röda knappar i sådana här sammanhang, men jag ville som sagt prova någonting nytt. Fler synpunkter är välkomna! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
1. Actionknappen TILL KASSAN bör absolut vara i en utstickande färg, t.ex. röd som du själv nämner.
2. LOGGA IN knappen hade jag precis som Mats säger, placerat i kassan och inte i varukorgen. 3. BLI PLUS kund hör inte heller hemma i varukorgen. Ge dem istället möjligheten att efter de fyllt i sina uppgifter i kassan, välja ett lösenord och sen en kryssruta där de bekräftar att de vill bli pluskund. Det är ju bättre att slussa ut kunden så snabbt som det bara går, än att skicka iväg dem från varukorgen och ge dem chansen att försvinna ut i tomma intet genom plus-kund-registreringen. 4. Gör nyhetsbrev till 'Nej tack' som default. Om kunden är intresserad så är nog inte ett extra klick så farligt. Kunder missar ofta att ändra till 'Nej tack' och blir sen sura för de få epost som de inte vet om att de beställt. 5. Hela bannern högst upp länkar till startsidan. Jag hade nog valt att enbart länka loggan till startsidan. Då skulle du kunna länka kreditkortslogotyperna till informationen om betalning på din 'vanliga frågor' sida. Har du kollat din sajt med en heatmap nån gång? Du anar inte vad folk försöker klicka på. Är det en bild, logga eller annan grafik så antar folk idag att den är klickbar. Är det då inte klickbart blir folk bara frustrerade, eftersom de då måste söka informationen de trodde fans där, någon annanstans. 6. Jag vet inte hur lång session cookie du har, men kundvagen verkar tömmas relativt kvickt om man går bort från datorn en stund och kommer tillbaka. Själv ändrade jag till 72 timmar, efter att jag insett att säkert hälfen av alla ordrar dagtid görs från en jobbdator. Säg att en kund har lagt en 10-15 varor i varukorgen och sen kommer chefen eller nåt jobb emellan en liten stund, för att sen komma tillbaka till din sajt för att avsluta köpet. Är då kundvagnen tömd så kan man förmodligen se sig i himlen om den ordern och kunden kommer förmodligen aldrig tillbaka eftersom man slösat bort en massa tid i onödan. Ta Amazon.com som ett praktexempel. De sparar kundvagnen i 90 dagar. 7. Ett kontaktformulär saknas. Enbart epostadress och tel. nr. 8. Mats tyckte att kassan såg tråkig ut. Själv hade jag nog testat att göra kassan ännu "tråkigare". Dölj hela vänsterspalten med menyer och allt. Få kunden att avsluta köpet med endast ett "roligt" element i kassan. En stor röd knapp utan några distraherande element runtomkring. Visa tumnaglar av varorna i varukorgen brukar också förbättra avslutningsfrekvensen. 9. Högst upp i högerspalten finns 2 st länkar, Ändra och Kassan. Båda dessa leder till varukorgen, vilket inte länktextenerna reflekterar. DIN VARUKORG och TILL KASSAN(som vekligen tar dig till kassan och inte varukorgen) hade nog varit bättre. ja det var allt kunde komma på i nuläget EDIT: en massa slavfel ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för ett mycket bra och utförliga kommentarer WebboT. Det är mycket uppskattat.
1. Du har förmodligen rätt. Får man leta i två sekunder så är det två sekunder för mycket. Knappen borde vara det första man ser på sidan. 2. Jag har haft stor beslutsångest angående detta. Min tanke var att man skulle kunna se eventuella medlemsrabatter i varukorgen innan man går till kassan. Kan kunden inte se att rabatten blivit registrerad så kanske denna inte vågar ta steget till kassan. Men jag ska tänka över det hela och förmodligen prova lite olika alternativ med tiden. 3. Samma sak som för punkt 2. Registreringen bör vara där inloggningen är. Flyttar jag på inloggningen till kassan så flyttas även momentet med registrering över dit. 4. Du har helt rätt och denna ändring ska jag göra på en gång. Tanken att sätta ”Ja” som default var att det är så det brukar se ut i andra butiker. 5. En heatmap vore mycket intressant. Har du några tips på hur man går tillväga för att skaffa en sådan? 6. Bra poäng. Jag tror att jag har 24 minuter nu. Ska höra varför min programmerare valde en sådan kort tid för sessioner. 7. Jag har dålig erfarenhet av kontaktformulär. Jag har ”Ställ en fråga om produkten” som ett kontaktformulär vid varje produktsida. Det händer att folk skriver in sin egen e-postadress fel (även om man ber dem att upprepa den). Sedan hör de av sig via vanlig mail och är förbannade över att vi inte har svarat. 8. Tumnaglar av varorna finns i varukorgen. Men man måste hålla musen över produktens namn. Detta var en form av kompromiss. Om du inte upptäckte funktionen så gör förmodligen inte kunderna det heller. Jag får prata med designern och programmeraren och försöka komma fram till en bättre lösning. 9. Det är avsiktligt. Jag vill att kunden går till kassan genom varukorgen. Samtidigt så vill jag att det ska finnas en länk som heter "Gå till kassan", eftersom många letar efter en sådan när de ska slutföra köpet. Att jag vill få kunden att ta vägen genom kassan är därför att jag då får färre felköp. Även om varukorgen visas en sista gång i kassan, så hade jag tidigare problem med att folk beställde fel antal av saker. Sedan jag ändrade så att folk måste gå genom varukorgen så har det blivit färre sådana felköp. Men det kanske har medfört andra nackdelar. Jag får fortsätta att filosofera lite över det. En annan aspekt är att kunden i dagsläget loggar och anger presentkoder i varukorgen. Men som du påpekat tidigare så kanske dessa funktioner är felplacerade från första början... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vill du ha nåt som är helt gratis och open source så finns labsmedia. Detta kan din programmerare installera åt dig på servern. (har själv inte testat detta...än) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Väldigt "o-eggande" ljusblå bakgrund tycker jag. Föreslår byte till någon rosa färg.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inte så mycket som stör tror nog att det är okej? Tycker dock att korgen känns lite osäker det grötas ihop i hörnet. Senast prisänkta känns som att det är korgen. När man kommer in till saker i varukorgen, så känns det billigt med blåmarkeringarna jag försöka att inte handla i en butik med såna markeringar. Hitta på nått annat kanske bara ren txt? Eller endast samma blå utan box effekt? Likaså när man kommer in till kassan snyggt uppe med fyll i namn osv, men där nere är dom där blåa boxarna igen.
Startsidan strax ovan produkter till vänster så känns det som att inte linjen är riktigt rak säkert nån illusion pga skuggor. Annars känns den fräsch och trygg, vet inte om man ska göra butiken så personlig med bilder under kontakt själv så tycker jag inte det. Även om kvinnan på bilden är mycket säljande, skulle passa bra på en hälsokostsida ![]() lycka till ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|