Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 14 2008, 06:03
Fula webbplatser säljer.
Fula webbplatser har i många fall en förmåga att förmedla ett förtroende till sina besökare.
Faktum är, att dessa fula webbplatser har förmågan att presentera
en perfekt marknadsföring. Så vad är då deras budskap?
jo,
Du kan lita på oss. Vi är ett familjeägt företag och inte
anställa av nåt flashigt marknadsföringsteam. Vår hemsida är enkel, men
mycket funktionell. Viktigast av allt, vårt mål är att göra ALLT för våra
kunder, inte nödvändigtvis lära sig allt HTML, CSS och cool webbdesign
|
Det tror jag inte en sekund på. Enligt mig så är de sidor som du nämner välbesökta
trots sin bristande/spartanska (?) design, inte tack vare den. De har helt andra kvaliteter som gör dem populära. Och även om designen är "ful" så kan man i vissa fall vara säker på att den är hårt optimerad efter användarnas beteende och önskemål (som i fallet med Amazon och Blocket). Det är ingen slump att de ser ut som de gör...
Sidor med innehåll som är värdefullt eller intressant för många behöver inte flashig polerad design för att dra besökare - det enda de "behöver" är en design som är användarvänlig och funktionell. Men en ful sida utan intressant innehåll får precis lika lite besökare som en skitsnygg web 2.0 design utan innehåll.
Jag tror att många glömmer att internet användare är väldigt pragmatiska - de är ute efter att uträtta något, eller att få något som upplevs som värdefullt (information, underhållning, social kontakt...). Spelar sedan inte *så* stor roll om sidan är skitful eller skitsnygg.
Tumregel nr.1 är att designen inte får "skymma" innehållet. Det ska vara lätt att navigera och lätt att använda funktioner etc, och det får så klart inte vara hur amatörmässigt som helst, då kommre användarna att avskriva sidan innan de ens utvärderat innehållet.
Nedtonad, användarvänlig och funktionell design, med angeläget innehåll är det optimala. Det är vad jag tror iaf.