Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Har vi eller one rätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-03, 12:47 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Jun 2 2008, 21:52
Hej!

Min kund har fått ett intrång på sitt webbhotell.
Allt innehåll på servern är raderat och det kan eventueltl finnas känslig information på webbmailen.
Kund kontaktar mig och vi vet vem det är som har gjort det.
Det är även polisanmält.

Kund ber mig kontakta one och jag gör det.
Jag beskriver händelsen och de kommer med den dumma kommentaren "are you the one ho has hacked the website" <_<
Jag förklarar en gång till och till slut förstår den trögfattade supporten.

De kan skicka nytt lösenord, men jag förklarar att kund inte kan komma in på kontrollpanel eller logga in på sin webbmail pga av han som gjort intrånget har ädnrat lösenord.
Jag ber de därför att ringa kund och bekräfta historien och så kan de faxa eller vid samtal i tele säga ett nytt lösenord till kund. de går inte på några villkor.

Då ber jag one att ändra lösenorden på allt helt och hållet så att den som har gjort intrång inte kan komma in igen och ladda upp massa trams på servern.
Det är trots allt en företagssida som har viktiga kunder och många besökare.

Det går inte heller.
Så därför får man skicka per brev en kopia med id handlingar och förklara allting och det kommer ta cirka fem dagar tills brevet når one.
Under tiden kan vad som helst laddas upp och gud vet vilken information han kommit över via kunds e-post.

Så vad kan vi göra?
Nackdelen att anlita webhotell som saknar telefonsupport och har sin verksamhet utomlands.

Ett generelt tips, lita inte på någon annan än dig själv vad det gäller backup. Spelar ingen roll hur mycket webhotellet skryter om detta i reklamen, har kontroll över din egen data.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 20:20 #12
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärnas avatar

Jag har backup på allt, men det spelar ingen roll jag kan inte ladda upp innehållet åt dem. Smultronpuss och johnny, snälla.
Alla människors vardag ser olika ut, det finns saker och ting man måste prioritera.
Känner ni inte till bakgrunden till varför faxet inte hade hunnits skickats iväg så bör man inte uttala sig om det heller.
Fax är iaf skickat nu.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 21:27 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Ett fax kan lätt ordnas som sagt var, oavsett vem som skickar detta. När det sedan som du säger handlar om "en företagssida som har viktiga kunder och många besökare" så bör de nog snarast byta webbhotell då ni uppenbarligen inte är nöjda och One inte direkt lämpar sig för företagsverksamhet vilket din kund nu även fått uppleva i praktiken.
Oläst 2008-06-04, 01:45 #14
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 3 2008, 21:27
Ett fax kan lätt ordnas som sagt var, oavsett vem som skickar detta. När det sedan som du säger handlar om "en företagssida som har viktiga kunder och många besökare" så bör de nog snarast byta webbhotell då ni uppenbarligen inte är nöjda och One inte direkt lämpar sig för företagsverksamhet vilket din kund nu även fått uppleva i praktiken.
Hehe jo precis.
Problemet är att det inte är vi som ska skicka faxen eller vi har rättare sagt inte möjligheten till det.
Eftersom Identitetshandlingar måste bifogas som kopia i faxet. <_<
Oläst 2008-06-04, 15:18 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Ett fax kan lätt ordnas som sagt var, oavsett vem som skickar detta. När det sedan som du säger handlar om en företagssida som har viktiga kunder och många besökare så bör de nog snarast byta webbhotell då ni uppenbarligen inte är nöjda och One inte direkt lämpar sig för företagsverksamhet vilket din kund nu även fått uppleva i praktiken.
Hehe jo precis.
Problemet är att det inte är vi som ska skicka faxen eller vi har rättare sagt inte möjligheten till det.
Eftersom Identitetshandlingar måste bifogas som kopia i faxet.
Kan tyckas irriterande när man väl står där men det är trots allt en säkerhetsförbättring som ni bör se positivt på.
Oläst 2008-06-04, 17:00 #16
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Jun 4 2008, 01:45
Citat:
Ett fax kan lätt ordnas som sagt var, oavsett vem som skickar detta. När det sedan som du säger handlar om en företagssida som har viktiga kunder och många besökare så bör de nog snarast byta webbhotell då ni uppenbarligen inte är nöjda och One inte direkt lämpar sig för företagsverksamhet vilket din kund nu även fått uppleva i praktiken.
Hehe jo precis.

Kan tyckas irriterande när man väl står där men det är trots allt en säkerhetsförbättring som ni bör se positivt på.
Självklart.
Men fortfarande, jag tycker inte vi diskuterar ämnet riktigt.
Oläst 2008-06-04, 18:15 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 4 2008, 15:18
Citat:
Citat:
Hehe jo precis.

Självklart.
Nja, indirekt gör vi väl det, frågan var ju om ni eller One har rätt och jag antydde väl att jag tycker One har rätt i det här fallet. De måste kunna vara säkra på vem det är som ska ha kontroll över kontot. Sedan kanske supporten kan ha brustit något men tycker inte man kan ha mycket högre krav än så på ett webbhotell som One. Har själv använt dem lite grann som testhotell och har hela tiden upplevt supporten som snabb, trevlig och relativt kunnig.
Oläst 2008-06-04, 19:37 #18
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Jun 4 2008, 17:00
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 4 2008, 15:18
Citat:
Citat:
Hehe jo precis.

Självklart.

Nja, indirekt gör vi väl det, frågan var ju om ni eller One har rätt och jag antydde väl att jag tycker One har rätt i det här fallet. De måste kunna vara säkra på vem det är som ska ha kontroll över kontot. Sedan kanske supporten kan ha brustit något men tycker inte man kan ha mycket högre krav än så på ett webbhotell som One. Har själv använt dem lite grann som testhotell och har hela tiden upplevt supporten som snabb, trevlig och relativt kunnig.
Japp det har jag också gjort, men jag har aldrig haft problem med de. Eftersom mina sidor inte vilar på one's hotell.

Det minsta de kunde göra är att ringa upp till ägaren utav webbhotellskontot och bekräfta det hela och minst ändra lösenorden så att den som har gjort intrånget inte ska komma in igen.
Nu har den tillgång till e-post konton och ftp.

Kul...

Om du menar på att man inte kan kräva det ena eller det andra vilket ska vara en självklarhet så börjar jag undra hur du tänker igentligen.
Bara för något är billigare så betyder det inte att servicen ska sjunka när det gäller intrång??
Hur ska man få ett förtroende?
Oläst 2008-06-04, 20:01 #19
Supermoderator

Supermoderator

Det fungerar helt enkelt inte så som du beskriver i verkligheten. Inget är en självklarhet utan varje företag väljer själva hur de ska hantera sina kunder och vad som ingår i deras service. Ofta handlar det naturligtvis om resurser som i sin tur är relaterade till priset. Någon telefonsupport ingår väl inte hos One oavsett vad som händer? Nu vet jag ju inte heller vad som orsakat intrånget, om det är en brist hos One, i koden eller om någon kommit över lösenord på annan väg? Det är väl snarare där förtroendefrågan ligger.
Oläst 2008-06-04, 22:01 #20
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 4 2008, 20:01
Det fungerar helt enkelt inte så som du beskriver i verkligheten. Inget är en självklarhet utan varje företag väljer själva hur de ska hantera sina kunder och vad som ingår i deras service. Ofta handlar det naturligtvis om resurser som i sin tur är relaterade till priset. Någon telefonsupport ingår väl inte hos One oavsett vad som händer? Nu vet jag ju inte heller vad som orsakat intrånget, om det är en brist hos One, i koden eller om någon kommit över lösenord på annan väg? Det är väl snarare där förtroendefrågan ligger.
Det är inget fel på koden eller en brist hos one utan de har kommit över lösenorden på ett annat sätt. Då vi vet vem det är.
Jag kan inte läsa någonstans att dom inte är tvugna att hjälpa till vid ett eventuellt "intrång".
http://www.one.com/sv/affaersvillkor

Hjälper de inte till så får man uppge det i avtalet.
Det är inte heller riktigt någon support.
Men visst om ett webbhotell skiter i sådana händelser och när förövaren fortfarande har tillgång till allt så får de skylla sig själva om vad som kan hända.
Förövaren kan lägga upp virus osv så att flera besökare skadas.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017