Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förstahands kontrakt i Sthlm?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-26, 01:20 #31
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Ara@Apr 26 2008, 00:17
Gustav: Alla behöver inte bil, men alla behöver ett hem.
Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver :angry:. Jag citerar mig själv:

Citat:
Observera att jag jämför med en bil eftersom vi här talar om en form av lyxkonsumtion. Ett boende och tak över huvudet är en mänsklig rättighet. Jag anser bara att om man vill ha något utöver det absolut mest nödvändiga, så borde man betala för sig.
Marknadshyror skulle inte innebära att alla hyror blev högre. Marknadshyror skulle bara innebära högre hyror i attraktiva områden blev högre. Som jag skrev innan så är en bostad en mänsklig rättighet. Men det är inte en mänsklig rättighet att bo på Östermalm.

Läs vad jag har skrivit och förklara sedan för mig varför det är rättvist att vissa ska bo bättre än andra, men till ungefär samma kostnad.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 00:17 #32
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by myapp@Apr 25 2008, 12:38
"Hej, jag tycker datorer är för dyra. Låt oss sätta ett pris datorer. Max 1000 kr för en värstingdator. Då blir alla glada." - Vad tror du kommer händ då?
Sverige har redan gjort som du föreslog. Man kallade det för HemPC om du minns. En statlig skattesubvention för alla som köpte dator, oavsett om det var en budgetburk eller en värstingmaskin.

Det var ett sätt för samhället att minska "den digitala klyftan" och ge alla (åtminstånde de som hade ett fast jobb och lite andra kriterier) större chans att ha en dator hemma.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 00:23 #33
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@Apr 26 2008, 01:20
Marknadshyror skulle inte innebära att alla hyror blev högre. Marknadshyror skulle bara innebära högre hyror i attraktiva områden blev högre. Som jag skrev innan så är en bostad en mänsklig rättighet. Men det är inte en mänsklig rättighet att bo på Östermalm.
Det är inte en mänsklig rättighet att bo på Östermalm, det håller jag med om. Men tyvärr tror jag inte på att det skulle bli lägre eller oförändrade hyror i ytterområden.

Argument 1.
Om jag som fastighetsägare skulle behöva sänka hyran för att få boende, är det stor chans att jag tjänar med på att riva husen. Många av de så kallade ytterområdena är i behov av väldiga renoveringar. Genom att riva hus kan jag pressa upp hyran. Tror ni inte på det? Allmännyttan gjorde detta på 90-talet.

Argument 2.
Många fastighetsägare anser att de tjänar för lite pengar på sina fastigheter idag. Tror någon på allvar att de kommer att vilja tjäna mindre pengar i ytterområden?

Argument 3.
I utredningen om den svenska hyresmarknaden presenteras förslaget att allmännyttan ska maximera sin vinst. Det skulle innebära att det i lag blir förbjudet att inte ta ut den maximala hyran som öht är möjligt. Oavsett område.
Oläst 2008-04-27, 00:27 #34
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Som det ser ut så lär samtliga hyror stiga. Skillnaden med marknadshyror är att det kommer bli procentuellt större skillnad mellan attraktiva och mindra attraktiva lägen än vad det är idag.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 00:36 #35
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Alper
Intressant det där med att du först flyttade in i Wallenstams lägenheter, och sedan använde dig av deras interna kö för att få en bättre bostad? Ifall jag förstog det rätt.. smart
Njae, jag har en lägenhet hos Värmdö Bostäder (och använder deras interna kö för en bättre lägenhet). Att få en bra lägenhet på Värmdö, genom den publika bostadskön, tar vanligtvis flera år annars.
Vart i Gustavsberg flyttar du?

Jag bor där just nu
nudie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 13:54 #36
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Är det fult att tjäna pengar? Är det fult att tjäna pengar på något som samhället / folket / allmänheten vill ha? Är det fult att tjäna pengar på boende?
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 13:59 #37
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by myapp@Apr 27 2008, 13:54
Är det fult att tjäna pengar? Är det fult att tjäna pengar på något som samhället / folket / allmänheten vill ha? Är det fult att tjäna pengar på boende?
Så fort jag får ihop min förmögenhet (2050) så kommer jag bli en rik, grining och sur hyresvärd. Hahaha! Passive income kallas det
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 14:18 #38
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Fredrik S@Apr 27 2008, 00:27
Som det ser ut så lär samtliga hyror stiga. Skillnaden med marknadshyror är att det kommer bli procentuellt större skillnad mellan attraktiva och mindra attraktiva lägen än vad det är idag.
Du har så rätt. Jag vänder mig bara mot att man som argument för att införa marknadshyror (oavsett vad man kallar det) säger att det *kan* bli billigare i områden som är "mindre attraktiva".
Oläst 2008-04-27, 14:23 #39
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by myapp@Apr 27 2008, 13:54
Det är absolut inte fult att tjäna pengar. Men vissa saker anser jag ska regleras. Gillar man inte spelreglerna ger man sig in i en annan bransch = marknaden reglerar sig självt)

Samhällskritiska funktion/tjänster som boende, vatten, el, infrastruktur etc tycker jag ska ha regleringen eller subventioneringar.

Praktexemplet är i norra Sverige, där ett privat bolag köpte gatlyktorna i en kommun.

Bortsett från att titta på marknaden, är det inte rimligt att titta på vad som är bra för samhället också? Jag har svårt att köpa att ett ännu mer segregerat samhälle är rätt väg att gå.
Oläst 2008-04-28, 13:36 #40
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Bortsett från att titta på marknaden, är det inte rimligt att titta på vad som är bra för samhället också? Jag har svårt att köpa att ett ännu mer segregerat samhälle är rätt väg att gå.
Men vad blir priset? Jag tror att alla förlorar på ett samhälle där det är krånligt och svårt att flytta. Man vågar inte lämna sitt första handkontrakt för än man hittat någon annan att byta med. Man reser från A till B när andra reser från B till A. Man vill inte byta jobb för man har ingenstans att bo.

Anders, är du för en reglering av bostadsrätter också? Ett max pris på bostadsrätter skulle med din logik göra att samhället blir ännu mindre segregerat och göra sverige till ett bättre land? Varför inte sätt att maxpris på bostadsrätter på 1 miljon oavsett storlek och läge.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017