Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

DNS-ompekning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-16, 18:07 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Hej,

Jag har gjort ompekningar på ett halvdussin olika domäner (.se, .com och .nu) när mitt webbhotell kraschade nyligen. Vissa ompekningar har gått blixtsnabbt medan andra har tagit över 48 h. Vilket gör att jag måste ställa frågan hur fungerar DNS-ompekningen?

När man gör ändringen hos IIS läggs den i kö för ompekning tills någon server nånstans beslutar att titta på nya ändringar? ...eller...
Kopplas sidan bort på direkten och blir svart för att sedan när ompekningen går igenom, peka på den nya sidan?

Hur vet man vilken DNS som egentligen är aktiv för en sida?
Hur vet man om något gått snett med ompekningen? Har inte riktigt tid att vänta. Har väntat över 48 h alltså för en .com och en .se.

Det finns ju ett "test av delegering" på domänhanteraren. Där får jag "not authorative" för nya DNS:en och "ok" för gamla adressen. Alla andra .se har gått på under 2 h.

.com - adressen kan jag inte testa på samma sätt. Eller?

// Clirre

ps. om det kan vara till någon nytta att veta så är domänerna presenttips . com och maskeradkostymer . se
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 19:29 #2
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Vid delegering är det två tider som styr, dels tiden t.ex. IIS tar på sig för att uppdatera sina namnservrar för .SE, dels TTL'en som är konfigurerad i din existerande DNS-zone. TTL'en styr hur länge en klient får cache'a ett DNS Svar, vilket efter en delegering kan vara felaktigt. (men behöver inte vara det, ibland byts dns server utan att www.<domän> pekas om t.ex.)

Det som händer när du pekar om t.ex. presenttips.com-domänen är att namnservrarna som har hand om .COM domänen uppdateras med ny information om vilka namnservrar som skall ha hand om just presenttips.com, i detta fallet ns1/ns2.binero.se. De nya surfarna vars DNS server aldrig fått frågor om denna domän tidigare kommer då att gå direkt till det nya webbhotellet, medans du själv kanske fortfarande ligger med cache'ad information som pekar ut det gamla hotellet.

För att se vilka DNS'er som är utpekade för en viss domän så funkar whois bra.

Om du får felet 'not authorative' så har den nya dns servern inte blivit konfigurerad ännu att ta hand om din domän. Just nu verkar din domän presenttips.com lida av detta, ns1/ns2.binero.se svarar inte på frågor om denna domänen. Om jag kör 'dig @ns1.binero.se presenttips.com soa' så får jag tillbaka en pekning mot root-servrarna.

För att ställa lite frågor kör jag 'dig', följer med alla linux distributioner men finns även för Windows (kolla med Google). Nslookup funkar det också för de flesta frågor, men 'dig' är smidigare.

dig +trace <domän> -- visar hur din klient går från root-server -> tld-servers -> ansvarig dns server (t.ex.)

dig @<ny ansvarig namnserver> <domän> soa (dig @ns1.binero.se presenttips.com soa) skall om allt är rätt svara med information om den själv äger är ägare på domänen, ttl-tider med mera. (se nedan)

dig @ns1.binero.se binero.se soa

Kod:
; 
<<>> DiG 9.3.4 <<>> @ns1.binero.se binero.se soa; (1 server found);; global options: printcmd;; Got answer:;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 53384;; flags: qr aa rd; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2
;; QUESTION SECTION:;binero.se.           IN   SOA
;; ANSWER SECTION:
binero.se.       3600  IN   SOA   ns1.binero.se. registry.binero.se. 2007091425 3600 240 1209600 3600
;; AUTHORITY SECTION:
binero.se.       3600  IN   NS   ns2.binero.se.
binero.se.       3600  IN   NS   ns1.binero.se.
;; ADDITIONAL SECTION:
ns1.binero.se.     3600  IN   A    195.74.36.250
ns2.binero.se.     3600  IN   A    195.74.37.250
;; Query time: 12 msec;; SERVER: 195.74.36.250#53(195.74.36.250);; WHEN: Sat Feb 16 19:14:06 2008;; MSG SIZE rcvd: 140

dig +trace webmasternetwork.se

Kod:
; <<>> DiG 9.3.4 <<>> +trace webmasternetwork.se;; global options: printcmd
.            282217 IN   NS   H.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   I.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   J.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   K.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   L.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   M.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   A.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   B.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   C.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   D.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   E.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   F.ROOT-SERVERS.NET.
.            282217 IN   NS   G.ROOT-SERVERS.NET.;; Received 488 bytes from 127.0.0.1#53(127.0.0.1) in 2 ms

se.           172800 IN   NS   a.ns.se.
se.           172800 IN   NS   b.ns.se.
se.           172800 IN   NS   c.ns.se.
se.           172800 IN   NS   d.ns.se.
se.           172800 IN   NS   e.ns.se.
se.           172800 IN   NS   f.ns.se.
se.           172800 IN   NS   g.ns.se.
se.           172800 IN   NS   h.ns.se.
se.           172800 IN   NS   i.ns.se.;; Received 412 bytes from 128.63.2.53#53(H.ROOT-SERVERS.NET) in 112 ms

webmasternetwork.se.  86400  IN   NS   ns3.qu.com.
webmasternetwork.se.  86400  IN   NS   ns1.qu.com.
webmasternetwork.se.  86400  IN   NS   ns2.qu.com.;; Received 97 bytes from 192.36.144.107#53(a.ns.se) in 10 ms

webmasternetwork.se.  3600  IN   A    83.140.162.170;; Received 53 bytes from 83.140.169.148#53(ns2.qu.com) in 10 ms
Hoppas detta förklarar det hyfsat iaf, hojta till annars. Vet att det är många som tycker detta är lurigt..

/Martin
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 19:43 #3
ChSus avatar
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
ChSus avatar

Reg.datum: Jun 2006
DNS cachas hårt. Varje record har ett "TTL" fält, Time To Live, det är antal sekunder som DNS uppslagningar för ett visst record ska cachas.

Resultatet är att om någon slår upp ett record så fastnar det i cachen i TTL sekunder. Ändrar du värdet för detta record så slår det inte igenom förens det blir en riktig uppslagning mot källan igen. Antingen är det att TTL har gått ut, eller så är det för att den som slår upp gör det för första gången och direkt får "nu-värdet" för uppslagningen.
ChSu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 01:40 #4
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Hej,

Tack för otroligt utförliga svar! Jag tror inte jag förstod allt iofs men lite mer än innan i alla fall.

Det jag undrar nu är om jag själv behöver göra något för att få det att gå igenom? Såhär lång tid har det aldrig tagit innan. De verkar ju ha fastnat på något sätt.

Ska jag vänta eller göra något? Byta tillbaka till gamla hotellet (som fungerar nu) och försöka igen senare?
Oläst 2008-02-17, 02:23 #5
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Kunde inte redigera mitt gamla inlägg:

Jag byter tillbaka till gamla webbhotellet igen. Kan inte vänta längre, måste ha upp sidan nu...

Byter nog igen om någon vecka. Bör jag förvänta mig samma problem då eller hade jag bara otur nu?
Oläst 2008-02-17, 10:58 #6
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Citat:
Originally posted by clirre@Feb 17 2008, 03:23
Kunde inte redigera mitt gamla inlägg:
Jag byter tillbaka till gamla webbhotellet igen. Kan inte vänta längre, måste ha upp sidan nu...
Byter nog igen om någon vecka. Bör jag förvänta mig samma problem då eller hade jag bara otur nu?
Kan du inte ha kvar det gamla webbhotellet parallellt med det nya i en vecka? Det är ju inget som säger att du måste stänga av ditt gamla webbhotell bara för att du byter namnservrar. Det beror ju vilken typ av content du har på sajterna, men om det är någorlunda statiskt så spelar det väl ingen roll om en besökare servas av den nya eller gamla servern?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 11:09 #7
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

MMC: Nej, precis det är exakt samma information på båda i princip och databasen är hyggligt statisk. Problemet är att den verkade hamna i något form av ingenmansland när jag flyttade över den. Sidan var svart trots att båda hotellen egentligen fungerade.
Oläst 2008-02-19, 06:38 #8
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Har testat fram och tillbaka nu. Bytte tillbaka till Proinet men då kraschade de igen så jag flyttade till Binero, där ompekningen inte lyckades. Nu har sidan legat nere i nästan en vecka! Pekade precis tillbaka till Proinet där det verkar fungera igen.

Varför fungerar inte ompekningen till Binero? Allt funkar på plats där, det är vid ompekningen det pajar. Jag förlorar en hel dag när jag pekar om vilket är en mindre katastrof. Borde den inte stanna kvar på gamla webbhotellet till det ögonblick den pekas om? Den borde väl aldrig bli svart!?

Håller på att bli tokig här! Har frågat Binero men de vet inte heller. Det är ju samma problem för både en .se och en .com så det är väl knappast IIS heller.
Oläst 2008-02-19, 08:27 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by clirre@Feb 19 2008, 07:38
Har testat fram och tillbaka nu. Bytte tillbaka till Proinet men då kraschade de igen så jag flyttade till Binero, där ompekningen inte lyckades. Nu har sidan legat nere i nästan en vecka! Pekade precis tillbaka till Proinet där det verkar fungera igen.

Varför fungerar inte ompekningen till Binero? Allt funkar på plats där, det är vid ompekningen det pajar. Jag förlorar en hel dag när jag pekar om vilket är en mindre katastrof. Borde den inte stanna kvar på gamla webbhotellet till det ögonblick den pekas om? Den borde väl aldrig bli svart!?

Håller på att bli tokig här! Har frågat Binero men de vet inte heller. Det är ju samma problem för både en .se och en .com så det är väl knappast IIS heller.
Låter ju väldigt lurigt, ompekningar brukar inte vara några problem. Är det förberett med sänkta TTL'er etc så kan det göras med minimala avbrott (om några).

Det är svårt att ge dig någon lösning här eftersom jag inte vet var problemet finns. Men, om det är samma problem som jag skrev om i mitt förra svar, nämligen att ns1/ns2.binero.se inte svarar auktorativt för domänen (t.ex. presenttips.com) så gissar jag att ditt problemet ligger i deras namnservrar. D.v.s. att .COM-toppdomänen börjar peka ut de nya namnservrarna, som inte känner till domänen. Eftersom de är ovetande om presenttips.com pekar dessa då tillbaka på .COM-domänen, som pekar ut... blir en liten loop typ. Besökaren får aldrig tillbaka någon IP adress, därav slutar det fungera även på det gamla webbhotellet.

Om det gäller presenttips.com så kan du själv testa med nslookup i windows.
Kod:
Start->kör->cmd
nslookup - ns1.binero.se
set q=SOA
presenttips.com
Då skall du få tillbaka uppgifter om TTL'er, refresh tider etc. Även om det visas lite annorlunda i nslookup jämfört med 'dig' så skall innehållet finnas där (se mitt exempel i förra inlägget)

Hoppas du får det att funka!

/Martin - edit: förtydligande
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 09:37 #10
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Citat:
Originally posted by clirre@Feb 17 2008, 12:09
MMC: Nej, precis det är exakt samma information på båda i princip och databasen är hyggligt statisk. Problemet är att den verkade hamna i något form av ingenmansland när jag flyttade över den. Sidan var svart trots att båda hotellen egentligen fungerade.
Ett tips för att testa om ditt nya hotell funkar innan du ändrar DNS:en:

Lägg till din domän i din HOSTS-fil med IP:n till det nya webbhotellet. Din dator kollar alltid i HOSTS-filen innan den skickar en DNS-fråga, så på det sättet kan du testa att det nya hotellet svarar för din domän.

Du hittar filen i /etc/hosts i alla *nix-system inklusive OS X, WINDOWS/system32/drivers/etc/hosts i Windows. Filen har ingen filändelse och ska inte ha det heller, men är en vanlig textfil så använd TextEdit eller Notepad.
Lägg till nedanstående längst ner i filen:
127.0.0.1 www.mincoolasajt.se

Där 127.0.0.1 byts ut mot IP:n till servern hos det nya hotellet där din sajt ligger, och www... så klart är din coola sajt
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017