FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, nu blir det nog ändå att köpa en server. Pengarna är frigjorda men nu undrar jag lite kring vilken lösning som är bäst:
(A) köpa 1 st ny server som är rätt så kraftfull för Apache, Drupal och MySQL med 4GB RAM eller (B) köpa 2 st mindre kraftfulla servrar (kanske t.o.m. begagnade) där jag har Apache/Drupal på den ena och MySQL på den andra. Jag tänkte här Intel Xeon processorer på kanske 2.8 GHz, 2GB RAM på båda. Det kommer inte att vara någon massiv trafik eftersom målgruppen är väldefinerad och begränsad, men tillförlitlighet och säkerhet är viktiga faktorer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fördel med #2 är att du skulle kunna köra den ena som webbserver och den andra som db, primärt. Sedan har du en db på webbservern som bara speglar den primära, och kan då ta över om någonting händer. Likaså med databasen, den kan ha en webbserver som kan ta över ifall den primära dör.
Och skulle du sedan växa ur de här grejjorna så skaffar du en separat databasserver/-ar, och använder de här som webbservrar. Å andra sidan lär #1 nog vara effektivast då databasfrågorna inte behöver gå över nätverket utan bara i minnet, fast du saknar då all form av redundans ifall servern dör.. :P Så om tillförlitlighet är viktigt, och det inte är massiv trafik, så tycker jag valet är enkelt; 2 servrar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror väl på vad den första servern är utrustad med... Du kan idag få en enda server med så pass mycket redundans att detär ytterst osannolikt att du får några avbrott alls om du bara är observerant på maskinens status. Om du kalkylerar med att ha maskinen i tre, kanske fyra, år så kan du sannolikt räkna med felfri drift med en modern märkesmaskin med lite extra redundans (Raid, så klart, extra kraftaggregat etc.).
Sedan beror det ju mycket på miljön där maskinen ställs, finns det ordentlig kyla, redundant kraft och internet?
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad sägs om denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102433 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lånar tråden en smula.. Den 1u servern du länkade till, skulle den vara lämplig att ha som server för ett företag där dens uppgifter kommer bli filhantering och access databas med ett tillhörande mjukvara. Ca 12 personer kommer jobba mot den. Kanske utöka ramet lite också... Är inte hemma på 1u servrar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Utan att vara expert så tror jag väl att den ska mäkta med detta. RAM minnet bör ju byggas ut ganska rejält med tanke på att det är MS program det handlar om...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är helt övertygad om att du klarar dig med en burk, det låter inte som att du räknar med särskilt mycket trafik?
Kör snarlik setup och trycker ut över 100k sidvisningar per dag. Annat CMS och lite forum osv men ändock dynamiskt genererat material. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kommer garanterad klara dig med den, dock bör du kanske sattsa på en liten snabbare CPU. Över 2Ghz för det kostar inte så mycket mer.
Vill du ha utnytja all prestanda maximalt bör du köra någon virtualisering där du kan välja köra i varje separat core. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Inhandlade en äldre DL360 G3 2x2,8Ghz, 3GB RAM och 2x72GB HD. Den bör väl räcka till för mina behov? För att fullt utnyttja HP:s ILO, behöver jag köpa till deras Advance ILO Pack?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|