Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

DNS-ompekning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-19, 10:21 #11
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Martin och MMC: Ni är mina hjältar. Ska testa era tips!

Flyttade tillbaka till gamla hotellet för båda sidorna. .com gick bra och .se sämre (.com är den viktiga).

Någon gång kommer jag dock att behöva flytta tillbaka den till den nya igen.

Hur lång tid tar en ompekning av .com och .se i snitt? Min erfarenhet är några 12 h men har aldrig kollat ordentligt.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 11:02 #12
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by clirre@Feb 19 2008, 11:21
Martin och MMC: Ni är mina hjältar. Ska testa era tips!

Flyttade tillbaka till gamla hotellet för båda sidorna. .com gick bra och .se sämre (.com är den viktiga).

Någon gång kommer jag dock att behöva flytta tillbaka den till den nya igen.

Hur lång tid tar en ompekning av .com och .se i snitt? Min erfarenhet är några 12 h men har aldrig kollat ordentligt.
Hehe, tack! :P

Omslagstiderna varierar, har varit med om allt från 1h till en evighet, kändes så iallafall!

Vid nästa flytt, prova att göra följande:
- Verifiera att de nya namnservrarna svarar auktorativt på din domän. Är det en .SE domän har IIS en fin webbsida där du kan göra detta, annars så kör nslookup som jag visade i tidigare inlägg. Det viktiga är att den nya namnservern anser att den själv äger domänen.

- Verifiera att det nya ställets webbtjänst är igång enligt MMC's fina exempel. Då ser du att allt funkar som det ska med webbserver och databas.

- Sänk TTL'en på din domän i den gamla dns servern till exempelvis 30 min
- Vänta tills den nya TTL slagit igenom, vilket är samma som den gamla TTL'en (normalt mellan 8-24h)
- Ändra www.<domän> till det nya webbhotellets IP, på den gamla DNS Servern. Du ligger då alltså temporärt med din dns på det gamla stället, men www pekar mot det nya. Inom 30 minuter skall dina besökare ha börjat gå mot den nya webbservern

- Gör ompekningen hos din registrar

- När ompekningen väl görs så finns ditt namn cache'at ute i max 30 minuter från den gamla dns'en, så tiden du har att tänka på är främst ledtiden för IIS / vem-det-nu-är att peka ut de nya namnservrarna.. dock skall besökarna inte märka något eftersom de sedan www-namnet ändrades gått till det nya stället.

Lycka till !

/Martin
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017