Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SEO företagen klara inte biffen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-06, 08:41 #21
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Problemet är väl att SEO-företaget isåfall lär ta bort inlänkarna när du slutar betala.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 14:28 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Precis, och mer rättvist än så kan det väl inte bli? Köper jag annonseringen på Aftonbladet, så lär även de ta bort min annons den dagen jag slutar betala. Det samma gäller naturligtvis för länkar. De tar upp plats och ska därför hyras ut och inte säljas till ett fast pris.

Onpage-optimering är en engångskostnad, men offpage är en löpande kostnad. Om priset ska vara fast eller som en form av abonemang beror alltså på vad man köper av seo-bolaget. Ingår länkar så blir kostnaden löpande.

Jag håller i stort med om att många seo-bolag är fula fiskar. Men samtidigt så har kunderna ofta orimliga förväntningar, eftersom de bara betalar småpengar för tjänsten.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 14:37 #23
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Men jag menar vad är det SEO företag gör igentligen?
Allt dom gör kan man väl läsa på internet och göra likadant?

Tex inlänkar, sökmotor osv.
Har inte scripten och kodningen en stor betydelse också?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 15:08 #24
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Att kvalite kostar är ju inget nytt, men kvalite skall ju inte vara en kostnad i slutändan.

Det enda riktiga är att man som kund klart och tydligt tar reda på vad SEO företaget tror att de kan fixa på de aktuella sökorden samt står för det kopplat till betalningen på något vis.

Vidare så är det viktigt att de talar om vad det är de ämnar göra samt vem som skall göra varje moment så att alla får klart för sig arbetsgången samt arbetsbördan som krävs.

Och om kunden sen inte fixar det som ligger på deras bord som man har kommit överens om innan inser att då kan givetvis inte garantier kopplade till resultatet gälla heller.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 15:09 #25
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Precis, och mer rättvist än så kan det väl inte bli? Köper jag annonseringen på Aftonbladet, så lär även de ta bort min annons den dagen jag slutar betala. Det samma gäller naturligtvis för länkar. De tar upp plats och ska därför hyras ut och inte säljas till ett fast pris.
Onpage-optimering är en engångskostnad, men offpage är en löpande kostnad. Om priset ska vara fast eller som en form av abonemang beror alltså på vad man köper av seo-bolaget. Ingår länkar så blir kostnaden löpande.
Jag håller i stort med om att många seo-bolag är fula fiskar. Men samtidigt så har kunderna ofta orimliga förväntningar, eftersom de bara betalar småpengar för tjänsten.
Paid links är inte tillåtet enligt Google (om det inte är nofollow på dem). Det är väl mer en tidsfråga innan Google tar i med hårdhandskarna mot SEO-företagens länksamlingar.

SEO bör vara en engångskostnad eller provisionsbaserat där man får dela med sig av intäkterna från sökmotorerna, dvs. win-win-situation. Tack vare en hel del SEO-företag (och Google själva) har Internet blivit sämre pga. alla MFA-sidor eller SEO-sidor.
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Men jag menar vad är det SEO företag gör igentligen?
Allt dom gör kan man väl läsa på internet och göra likadant?
Tex inlänkar, sökmotor osv.
Har inte scripten och kodningen en stor betydelse också?
Fast SEO-företagen är "smarta". De samlar ihop en stor kundbas och länkar sedan mellan kunderna. Kunderna står för länkarna och betalar samtidigt för det! Allt sköts genom ett script som SEO-företagen implementerar exempelvis på sitemap.html.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 15:45 #26
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by Nomda@Dec 6 2007, 02:13
Tycker också att sökmotoroptimering av en sajt endast skall vara en engångskostnad.
Förstår egentligen inte varför man ska fuska eller trixa sig till en placering. Sökmotorernas affärsidé går ut på generera relevanta träffar till sökordet så visst kommer kraven för att placeras högt mer och mer läggas på innehållet.
Postar en artikel jag skrev för inte så länge sedan då jag tycker att den relaterar till tråden.
Svar på "9 sanningar om SEO-företag"

Ingen kan garantera dig en toppplacering
Du har väl rätt i att man inte kan lova någonting men man kan sätta garantier på det betalda beloppet. En erfaren sökmotoroptimerare kan relativt snabbt se om en placering är rimlig att uppnå inom en snar framtid och det är han som tar risken genom att erbjuda detta mot en garanti. Men visst det är sökmotorerna som bestämmer så inga platser går att garantera på det sättet.

Hemliga trick, nej tack
Hemliga trick behöver inte nödvändigtvis vara metoder som inte följer riktlinjerna för sökmotorerna. Jag tror ingen sökmotoroptimerare är sugen på att i detalj beskriva exakt hur de går till väga.

Vi har speciella kontakter med sökmotorerna
Nej, i alla fall inte som skulle gynna deras placering i sökmotorerna mer än att de kan inhämta färsk och ny kunskap om hur de hanterar spam och andra "sökmotorhot".

De hemliga kraven är hemliga
Sökmotoroptimering är baserat på tester och analyser där man jämför olika utföranden och resultatet som följer. Resultatet är sedan ett underlag som används i påståenden om hur saker och ting fungerar. Det skiljer inte på något sätt från andra branscher där man "forskar". Att man efter mycket analyser vågar påstå vad som sökmotorerna föredrar är väl egentligen inte fel?

5 viktiga sökmotorer
Ja eller i Sverige egentligen bara 1. Fokuset ligger på Google och sedan kan man väga in Yahoo, Msn och Sesam etc.

Måste göras manuellt
Jag tror, eller hoppas inte man skickar massutskick med anmälningar till sökmotorerna utan låter sökrobotarna hitta sidan själv genom länkar till sidan.

Inga program behövs för att rankas högre
Förstår inte riktigt vad du menar men utöver den on-page optimering som sker på sidan så nej det ska inte behövas något annat. Det skulle ju kunna vara så att någon har utvecklat ett add-on för exempelvis webbshoppar som gör det sökmotorvänligt och det är i så fall smidigt att bygga vidare på det istället. Blir ju bara dyrare för kunden ju längre tid en on-page-optimering tar då detta oftast görs mot en uppskattad arbetstid.

Skriv kontrakt som en garanti
Rimliga garantier kan man skriva kontrakt på, men förstaplaceringar är ju knappast tänkbart. I bästa fall en topp-3 eller topp-5 garanti.

Skippa abonneringen, fast pris är det enda rätta
En viktig faktor som folk måste förstå är just denna. Vad är det man betalar för egentligen? Många sökmotoroptimerare kommer stegvis efter att on-page-optimering är klar att försöka få inlänkar till kundens sida. Ett sätt är att registrera i kataloger och detta är ju ett engångsjobb men vad ska han göra sen? För det kommer inte räcka med att registrera sidan i kataloger om man ska ha en bra placering. Då utnyttjar många ett eget nätverk av sidor som kan bestå av flera hundra domäner som länkar till olika kunder. Det är just denna del som gör att man kan få en hyfsad sökmotoroptimering för en billig peng. Denna metod följer inte direkt Googles riktlinjer då det egentligen rör sig om ren länkförsäljning och alla företag som sysslar med sökmotoroptimering som jag sett sysslar med detta. Det egentligen korrekta sättet borde vara att man jobbar heltid med att försöka få naturliga inlänkar till kunden. Detta kanske genom enorma annons-kampanjer, tävlingar eller annat som skulle locka länkar på en naturlig väg. Men kostnaderna för detta hade varit så enorma att ingen hade velat betala för det. Sen finns det några seo-företag som utnyttjar sina kunder för att länka till andra kunder och denna arbetsmetod är ännu sorligare.

Till sist faller det ändå på om man vill göra allt detta jobbet själv eller betala för det? Jag tror knappast det finns många som har resurserna att ta sig högt upp i sökresultatet själv, kanske efter flera års ansträngning.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 15:54 #27
Nomdas avatar
Nomda Nomda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Nomda Nomda är inte uppkopplad
Medlem
Nomdas avatar

Reg.datum: Jun 2007
Visst spelar länkarbetet roll när det gäller hur högt du ska placeras på sökmotorerna. Men jag anser ändå att det är fel att sitta och systematisera allting. Det bästa vore väl ändå att allting sker naturligt? Dvs att man bygger sidorna med ren, semantisk kod och branchrelaterar innehållet. Själva inlänkningen sker automatiskt om du har bra material på din sajt och uppmanar människor att länka till den.

Jag menar visst förstår jag konceptet med sökmotoroptimering och sökpositionering men allt handlar egentligen bara om att människor ska hitta så relevanta sajter till deras sökord som möjligt.
Nomda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 15:58 #28
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by Nomda@Dec 6 2007, 15:54
Visst spelar länkarbetet roll när det gäller hur högt du ska placeras på sökmotorerna. Men jag anser ändå att det är fel att sitta och systematisera allting. Det bästa vore väl ändå att allting sker naturligt? Dvs att man bygger sidorna med ren, semantisk kod och branchrelaterar innehållet. Själva inlänkningen sker automatiskt om du har bra material på din sajt och uppmanar människor att länka till den.

Jag menar visst förstår jag konceptet med sökmotoroptimering och sökpositionering men allt handlar egentligen bara om att människor ska hitta så relevanta sajter till deras sökord som möjligt.
Precis. Givetvis ska allt det arbetet göras manuellt för att få det så bra som möjligt.

Länkarna ska egentligen bara komma på en naturlig väg men det gör de inte alltid, speciellt inte i början. Det bästa hade väl varit om man endast hjälpte till lite på traven och sedan försökte jobba med att få ut sidan till kunderna på andra sätt så att de sedan självmant länkar. Men det finns nog ingen som jobbar så. Det tar för lång tid och ger inte samma resultat som de tekniker som används idag.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 19:20 #29
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Ska man börja skapa content till kunden som ger naturliga inlänkar (så kallade länkbeten), så är det så klart möjligt. Men kostnaden blir därefter. Då är det frågan om att fundera ut unika idéer och att skapa nytt content. Det kräver tid och kompetens - sådant kostar pengar.

Vill kunden inte betala mer än några tusenlappar, så får denna några välskrivna metataggar och lite optimerade h1ór. Därtill följer länkar från seo-företagets spammiga länknätverk (det kan vara frågan om tusentals sådana sidor). Den här typen av optimering räcker ofta för enklare sökord.

Att som seo-företag enbart optimera en sida onpage kommer garanterat att ge missnöjda kunder. Jag skulle kunna göra en sida intill perfektion optimerad och den skulle ändå inte ranka bra om den inte hade några inlänkar. I slutändan handlar det alltid om inlänkar och vad det står i länkarnas ankartexter. Vad de flesta seo-bolagen erbjuder är därför inte seo i egentlig mening, utan stora länkpaket till en månatlig kostnad. Om det sedan är fel enligt Googles riktlinjer är ingenting som kunden behöver bry sig om. Det är seo-bolaget som länkar som står risken. Att i smyg länka kunder mellan varandra är något som håller på att försvinna. Nästan alla större seo-företag kör med sina egna satellitsidor numera.

Min åsikt är att branschen ser ut som den gör, till stor del på grund av kundernas snålhet. Seo-bolagens kunder är ofta mindre och nystartade företag och de vågar inte spendera pengar för att tjäna pengar. Seo-bolagen tvingas därför sälja sådant som kunden vill köpa – dvs billigt skräp. Att produkten/tjänsten som kunden köper är skräp, när denna betalar för skräp, anser inte jag vara ett problem i sig. Problemet är väl snarare att lögnaktiga telefonförsäljare lovar och ljuger bäst de behagar, med företagets goda min och godkännande. Vad man bör kritisera är därför seo-bolagens sätt att sälja in sina tjänster och inte tjänsterna som sådana.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 19:21 #30
boogieman boogieman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
boogieman boogieman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
There we go again, som vanligt ser de flesta här inte längre än sin egen näsa.

För det första, en 3djeplacering är inte fy skam. Men hur mycket fakta har du egentligen? Är det kundens "huvudfokus"? Hur länge har kunden anlitat SEO-firman? Vad är det han köper av SEO-firman? Har du inte svar på de sakerna är ditt uttalande helt ointressant och dumt uttryckt.

Automatiska program, sitemap på kunden med utlänkar, 100 tals sökmotorer??? När senast uppdaterade ni er vad SEO-företagen gör egentligen? Har relativt bra insikt vad de 6-7 största SEO-bolagen i sverige gör och vilka tekniker de tillämpar och de är inga av dem.

Gör jag ett test och kommer på något nytt, inte går jag ut och berättar exakt vad jag har kommit på och hur jag gör det så andra konkurenter kan göra det med. Ska vi inte hoppa på Coca-Cola för deras recept är hemligt? De flesta dricker det troligen utan att veta vad det egentligen är för blandning.

Fast pris? Länkar är en färskvara och relevanta länkar måste komma kontinuerligt, vill du betala fastpris för det med? Löjligt.

Sen, varför skulle SEO göra webben sämre? Om du inte visste det så är SEO en teknik för att lyfta fram relevant innehåll på sidan, det var ungefär 10 år sedan man kunder optimera för orelevanta begrepp.

Spindel, kan du inte visa mig ett svenskt SEO-bolag som idag aktivt länkar mellan sina kunder? Då menar jag inte något som ligger kvar på någon gammal kunds webbplats. Jag vet att detta gjordes för några år sedan men Inget stort seobolag använder det idag.

Jag tycker ni själva bevisar er okunskap inom detta ämne.

(Bring it on)
boogieman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017