Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SEO företagen klara inte biffen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-27, 20:25 #11
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Tror snarast på att en mer konsumentvänlig SEO-taktik vore något, kanske någon slags tjänst där man får en update per månad för någon hundralapp. Möjligtvis då att man som ägare själv får göra en del av jobbet, men att kompetensen, så att säga, är extern. Givetvis ska alla sådana här tjänster omfattas av garanti!

Även om det är olika vad gäller olika sökord så är ju ändå tillvägagångssättet likadant; det handlar ju om att SEO-företagen tar in en sak och förmedlar densamma, inte hundra olika. Det finns ju bara ett rätt sätt; det som funkar, versus det som inte funkar. Och har man en garanti så lär man knappast experimentera mer än nödvändigt.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 17:10 #12
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by klein@Nov 27 2007, 17:32
Så är det alltid! En småföretagare som kan bokförening kan antaligen tjäna mer pengar än en som inte kan det.. Men frågan om SEO tjänserna är värda dom där tusenlapparna i mån..
Precis men en företagare måste hela tiden ställa det ena mot det andra. Finns det rikligt med jobb så tjänar antagligen företagaren mer på att köpa de tjänster han inte är så duktig. Jag skulle själv kanske klara av att bokföra själv fast jag hade kanske varit tvungen att lägga 4-5 gånger mer tid än vad en redovisningsbyrå gör. Men jag väljer att betala för det och göra det jag är bäst på själv istället. Samma sak gäller säkert SEO för de flesta och är man inte insatt måste man garanterat lägga mer tid än vad ett SEO-företag gör eftersom de har både mycket bättre resurser och erfarenhet i området.

Är man hygglig på SEO och har tid att lägga på det så är det ett allternativ men så är det knappast för alla.

Om SEO är värt priset vill jag inte svara på, jag säljer varken tjänster eller har köpt några tjänster inom detta. Så jag har inget att basera min åsikt på där, även om jag inte tycker några tusenlappar i månaden är dyrt för bra SEO.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 18:20 #13
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Nov 28 2007, 17:10
även om jag inte tycker några tusenlappar i månaden är dyrt för bra SEO.
Okej, vad är bra SEO enligt dig? Att man betalar X antal tusen i månaden för att få länkar från andra som också betalar X antal tusen i månaden? Avslutar man avtalet så upphör alla länkar... Det kallar jag bra SEO :lol:

Det är bara att inse att en majoritet av SEO-företagen i Sverige sysslar med skit. När man köper SEO-tjänster anser jag att man inte ska behöva ha en sitemap med länkar till andra som också är kunder hos SEO-företaget...

Tyvärr, okunniga företagare låter sig luras av bluffmakarna. Visst, det ger ju resultat med länkarna men Google mfl. lär sätta stopp för utvecklingen. Länkar får man om man erbjuder en bra tjänst och gör den väl synlig för sökmotorerna. Det tycker jag att SEO ska handla om - Sökmotoroptimering och tillgänglighet för de som söker på Google, Yahoo mfl.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 23:00 #14
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

vet inte så mycket om seo ...självklart så bör man fixa till så sökmoterna hittar en lättare...lite kul är det när man kollar på grabit då kommer min sida på 2plats och då har jag inte gjort ett skit knappt någon text eller nått sånt och sidan är ganska ny ...?

har min slottssida som har rank4 oxå misskött...

:lol:
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 02:27 #15
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by Spindel@Nov 28 2007, 18:20
Okej, vad är bra SEO enligt dig? Att man betalar X antal tusen i månaden för att få länkar från andra som också betalar X antal tusen i månaden? Avslutar man avtalet så upphör alla länkar... Det kallar jag bra SEO :lol:

Det är bara att inse att en majoritet av SEO-företagen i Sverige sysslar med skit. När man köper SEO-tjänster anser jag att man inte ska behöva ha en sitemap med länkar till andra som också är kunder hos SEO-företaget...

Tyvärr, okunniga företagare låter sig luras av bluffmakarna. Visst, det ger ju resultat med länkarna men Google mfl. lär sätta stopp för utvecklingen. Länkar får man om man erbjuder en bra tjänst och gör den väl synlig för sökmotorerna. Det tycker jag att SEO ska handla om - Sökmotoroptimering och tillgänglighet för de som söker på Google, Yahoo mfl.
Ja det finns några aktörer i Sverige, dessutom stora sådana som sysslar med det du beskriver. Benämning bra SEO passar inte riktigt på deras arbetsmetoder så jag håller med dig till fullo där.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 12:43 #16
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Det krävs att kundens kompetens att köpa SEO tjänster blir avsevärt förbättrade innan vi kommer att se en avgörande förändring i branschen.

Så länge som det går att tjäna pengar på att leverera SEO på det sätt som ni beskriver i tråden, så kommer det finnas lycksökare som kommer att försöka roffa åt sig. Det i sin tur innebär att det alltid kommer att finnas SEO företag som levererar tjänster på ett oetiskt sätt.

Man bör även komma ihåg att det faktiskt finns leverantörer som arbetar på ett helt annat sätt och där man till och med är beredd att ta hela risken, genom att endast ta betalt för de besökare som faktiskt genererar en intäkt. Men då tar man å andra sidan betydligt mer betalt.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-05, 09:58 #17
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by berneboy@Nov 29 2007, 13:43
Det krävs att kundens kompetens att köpa SEO tjänster blir avsevärt förbättrade innan vi kommer att se en avgörande förändring i branschen.

Så länge som det går att tjäna pengar på att leverera SEO på det sätt som ni beskriver i tråden, så kommer det finnas lycksökare som kommer att försöka roffa åt sig. Det i sin tur innebär att det alltid kommer att finnas SEO företag som levererar tjänster på ett oetiskt sätt.

Man bör även komma ihåg att det faktiskt finns leverantörer som arbetar på ett helt annat sätt och där man till och med är beredd att ta hela risken, genom att endast ta betalt för de besökare som faktiskt genererar en intäkt. Men då tar man å andra sidan betydligt mer betalt.
Lyckosökare är tom ganska stora bolag. Har blivit uppringd av "börsnoterade" bolag som har viljat sälja SEO tjänster. Så jag är skeptiskt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 02:13 #18
Nomdas avatar
Nomda Nomda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Nomda Nomda är inte uppkopplad
Medlem
Nomdas avatar

Reg.datum: Jun 2007
Tycker också att sökmotoroptimering av en sajt endast skall vara en engångskostnad.
Förstår egentligen inte varför man ska "fuska" eller trixa sig till en placering. Sökmotorernas affärsidé går ut på generera relevanta träffar till sökordet så visst kommer kraven för att placeras högt mer och mer läggas på innehållet.

Postar en artikel jag skrev för inte så länge sedan då jag tycker att den relaterar till tråden.

9 sanningar om SEO-företag

Ingen kan garantera dig en toppplacering

Ingen kan garantera en topplacering hos Google. Säger ett SEO-företag att de kan det, så ljuger dem.

Hemliga trick, nej tack

Fråga ditt SEO-företag om de använder sig utav några särskilda hemliga trick för att placera din sida högre? Svarar de ja, gå vidare till nästa företag eftersom hemliga trick alltid upptäcks av sökmotorerna till slut.

"Vi har speciella kontakter med sökmotorerna"

Inget SEO-företag har speciella kontakter med sökmotorerna eftersom hela affärsidén bygger på att sidan ska vara relevant till sökordet inte placeras högre för att man känner någon som arbetar på Google.

De hemliga kraven är hemliga

De som säger att de känner till sökmotorernas hemliga krav på vad de vill ha av en sajt för att placera den högt, ljuger. Sökmotoroptimering handlar om gissningar och antaganden.

5 viktiga sökmotorer

Säger ett SEO-företag att de arbetar med hundratals olika sökmotorer, säg hej då eftersom det finns bara runt 5 sökmotorer som är viktiga att optimera för.

Måste göras manuellt

Använder de ett eget utvecklat program för att anmäla din sajt hos sökmotorerna? Om ja, gå vidare till nästa företag som gör det manuellt precis som sökmotorerna vill ha det.

Inga program behövs för att rankas högre

Om ditt SEO-företag vill installera särskilda program eller annat som de säger kommer att förbättra placeringen på din sajt, säg hej då eftersom det inte alls behövs för att göra jobbet gjort.

Skriv kontrakt som en garanti!

Är ditt SEO-företag villiga att skriva kontrakt på att de inte använder sig utav otillåtna metoder och fusk för att förbättra din sajts position? Försöker de slingra sig, säg hej då.

Skippa abonneringen, fast pris är det enda rätta!

Du skall aldrig behöva abonnera på sökmotoroptimering! Sökmotoroptimering skall vara en engångskostnad. Det räcker med att de sökmotoroptimerar sidan en gång och att du betalar för det en gång.
Nomda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 07:18 #19
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Väl skrivet ovan
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-06, 08:08 #20
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Om man nu får länkar via sitt abonemang, ska man då inte betala för dessa efter första året?
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017