Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

One.com :: Sveriges Dummaste Webhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-21, 23:20 #31
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag har inte läst igenom hela tråden, men ville påpeka att NIC-SE dvs IIS har i princip samma säkerhet.

För att byta ägare på ett domännamn behöver du bara faxa in en skriftlig namteckning.

mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 08:56 #32
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Wojt@Nov 21 2007, 21:39
Polisen går inte ens in på förundersökning när det gäller bedrägerier på internet och avskriver polisanmälan.

De saknar väl helt enkelt kompetensen.
Det ligger något i det. Problemet är att du måste göra polisanmälan i det diskret brottet har ägt rum. Att göra polisanämlan brukar i sej vara en gansak tuff uppgift. Poliser tro att dom är utsedda av GUD och kan man inte ta dem i telefonen direkt, så dissar dom en. Försöker man maila till dem, så möts man av arogans... Svensk polis suger...Vet inte om det är fel människor som blir poliser eller om det är fel inställning i kåren, men något är trasigt.

Jag bruka faxa in mina polisanmälningar till det diskret jag anser att brottet har ägt rum och sedan till Stockholm där jag bor, då bruka man få jättehögar med papper tilllbaka och efter några månader läggs det hela ner, eftersom man har gjort åtalseftergift. Brottsligen får väl sitta och gråta ut om sin barndom hos något gråterska för skattepengar och sedan tro man att saken är ur världen.

Men ser hur mycket resuser som slösades på att lösa intråget på SAPNET, då gick allting väldigt fort och man avsatte alla tillgängliga resuser, för en bagatellgrej, motståndare hade läst några hemliga dokument som (s) hade..

Men när mycket unga människor shoppar loss på olika webplaster med stulna kreditkort, så bry man sej inte. Vad skadar samhäller mest? Att FP vet vilka utspel som (s) skall gör i någon meninglös fråga eller folk som systematisk plundrar andras kreditkort?

Kanske dags att skapa lite arbetestillfällen i obyggden och starta en internetrotel, där man kan skicka internet realterade brott, där det finns poliserm civillanställda och andra snabbt och rutinmässigt kan lösa uppgiften, självklart med ett brett samarbete med andra poliskåren ute i världen.

För detta behöver man inte folk gått på polisskolan, utan räcker med jurister och tekniker. Kanske dags för pappa staten införa en teknisk och jurist utbildning, dvs jurister som förstår teknik , idag utreds IT realterade brott av gamla avdankade poliskonstaplar som inte klara fältarbete längre och man döms av människor som allders för gamla att jobba och dessutom är dom poltiker.. Problemet är systemet att man har poltiker som dömer människor, det gör att rättsäkerheten är väldigt låg i Sverige, bästa vore om man hade medborgarjuryn som man har i riktiga demokraterier.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 09:28 #33
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har mailat in polisanmälningar och det verkar gå lika bra som allt annat. Däremot verkar det mesta läggas ner...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 17:23 #34

Citat:
Originally posted by jonny@Nov 22 2007, 10:28
Jag har mailat in polisanmälningar och det verkar gå lika bra som allt annat. Däremot verkar det mesta läggas ner...
Jag tycker mer och mer att Svensk polis påminner för mycket om i Polisen Simpsons springfield...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 20:24 #35
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Att Mafioso (som skrivit artikeln) fick tillgång till domänen är inte det minsta märkligt. Jag tycker dock det är konstigt att han väljer ett sådant riskfyllt upplägg där han måste lämna en namnteckning efter sig, om han vill begå ett brott. Det finns många saker som är betydligt enklare att stjäla. Lite exempel:

Jag hämtade ut min bil från verkstaden nyligen (det var inte jag som lämnade in bilen). På parkeringen utanför står alla lagade bilar uppradade. Jag går in i verkstaden och säger till första bästa mekaniker att jag ska hämta min bil. Han ber mig om bilens registreringsnummer. Jag säger mitt registreringsnummer och han ger mig nycklarna. Jag betalar för reparationen kontant och behövde aldrig legitimera mig. Jag hade alltså kunnat välja vilken bil jag ville ute på parkeringen.

Jag låste mig själv ute under halloween. Jag fick ringa låssmeden som kom till plats. Han plockade isär låset och släppte in mig. Jag betalade kontant och behövde aldrig legitimera mig. Jag hade kunnat be honom att släppa in mig i vilken lägenhet som helst. Jag var dessutom utklädd (halloween som sagt), så låssmeden hade aldrig haft en chans att identifiera mig för polisen i det fall att jag faktiskt gjort inbrott.

Det är inte svårt att vara kriminell. Frågan är alltså varför man väljer att stjäla något där man lämnar spår, i form av en namnteckning, efter sig? Jag tycker att det verkar ganska dumt. I stort sett alla webbhotell nöjer sig förövrigt med en faxad namnteckning. Vad gäller säkerhet rent allmänt, så är den högre på Internet än i övriga samhället. Se bara på hur slappt man hanterar kreditkort på krogen mm och hur hög säkerheten är på onlinebetalningar. Vill man nu slå in på en kriminell bana, så är Internet fel plattform. Det är mycket enklare att luras, stjäla och bedra "in real life".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 20:41 #36
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det är många som skriker över hur låg säkerhet One och andra har, även om jag håller med om att det är läskigt hur enkelt det går med saker online och offline (som Gustav poängterar) så undrar jag hur ni skulle förändra hur säkerheten hanteras idag?

Hur skulle ni förändra webbhotellens säkerhetstänkande så att det var säkert men ändå enkelt att använda?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 01:11 #37
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 22 2007, 21:41

Hur skulle ni förändra webbhotellens säkerhetstänkande så att det var säkert men ändå enkelt att använda?

Någon form av motverifiering vore ju på sin plats.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 13:27 #38
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Kan flika in att detta förfarande gäller inte enbart webbhotell, även IIS har ju samma procedur. De kräver dock personnummer har jag för mig.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017