Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

One.com :: Sveriges Dummaste Webhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-18, 17:39 #11
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Precis som påpekats här så medför en förfalskad namnteckning ett höjt straff... Det den som gör på detta vis gör sig skyldig är minst urkundsförfalskning och efter inloggning också dataintrång. Oaktat att säkerheten brister hos ONE så är det bara pack som håller på så här.
Oläst 2007-11-18, 17:43 #12
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Jag tror att exakt samma sak skulle fungera på nästan varje webbhotell i Sverige. Det skulle även fungera för att ta över vilken .se domän som helst.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 18:07 #13
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Det anmärkningsvärda är väl att One för en okänd person berättar i vilket namn kontot är registrerat, annars tror jag, precis som Robertsson, att liknande sak skulle funka på de flesta webbhotell.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 18:18 #14
Supermoderator

Supermoderator

Det är ju så att med social engineering så kommer man långt och det har ju bevisats upprepade gånger. Webbhotell är ju så klart inget undantag. Är man bara tillräckligt fräck och trevlig så kommer man att komma oerhört långt, trots att man inte borde.
Oläst 2007-11-18, 18:23 #15
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Tyckte forumet var bäst, av just detta var jag inte förvånad...
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 06:06 #16
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Etuxia@Nov 18 2007, 16:27
http://www.swehackers.se/forum/showthread.php?t=17

Tycker bara att det var lite spännande, jag som tyckte att dem var ganska hyffsade.
Säkerhet och god service är oftast 2 saker som inte går ihop. Att man kan begå brott och för att få loss uppgifter är väl ingalunda någon nyhet. Kommer alltid vara ett problem i ett öppet samhälle, sedan kan en hög med självutnämda säkerhetsexperter får klaga högljutt..

Intressendes är väl att polisen inte utreder såna här brott, om man inte ligger på dem, därav så öppnar för såna här saker i framtiden.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 09:01 #17
Supermoderator

Supermoderator

Klein - menar du att polisen inte utreder urkundsförfalskning och dataintrång? Det är inte min erfarenhet, men det du upplevt kanske beror på att polisen helt enkelt inte fått veta att brotten begåtts? Dessutom behövs det ju någon form av bevisning för att ta det vidare, annars lär ärendet dö sotdöden i konkurrens med ärenden där det faktiskt finns något att arbeta med.

Du har dock rätt i att om det blev mer allmänt känt när någon liten snyltande hacker åkte dit så skulle fler hålla tassarna borta från sådant som inte är deras...
Oläst 2007-11-19, 09:46 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är säkert inte omöjligt att göra ett uttag från någons bankkonto om man är två personer. En som "tappat" sin legitimation och en person som kan legitimera sig och intygar att det är rätt person.

Ungefär samma sak, och förmodligen inte så svårt att genomföra hos svenska banker.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 08:49 #19

Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 19 2007, 10:01
Klein - menar du att polisen inte utreder urkundsförfalskning och dataintrång? Det är inte min erfarenhet, men det du upplevt kanske beror på att polisen helt enkelt inte fått veta att brotten begåtts? Dessutom behövs det ju någon form av bevisning för att ta det vidare, annars lär ärendet dö sotdöden i konkurrens med ärenden där det faktiskt finns något att arbeta med.

Du har dock rätt i att om det blev mer allmänt känt när någon liten snyltande hacker åkte dit så skulle fler hålla tassarna borta från sådant som inte är deras...
Ja, det menar jag! Polisen utreder så lite brott dom kan. Särskilt i det här fallet som nämns, kan du räkna med att polisen kommer bagatellisera brottet och lägga ner det på spanningresultat saknas.

Bevisning finns väl i form av mail och ip adresser. Om nu polisen skall grepa tag i brottet, så skulle dom göra det om 1 1/2 år
Oläst 2007-11-20, 08:56 #20

Citat:
Originally posted by jonny@Nov 19 2007, 10:46
Det är säkert inte omöjligt att göra ett uttag från någons bankkonto om man är två personer. En som "tappat" sin legitimation och en person som kan legitimera sig och intygar att det är rätt person.

Ungefär samma sak, och förmodligen inte så svårt att genomföra hos svenska banker.
Där tro jag det är svårare!

Men det var någon som för några år sedan tömde FSB konto, genom att vifta med en polisanmälan. Sedan dessa har bankerna sluta skriva kontouppgifterna på bankomatkvittorerna. Och på polisanmälan stog ett tag, gäller ej som legitimation.

Säkerhetmissar vi minns
Eller kom ni ihåg när kortnummret stog med klarttext på kvittorn i butikerna?
Eller när man kunde ringa gratis på telefonautomaterna, genom att slå numret till utlandsupplysningen och sedan använda tondialer. Min tondialer populärast på KA1 ett tag...:-)
Eller när man kunder ringa en PBX på 020 nummer till japan och sedan skicka toner på 2600 hz...
Eller när man lånade skolans videotext konto och lekter runt..

Det kommer alltid finnas säkershål i ett samhälle , så är det bara.. Men godservice och säkerhet går tyvärr inte alltid ihop, se bara på flyget som exempel.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017