Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nu slår svenska hackers tillbaka

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-16, 16:36 #81
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -htiawe@Oct 15 2007, 16:53
Citat:
Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig.

Men tror du vi kommer att tjäna på det? Tror du att de som drabbats kommer att sluta? Det är som att försöka släcka en eld med bensin.

Vet du hur man släcker en skogsbrand?
Westman:
Genom att kunniga och utbildade personer (så kallade brandmän) värderar situationen och utför den åtgärd de anser vara effektivast kontra säkrast i det tillfället.

De (brandmännen) ber inte privatpersonerna i området att rycka in och börja hälla bensin på eldhärden.

För att svara på en annan liknelse när jag ändå håller på, om ett land angriper ett annat land (som här i exemplet skickar in bombplan) finns det faktiskt bestämmelser för hur man går tillväga. Att förklara krig är en möjlighet.

Men att ge sig på de man "tror" gjort något, för att de beter sig korkat och hyllar händelsen... Skaffa bevis istället på vilka det var som utförde aktionen och agera demokratiskt med den kunskapen.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 18:43 #82
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MrHandley
Citat:
Originally posted by -Westman@Oct 15 2007, 19:41
Citat:
Originally posted by -htiawe@Oct 15 2007, 16:53
Citat:
Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig.

Men tror du vi kommer att tjäna på det? Tror du att de som drabbats kommer att sluta? Det är som att försöka släcka en eld med bensin.

Vet du hur man släcker en skogsbrand?

Westman:
Genom att kunniga och utbildade personer (så kallade brandmän) värderar situationen och utför den åtgärd de anser vara effektivast kontra säkrast i det tillfället.

De (brandmännen) ber inte privatpersonerna i området att rycka in och börja hälla bensin på eldhärden.

För att svara på en annan liknelse när jag ändå håller på, om ett land angriper ett annat land (som här i exemplet skickar in bombplan) finns det faktiskt bestämmelser för hur man går tillväga. Att förklara krig är en möjlighet.

Men att ge sig på de man "tror" gjort något, för att de beter sig korkat och hyllar händelsen... Skaffa bevis istället på vilka det var som utförde aktionen och agera demokratiskt med den kunskapen.
Du missar helt poängen: man bekämpar ibland skogsbränder genom att starta motbränder.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 18:45 #83
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
[QUOTE=Westman,Oct 16 2007, 18:43
Du missar helt poängen: man bekämpar ibland skogsbränder genom att starta motbränder.
[/QUOTE]

Brandgator görs när det är relativt få möjligheter kvar för att släcka branden, samma bör gälla för motattacker. En motattack bör inte komma förräns man försökt lösa problemet diplomatiskt och lagligt.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 18:51 #84
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Fast många av alla dom terror länderna på andra sidan jorden brukar inte ha något som heter lag och rätt.

Där går man och skjuter och spränger varandra dagligen mer än vi äter och skiter.

Så få folk straffade som sitter hackar/ddos från sådana länder är helt omöjligt och polisen lär inte ens kunna göra något.

Men tror dock inte att ge tillbaks löser problemet, isåfall måste man ge tillbaka så man sänker hela landets infrastruktur så dom inte kan göra så mycket mer.

Att sänka sådana länder helt bör nog inte vara en omöjlighet, dock inget som fungerar i längden.

Tror mer på blockera ut sådana länder helt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 19:06 #85
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Kiper@Oct 16 2007, 15:34
Det främsta är att försvara viktiga statliga turkiska webbplatser och attackera webbplatser/företag/nationer som smutskastar det turkiska folket och den turkiska staten .
Jag får väl tycka att hackarna, oavsett om de är turkiska medborgare eller ej, gjort ett ganska bra jobb med att smutskasta Turkiet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 20:09 #86
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Så, Patrikweb, du menar att Turkiet tillhör dessa länder på andra sidan Jorden där ingen lag och ordning finns...?

Det är trots allt Turkiet vi talar om, en nation som, om allt fortskrider som det gjort hittills, kommer att bli medlem i EU och då som den enskilt största ekonomin (i befolkning räknat)...

Min uppfattning om landet är att det fungerar väl och är mycket välordnat och även om de har lång väg att vandra så har de ett fungerande rättssystem och infrastruktur, i mångt och mycket bättre än en del andra länder som blivit med i EU...

Jonny, ja, de har lyckats med att smutskasta Turkiet, det är sant, men jag inbillar mig att majoriteten av folket här är så pass vakna att de inte blandar ihop turkiska hackare med Turkiet och turkiska folket, lika lite som de sätter likhetstecken mellan Hitler och Tyskland (ja, nu får jag väl stryk igen för mina fina liknelser).
Oläst 2007-10-17, 14:42 #87
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Näe westman, du missar helt poängen... Vem är det som tar beslut om motelden?

Dessutom så har man här godtyckligt gett sig på "de" "man" "tror" utfört det.

"Hon är en häxa" räckte för att få någon bränd på bål tidigare. Nu säger vi att vi är mer framskridna, men ändå så kommer det ett uppbåd som tar saken i egna händer. Smart drag att sänka sig till förövarnas nivå. Själv så föredrar jag att hålla en högre nivå än så.

Hämnd leder _aldrig_ till något bra på sikt.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 07:18 #88
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Igår blev tydligen Frölunda Indians hackade av turkar....så det hjälpte kanske inte..

I alla fall, de på ett hackerforum är inte oskyldiga.. De tipsar om exploits, skryter om vilka sajter de har hackar och hur de kom in, etc. Forumet gör att fler drabbas. Även om de inte har hackat svenska sidor så förstör de för oskyldiga och de är själva långt ifrån oskydliga.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 07:38 #89
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Det jag inte fattar är att svenska regeringen inte agerar. Angreppen handlar ju väldigt uppenbart om att attackera just svenska webbplatser. Det är alltså helt tydligt fråga om ett angrepp mot den svenska demokratin. Men men, de kör väl den gamla hederliga svenska strategin: "Låtsas som det regnar så går det säkert snart över..."
För it-orienterade småföretagare är det inte lätt när webbplatsen slås ut, jag börjar själv känna mig lätt ansträngd. Kanske dags att skriva till DN debatt eller så låtsas jag att det regnar...
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 07:43 #90
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Kiper@Oct 19 2007, 00:38
Det jag inte fattar är att svenska regeringen inte agerar.
Hur vet du att dom inte agerar?
Jag tror att om dom gick ut offentligt med ett eventuellt agerande, så skulle det bara trigga dom där puckona ännu mer....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017