Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nu slår svenska hackers tillbaka

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-15, 21:32 #71
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Oct 15 2007, 20:19
Givetvis kanske de tröttar men det är nog snarare tillfälligt än permanent. Om du ger vika för ditt barn i uppfostran så visar det bara att du tycker det är okej att barnet gör saker som är fel. Samma signaler skickar du till hackers om inget händer. Gör du detta, du kommer ändå inte åka fast. Tror ni hackern helt plötsligt slutar på grund av detta? Det är alltså inte alls säkert att göra en polisanmälan (alltså ingenting) är bättre än att ge igen med samma mynt.
Klart de tröttnar på Sverige tillslut . Blir man upprörd över en rondellhund, så är man extremt lättkränkt. Det finns 6,5 miljarder människor på jorden och av dessa så struntar ca 5,2 miljarder fullständigt i Islams regler och lagar. Det är alltså bara en tidsfråga innan våra turiska hackers känner sig kränkta från annat håll och vänder sin uppmärksamhet någon annanstans.

Jag tycker det enda rätta är att göra en polisanmälan. Det kan kännas meningslöst, men det är egentligen en fråga om ren statistik. Bara 10 procent av alla brott anmäls. Därav klaras ungefär 15 procent upp av polisen. Det innebär att en gärningsman kommer undan ostraffat i 98,5 procent av fallen. Men det innebär även att om du begår 100 brott så kommer du statistiskt sett att lagföras 1,5 gånger.

Nu är statistiken för internetrelaterade brott förmodligen betydligt dystrare. Men en hacker som inte slutar att hacka kommer förr eller senare att åka dit. Frågan är när det händer och inte om det händer.

Det enda positiva som hackningen av den turkiska sidan förde med sig, är att "kriget" nu uppmärksammats av media på allvar. Jag hörde idag ett långt inslag på P1´s nyheter. Det innebär att polisen, som annars gillar att lägga ner förundersökningar i sådana här fall, förmodligen börjar känna sig pressade att utreda saken. Förhoppningsvis så kan svensk polis, i samarbete med turkisk polis, identifiera de skyldiga och lagföra dem.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 00:05 #72
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Ingen som läst Sitic manar till lugn efter hackarvendetta ?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 05:24 #73
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2006
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by jonny@Oct 16 2007, 00:05
Ingen som läst http://www.idg.se/2.1085/1.125599 ?
De har nog de flesta gjort, och här kommer mer

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_497671.svd
mng0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 11:36 #74
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem
Kipers avatar

En sak värd att notera är att killarna i månstjärne-teamet ser sig som nationalister och patrioter inte som fanatiska muslimer. De är arméns förlängda arm in i internet. Så även om det är osanktionerat så tror jag ändå att de kommer att ha en hel del stöd från de sekulära (militära) krafterna i Turkiet...
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 13:08 #75
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Kiper - vad grundar du det på? Jag är TÄMLIGEN säker på att de blir inlåsta med buller och bång om man kan bevisa att de gjort det som de anklagas för... Det sekulära Turkiet vill mer än gärna bli en del av EU och de slår ned på allt som kan tänkas hindra det, och en sådan här sak ser inte bra ut...
Oläst 2007-10-16, 13:23 #76
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Xamda, de benämner sig själva som just turkiets armé på nätet. Leta reda på någon som kan översätta deras forum så får du en hel del intressant att läsa.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 14:07 #77
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det är skillnad på vad man skriver på internet och hur sanningen egentligen går. Finns det mer fakta än något som hackarna skrivit?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 14:18 #78
Kipers avatar
Medlem

Medlem
Kipers avatar

Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 16 2007, 13:08
Kiper - vad grundar du det på? Jag är TÄMLIGEN säker på att de blir inlåsta med buller och bång om man kan bevisa att de gjort det som de anklagas för... Det sekulära Turkiet vill mer än gärna bli en del av EU och de slår ned på allt som kan tänkas hindra det, och en sådan här sak ser inte bra ut...
Jag kan turkiska...
Har haft koll på deras forum i någon månad nu sen deras första försök på en av mina webbplatser. Problemet med det sekulära Turkiet är armén som fortfarande har alltför stor makt.
Oläst 2007-10-16, 15:25 #79
Supermoderator

Supermoderator

Precis som Röda Armébrigaderna var befrielsearmén i Tyskland och rånade banker, sprängde ambassader och kidnappade och mördade folk. det gjorde dem knappast till Tysklands armé och sponsrade av staten.

Jag har inte lärt mig tillräckligt med turkiska (men hej och hå, ja, jag har studerat turkiska) för att orka traggla mig igenom forumet (är väl fortfarande på fråga-efter-vägen-stadiet), men det jag lyckats förstå får mig inte att tro att de skulle vara statssponsrade. Jag önskar jag förstod mer, så att jag slapp slita hål i mina turkisk-svenska lexikon...

Jag betvivlar inte att en hel del av dem som hänger på det aktuella forumet är drägg, men sponsrade av turkiska staten lär de inte vara.

Det är sant att armén har alltför stort inflytande i samhället i Turkiet, men jag tror också att det varit både bra och dåligt. Hade de inte haft detta inflytande hade vi kanske sett en muslimsk stat växa fram där, med det sedvanliga muslimska förtrycket mot dem med avvikande åsikter och religionsåskådning.
Oläst 2007-10-16, 15:34 #80
Kipers avatar
Medlem

Medlem
Kipers avatar

Jag säger inte att de är sponsrade av staten. De ser sig som den turkiska nationens försvarare och bygger sin organisation på samma grundvalar som den turkiska armén och även nationalisterna, nämligen arvet efter Mustafa Kemal Atatürk.
Deras mål med alla defacements är inte enbart att nå highscore på hackerlistorna världen över utan här finns också uttalade politiska mål.
Det främsta är att försvara viktiga statliga turkiska webbplatser och attackera webbplatser/företag/nationer som smutskastar det turkiska folket och den turkiska staten .
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017