Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nu slår svenska hackers tillbaka

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-15, 16:36 #61
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 15:51
De 5000 sidorna borde vara återställda inom någon timme om webbhotellet har fungerande rutiner för det och hur snart har man distribuerat och täppt till 45 000 konton tror du?

Arbetsmässigt är det nog mindre allvarligt med de 5000 defacements du nämner, men ekonomiskt torde skadan vara större för de 5000 sajterna...
Jag skrev + bara för att det är många fler sajter som drabbats fysiskt (inte enbart en "enkel" dnsompekning) och under en ganska lång tid som hela tiden får hack/deface-försök. Det visar inte minst min koll bland alla de projekt jag har blivit inblandad i genom åren. Det är inte alls så lätt alla gånger att återskapa konfigurationsfiler etc. Dessutom finns det en del skript som faktiskt raderar allt det kommer åt. Det är ju inte precis jättekul och du verkar ju själv ha tröttnat på det.

Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig. Att sprida kontona är en bisak för de borde ha bytt ut lösenordena ändå.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 16:53 #62
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Oct 15 2007, 16:36

Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig.
Men tror du vi kommer att tjäna på det? Tror du att de som drabbats kommer att sluta? Det är som att försöka släcka en eld med bensin.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 16:59 #63
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig.

Men tror du vi kommer att tjäna på det? Tror du att de som drabbats kommer att sluta? Det är som att försöka släcka en eld med bensin.
Vad har du för lösning då?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 17:15 #64
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Htiawe: Om Turkiet skulle bomba vår land, ska vi då bara sitta och titta på och kanske skicka dem ett brev och be dem sluta?

Att ge igen med samma mynt är inte mer än rätt. Sen om det är den bästa lösningen är inte säkert. Inte säkert den bästa lösningen är att bomba tillbaka vid krig heller, men något måste man ju göra?

Principiellt var det helt rätt gjort, men som många andra skriver så är frågan om det är värt det. Det märker vi väl om inte allt för lång tid!
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 17:21 #65
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

pokerstjärna: Säkra servrarna, polisanmäl, gå vidare.

BE Networks: Jämförelsen håller inte, att bomba sönder ett helt land eller att några företag råkar ut för skadegörelse är två olika saker för mig, även om jag förstår hur du vill göra jämförelsen.

Ta killen som DDosade Yahoo, CNN och Amazon för några år sedan. Vad var bäst, att han blev gripen och fick sona sina brott enligt lagen eller att några killar skulle ha suttit och DDosat företag i det land de antog att han bodde i?

Jag tar lagens långa arm vilken dag som helst.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 19:31 #66
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Westman, ja, jag är förbannat trött på idioter som skall förstöra för andra. Det gäller i allra högsta grad dem som attackerat våra servrar. Jag vet, efter samtal med andra i branschen, att detta är ett utbrett problem som säkerligen drabbat tiotusentals sajter i Sverige de senaste två åren.

Jag vill dock sätta dit dem som står bakom och se dem lagförda, bakom galler... Att förstöra deras forum, om det nu är rätt forum, är inte något som jag tror avskräcker dem, men naiva jag tror att en vistelse i fängelse faktiskt gör det (särskilt om det är turkar och om de kan dömas enligt turkisk lag till ett studiebesök i ett turkiskt fängelse...). Det kan jag tänka mig att betala för, lägga massor med tid på och det hoppas jag fler skulle vilja se.

Pokerstjärna, jag tror vi förstår varandra, men du är väl lite mer hetlevrad än jag och det enda jag poängtera är att jag inte tror det gagnar syftet att rusa iväg och sänka massa sajter i Turkiet, inte ens de sajter vi med säkerhet kan säga ligger bakom attackerna mot oss här hemma....

Med syftet menar jag möjligheten att lagföra gärningsmännen och att undvika fortsatt konflikt med attacker mot våra svenska intressen.
Oläst 2007-10-15, 19:41 #67
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Citat:
Ursprungligen postat av Westman

Vet du hur man släcker en skogsbrand?
Oläst 2007-10-15, 19:43 #68
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 19:31
Jag vill dock sätta dit dem som står bakom och se dem lagförda, bakom galler... Att förstöra deras forum, om det nu är rätt forum, är inte något som jag tror avskräcker dem, men naiva jag tror att en vistelse i fängelse faktiskt gör det (särskilt om det är turkar och om de kan dömas enligt turkisk lag till ett studiebesök i ett turkiskt fängelse...). Det kan jag tänka mig att betala för, lägga massor med tid på och det hoppas jag fler skulle vilja se.
Jag skulle vilja se dagens turkiska styre sätta "ev." turkiska sk. patriotiska hackare i fängelse. Skulle de få ett fängelsestraff värt namnet ska jag paddla kajak på E18.

Men du har rätt, turkiska fängelser är mer avskräckande än ganska många andra.
Oläst 2007-10-15, 19:54 #69
Supermoderator

Supermoderator

Westman, jag är tämligen säker på att dagens turkiska styre mycket väl skulle fängsla en känd gärningsman om man kunde bevisa de faktiska omständigheterna. Turkiet är en sekulariserad stat där religionen mycket tydligt skiljs från rättsväsendet. Det finns snarare en överhängande risk att man skulle vilja statuera exempel för att visa just detta för omvärlden, till och med utan kompletta bevis...

Nåväl, jag tror ivilket fall att det inte gagnar någon att ge sig på andra sajter för att visa hur fel det är att hacka sajter...
Oläst 2007-10-15, 20:19 #70
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Jag personligen är lite kluven i detta och ser både positiva och negativa effekter av det som nämns i tråden.

Jag tycker givetvis det är fel att ge igen men jag förstår anledningen till det och kan ändå tycka att det är rätt. Anledningen till varför jag tycker det är "rätt" är av samma anledningen som jag tycker det är fel att vända andra kinden till och hoppas på att det inte upprepar sig.

Givetvis kanske de tröttar men det är nog snarare tillfälligt än permanent. Om du ger vika för ditt barn i uppfostran så visar det bara att du tycker det är okej att barnet gör saker som är fel. Samma signaler skickar du till hackers om inget händer. Gör du detta, du kommer ändå inte åka fast. Tror ni hackern helt plötsligt slutar på grund av detta? Det är alltså inte alls säkert att göra en polisanmälan (alltså ingenting) är bättre än att ge igen med samma mynt.

Så i mina ögon är ingen lösning optimal och vad som är bättre eller sämre kan nog diskuteras väldigt länge utan förändrande åsikter
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017