Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ÅÄÖ å osv...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-09, 21:25 #11
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
detta med charmaps är ett _helvete_ om man kör en del med javascript-xml-laddningar etc.. har man inte samma på alla filer som läses in med j-script så får man mycket fina tecken
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-10, 00:31 #12
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by melin@Oct 9 2007, 21:25
detta med charmaps är ett _helvete_ om man kör en del med javascript-xml-laddningar etc.. har man inte samma på alla filer som läses in med j-script så får man mycket fina tecken
Det är inte alls ett helvete att få det att funka bara man är noga med att se till att man använder samma charset överallt; på serversidan, i html-filerna, klientskripten, databastabellerna etc. I de flesta editorer finns det inställningar att pilla på där man kan ange encoding/charset och även möjlighet att sätta en till default, vet att det går i Eclipse i alla fall - det är nämligen det första jag gör för varje nytt projekt. När det gäller databaser kan man ange teckenuppsättning när man skapar tabellerna. För XML är UTF-8 (och 16) default och det enda som det garanterat skall finnas stöd för bland olika parsrar/UA:s enligt specen om jag inte minns fel.

En del charsets är, till en viss gräns, kompatibla med varandra men i regel brukar det leda till knasiga tecken om man blandar. UTF-8 brukar jag använda mig av och det har funkat bra hittills.

Tommy Olsson har skrivit en läsvärd artikel om att välja charset på SitePoint: http://www.sitepoint.com/article/gui...acter-encoding
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-13, 20:24 #13
Peter_Holms avatar
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
Peter_Holms avatar

Reg.datum: Jan 2004
Då har jag rätt encoding då med utf-8... och det läggs till automatiskt i dwcs3 om man väljer xhtml-sida i programmet... tack för hjälpen, alla.
Peter_Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017