Citat:
Originally posted by melin@Oct 9 2007, 21:25
detta med charmaps är ett _helvete_ om man kör en del med javascript-xml-laddningar etc.. har man inte samma på alla filer som läses in med j-script så får man mycket fina tecken
|
Det är inte alls ett helvete att få det att funka bara man är noga med att se till att man använder samma charset överallt; på serversidan, i html-filerna, klientskripten, databastabellerna etc. I de flesta editorer finns det inställningar att pilla på där man kan ange encoding/charset och även möjlighet att sätta en till default, vet att det går i Eclipse i alla fall - det är nämligen det första jag gör för varje nytt projekt. När det gäller databaser kan man ange teckenuppsättning när man skapar tabellerna. För XML är UTF-8 (och 16) default och det enda som det garanterat skall finnas stöd för bland olika parsrar/UA:s enligt specen om jag inte minns fel.
En del charsets är, till en viss gräns, kompatibla med varandra men i regel brukar det leda till knasiga tecken om man blandar. UTF-8 brukar jag använda mig av och det har funkat bra hittills.
Tommy Olsson har skrivit en läsvärd artikel om att välja charset på SitePoint:
http://www.sitepoint.com/article/gui...acter-encoding