FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle nog bedöma det som att sessam är ett försök att få felstavad trafik till sesam.
Å andra sidan innehåller varumärkesregistret över tio olika varumärken med lydelsen "sesam" i olika klasser, så sökmotorn är långt ifrån den enda.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Allvarligt talat är detta verkligen så solklart som vissa anser !? Eller är det bara en accepterad mainstreamuppfattning att "så måste det vara"?
Varumärken registreras för den som inte vet både geografiskt och klassuppdelat i 45 olika klasser (varav 10 inom tjänster). Det innebär bla att en varumärkeslydelse kan förekomma och presenteras i stort sett på oändligt många OLIKA webbplatser eller genom domännamn med stöd av registrerat varumärke. Domäninnehav kan även ske utan varumärkesregistrering, eftersom det i flesta fall står en registrant fritt att registrera en ledig domän. Vad gäller domännamn, får du även inneha exempelvis [volvo.co.mx] eller [cocacola.sd] - Detta är inte olagligt eller otillåtet enligt 90% av alla domänregister. Registranten är dock skyldig att själv se till att han/hon inte gör varumärkesöverträdelser med sitt domännamn. Men kort och gott: Varumärken och domännamn är INTE samma sak och det ena ger INTE rätt till det andra !! Men om vi tittar vidare på lydelsen [sesam] så finnsdet enligt PRVs nationella register registrerat som varumärke av 14 olika företag. Inget av dessa företag är Shibsted eller rör en söktjänst på internet. Tittar vi sedan vidare på OAMI-online (varumärken i EU) så finns det 7 med den lydelsen, inte heller här hittar du något som rör en söktjänst på Internet. Men i WIPOs databas hittar man 14 ytterligare registreringar OCH av dem 1 registrering från 2005 för Schibsted Søk AS Källa som rör klasserna 38 och 42 och i Sverige. Det är fö intressant att SEB har Sesam (Telefonbanken) registrerad under samma klassificering (42), Men det kanske är därför Shibsted förtydligat sin registrering med att det berör "Provision of information from a global computer network" Totalt har vi alltså 14+7+14=35 registrerade "Sesam"-varumärken som kan hittas runt om i världen. SAMTLIGA kan med stöd av registrering hävda sig ha mest rätt till "sesam-domäner" Därtill kan det finnas (jag har inte kontrollerat) Enskilda firmor, föreningar, stiftelser mm som innehåller lydelsen "sesam" och som ger dem ett visst namnskydd, åtminstone i det egna länet, men detta kan utökas (och också "rätt" till domännamn). Utöver det finns ej registrerade, men inarbetade varumärken.. Därtill finns det möjlighet att registrera varumärken med kännetecken som inte finns registreringsbara i domännamn som exempelvis "ses&sam" eller "se(s)am" som även de skulle ge lika rätt till domännmanet "sesam" vid tvist eller som kan "utnyttjas" vid landrush av nya domäner mm. Jag skulle med detta resonemang vid en ATF förlora [getupdates.se] för att det är en vanlig typo av internetmarknadsföringsbolaget [getupdated.se] ?? Vad jag hoppats få fram är att allt inte är så självklart som det först kanske verkar och därför inte heller en naturlig utgång vid en tvist. Edit: Jag noterade precis att genom att klicka på länken till varumärket och där klicka på SE, så får man fram när tilläggen (SE) började gälla - Shibsteds varumärke för Sesam i Sverige började någon gång under 2007(vecka 21 ?) - de hade alltså inget registrerat varumärke i Sverige när sessam registrerades. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Medlem
|
Har de ett case så får du brev från deras advokater inte att de vill köpa den ;D
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
undra om dom vänt sig till han som har sesaam & sesamm ...
Hade jag varit sesam.se hade ja totalt struntat i dessa typ-ins domäner....gissar att dom som ska till sesam.se vet vart dom ska, och skriver rätt om dom kommer fel.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Speciellt med en domän där 6 av 7 bokstäver ligger brevid varandra (a,s och e). Jag håller med dig om att om dom har mer att registrera/tvista om isf. När det kommer till rena typos så har de denna lista att ta hänsyn till om dom ska gardera sig helt, vilket är dumt och onödigt, men 7-8 stycken ger nog mer trafik än resten.. aesam.se, zesam.se, xesam.se, desam.se, eesam.se, wesam.se, swsam.se, sssam.se, sdsam.se, srsam.se, s4sam.se, s3sam.se, seaam.se, sezam.se, sexam.se, sedam.se, seeam.se, sewam.se, seszm.se, sessm.se, seswm.se, sesqm.se, sesan.se, sesak.se, sesaj.se, esam.se, ssam.se, seam.se, sesm.se, sesa.se, essam.se, sseam.se, seasm.se, sesma.se, ssesam.se, seesam.se, sessam.se, sesaam.se, sesamm.se, www-sesam.se, wwwsesam.se |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|