FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det verkar vara ganska skilda bud i frågan om vem som skulle vinna en tvist, är det ens nödvändigt att chansa?
Med tanke på att domänägaren inte har kommit sig för att göra något av siten än så kan man väl inte riktigt se det som att den är värd guld och gröna skogar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
jag röstar på 5 lax!
Själv vart jag erbjuden 10 lax för en domän....kontra med 40....de sluta med att ja inte fick nåt alls! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Röstar 15k helt solklart, inte en krona mindre. Det är din domän. Fråga efter ett generöst erbjudande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Min analys
1. Ett domännamn kan, enligt Allmänna villkoren punkt 18 c), i samband medtvistlösningsförfarande avregistreras eller överlåtas till den som begärt sådant förfarande om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken. Sesam är ett inarbetat varukännetecken. -> Villkor 1 uppfyllt = Varumärkesintrång. 2. Sesam lanserades i Sverige september 2006. Sessam.se registrerades 2006-12-08. Helt klart underlag för ond tro. 3. Det sista rekvisitet är luddigare. Förmildrande omständigheter kan t ex. vara om innehavaren använder domänen för icke-kommersiellt bruk eller liknande. Sessam.se pekar på en webbroot utan innehåll. Med största sannolikhet skulle detta avgöras som att det ej föreligger några omständigheter som innebär att det finns berättigat intresse till domännamnet från innehavarens sida. 4. Domännamnet är värdelöst utan förväxlingsfaktorn med Sesam.se Den enda nyttan är att utnyttja deras inarbetade varumärke för att få type-ins. Detta betyder att även om vi bortser från att du skulle förlora namnet i en ATF-tvist och bara ser till domänens faktiska värde är det otroligt lågt. Max 500:-. Dock spelar faktorn in att Sesam faktiskt kontaktat dig. Detta gör de antagligen för att slippa en ATF-tvist. Därför är ett rimligt pris 3000-5000 skulle jag säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Pierre, du ska vara väldigt glad att du inte kommit längre i dina planer att lägga upp en sökmotor på den domänen. Du hade kunnat göra dig själv riktigt illa. Även om både lagen och företag ofta har överseende med kids som inte förstår bättre än att göra intrång på andras varumärken och patent. Men, men. Begär för domänen vad du anser den vara värd. Som det är nu så har du ingen sökmotor på den, så det värsta som kan hända är att du förlorar domänen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej Pierre_K!
Det var länge sen. Var det inte din Katt som hette Sessam? Det var väl till henne du hade köpt den där domänen.. där du så fint skulle ha massa söta bilder och information om katten. Jäkligt oturligt att sökmotorn har ett liknande namn ![]() Nädu, fixa klart din katthemsida nu och lägg upp en söt bild på sessam. Det var väl planerat sen förr förra året då du hängde på Quakenet!? ![]() mvh Skojjerifirma AB |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
Citat:
Sesam och sessam är väl två helt olika saker? Och jo jag tror han skulle göra det, bara för att sesam och sessam är lika så uttalas dem inte likadant. Säg till dem att du vill ha 100 000 sek för den, det är väl små summor för dem antar jag och i mina ögon är det ett väldigt bra domännamn eftersom sesam.se finns, men inte fan inkränktar han på ett varumärke, deras varumärke heter sesam och dem har patent på det, men dom har inte patent på sessam? klurigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Ganska enkelt. Vid en ATF tvist förlorar han domänen. Denna tråd skulle räcka gott som bevis att den var köpt med avsikt för att sälja den / dra nytta av varumärket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
Alper och pokerstjärna, läste ni inte hans första inlägg? Han skriver ju att han tänkte lägga upp en sökmotor på sessam.se. Det är knappast svårt att ta reda på vad han har haft för intentioner med domänen. Man behöver inte vara jurist eller detektiv för att hitta den här tråden.
I vilket fall så är det klart att han ska sälja domänen om han har fått en förfrågan på den. Men begär han 100.000 kr bara därför att köparen skulle ha råd med det, så får han garanterat ingenting. Pokerstjärna - Sesam och Sessam är inte två helt olika saker i det här fallet. Det första är ett varumärke och det andra är ett försök till att göra intrång på det varumärket. Försök t ex att sälja läsk under namnet Cocka Colla så får du se vad som händer. Varumärken är i stort sett alltid relaterade till bransch och verksamhet, samt i många fall även geografiskt område. Klart man inte kan få ensamrätt på ordet Sesam eller Sessam (som båda kan anses vara egennamn). Men det är inte tillåtet att marknadsföra tjänster som är, eller påminner om, en sökmotorer i de namnen. Hade pirre förverkligat sina planer om en sökmotor på den domänen så hade han kunnat hamna i stora problem. Nu har han instället chansen att tjäna en liten slant på att sälja domänen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Citat:
Men låt säga att han skapar en sökmotor inom ett tema exempelvis allt som har med motorfordon att göra, då är det knappast varuintrång. Nu tar du i rejält när du kommer med "Cocka Colla", Coca cola company är en av världens största livsmedelsföretag. Jag tror han skulle lyckas om han satte upp en sökmotor inom ett tema med namnet sessam.se Låt säga att jag köper en domän runartromb.se eller runarstorm och sätter upp en community skulle det vara varumärkesintrång? Eller låt säga att jag äger domänen sessam.se och sätter ut information om min hund som heter sessam, skulle det också vara varumärkesintrång bara för att domännamnet är så förbannat likt? Du kan ju inte tala för sesam.se? Om dom kontaktar han personligen och vill köpa domännamnet, tror du att dom tror att han ska släppa iväg det för 20 eller 30K? Jag har fan sålt en domän ( som jag personligen tyckte var skitkass för 18 lökar ) Nu är det ett väldigt stort företag som ringer och kontaktar han och frågar han vad han vill ha för domännamnet så om han säger 100 000 tror jag inte det skulle vara några svårigheter att få betalt. Tänk hur många besökare per år dom kommer förlora bara för ett "s" och hur många stavar inte fel? Jag brukar väldigt ofta stava fel till google då jag skriver väldigt snabbt och ibland blir det slarvigt och det tror jag absolut inte jag är ensam om! Nåväl, du kanske tycker jag är tjatig och ifrågasätter dig. Men jag skriver bara vad jag tror ( det kan mycket väl vara som du säger ) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|