FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man bränner inte en flagga, eller annan symbol för en nation etc., det tillhör uppfostran/god ton/ren hyfs/hänsyn/respekt.
Sen att man inte förklarar krig för en flaggbränning är en annan sak. Bara för att vissa gör det behöver inte andra lägga sig på samma (barnsliga) nivå. Att det finns trångsynta och snedvridna människor är ingen nyhet och att det i de allra flesta fall visar sig vara muslimer är inte heller det någon nyhet. Det är samma folk som själva tycker att det är ok med nidbilder av jesus, västpolitiker osv. men f-n ta den som ger sig på Allah eller Mohammed. Kristna och andra grupper har betett sig på liknande sätt - sist var det Hitler & co. som gjorde det i större skala. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker dock det finns allvarligare frågor när det gäller vår nation och identitet..
Som: Vi inte längre sjunger nationalsången för att det kan vara stötande mot invandrare.. och liknande historier Svenska staten är livrädda för att stöta sig med någon, MrNice har en enormt stor och bra poäng och jag håller med honom |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är faktiskt inte fel att bränna den svenska flaggan, det är till och med rätt: när en svensk flagga tjänat ut skall den brännas. Fast det brukar ske under lite andra former än de nu aktuella i Mellanöstern...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tycker att man bör respektera andras religion. Varför hålla på och irritera när man vet att "någon" inte tycker om det? Det är bara korkat.
Men å andra sidan är det precis lika korkat att bli så upprörd över en isolerad incident. Vore ju en annan sak om Svenska medborgare konsekvent gav "fingret" till religionen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Svenskar är inte passiva, bara lugna till sinnet. Det är ju bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Flaggbränningen störde inte mig så mycket, de hade ju inte ens lyckats få till rätt färg på flaggan... Grön-gul...
I vilket fall, att bränna flaggor torde ju vara ägnat att väcka förargelse och att publicera en bild på Muhammed är kanske också det, men jag tycker att det är skillnad. Att jag tycker det är skillnad kanske beror på att jag skiljer på stat och religion, men jag tycker flaggbränning är mycket värre... Dumheterna att man inte sjunger nationalsången i skolan stör jag mig mycket mer på än något av det övriga. Fast man sjunger den faktiskt i mina barns skolor, men hörde det från en annan förälder att i hans barns skola var det bortplockat, för att inte underbygga rasism... Suck.
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Hade Mohammed framställts som homosexuell så hade jag förstått ilskan bättre, det är tyvärr faktum att jesus framställts som homosexuell i muslimska/arabiska media ett flertal gånger. Var är imamernas fördömande? Ehh... Avd. dubbelmoral? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
För att inte tala om deras egna nidbilder av Judar och förintelsen, där har vi att döma folk efter två standarder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nidbilder av Jesus, har lite svårt att tro det. Han har ställning som profet även hos Islam. Dock inte som guds son och inte riktigt lika betydelsefull som Muhammed, men profet är han där också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Jag tycker varken att man ska bränna andra nationers flaggor eller skända religiösa personligheter. Men när det händer så tar jag det med en axelryckning. Det har ingenting med passivitet att göra, utan beror endast på att sådant inte är viktigt för mig. Vid närmare eftertanke så tycker jag det är strålande om de kan bränna en flagga eller två för att få utlopp för sina aggressioner. Även om demonstranterna ser tokiga ut i mina ögon, så är de i sig ett litet framsteg. Det är ett väldigt bra sätt att visa sitt ogillande på. Betydligt mer civiliserat än att spränga sig själv och andra i luften.
När danskarna publicerade bilder på Mohammed så hackade några muslimer en av mina svenska webbsidor som ”hämnd”. Då föredrar jag att de bränner en flagg istället. Visst är jag beredd att försvara svenska värderingar och yttrandefrihet, men jag anser inte vår flagga spelar så stor roll i dessa sammanhang. Det är inte vår flagga som utgör det som är svenskt. Tänk om alla konflikter kunde lösas genom lite flaggbränningar och demonstationer. Det vore utmärkt tycker jag. Passivitet i den här typen av situationer är nog mycket önskvärd. I annat fall så skulle konflikten snabbt trappas upp och bli värre. En konflikt där båda parterna alltid besvarar den andra partens aggressioner har en tendens att eskalera och att aldrig nå ett slut. Irsael-Palestina konflikten är ett bra exempel. Jag skulle dock vara intresserad av vad MrNice anser att man ska göra när en nations flagga skändas? Hur ska man agera för att påverka situationen till det bättre menar du? Om passivitet är något negativt, vilken form av aktivitet bör vi då ägna oss åt? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|