Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Svensk = Passiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-17, 07:56 #1
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Medlem

Varför ska vi alltid vara så passiva i jämförelse med andra folkslag?

En (1) konstnär skapar en egen tolkning av en viss man som hund i vårt vackra land Sverige och genast blir alla svenskar gillande hotade och jagade som de hundar de vill att vi ska se ut som.

En hel nation ser nyheter om en annan nation som bränner vår flagga och en docka av vår statsminister och gör ingenting. Varför finner vi svenskar oss i detta?
Om ett stort multinationellt företag får sitt varumärke kopierat/nedladdat så skapar detta ramaskri bland politiker och den "politiskt" korrekta minoriteten som alltid lyckas framstå som majoritet.

Anser ni inte att vårt land är värt att stå upp inför?
Nu kommer några att er här givetvis att anmärka på mig och kalla mig för "rasist" för detta inlägg.
Ja, jag är rasist om ni anser att det är benämningen på en person som klagar på att hans flagga blir bränd på bästa sändningstid av en nations invånare som ständigt har sin regerings tigande godkännande för detta. (se även danmarksteckningarna)

Medlemmar här klagar på att de är hackade av turkar. (såklart med anledning av Lars Vilks konstverk)
Varför rycker vi andra på axlarna och endast förstrött anmärker att det är nog dags att uppdatera sidan i fråga.

Har jag så fel?
MrNice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 08:06 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Ser du ironin i att du tycker att andra länder ska förbjuda flaggbränning?
Oläst 2007-09-17, 08:35 #3
Medlem

Medlem

Ja, jag inser vad du tycker är "ironin" i det hela.
Tråkigt att du bagatelliserar frågan så. Antar att du anser dig tillhöra den politisikt korrekta minoriteten som jag tidigare beskrev och istället inte håller med mig om att det är sjukt att en svensk meborgare har fått en sådan dödsdom över sig och svenska företag har vidtagit säkerhetsåtgärder utomlands. Men detta är väl endast ironi i dina ögon sett.
Ytterligare en "passiv" svensk som sagt sitt.

Vad skulle krävas för att "vi" brände pakistanska flaggan och en avbild av deras president offenligt på bästa sändningstid?
Ursäkta, glömde bort att om en medelmåttlig pakistansk konstnär tillsammans med en lokalblaska publicerade ngt nedsättande om Sverige så skulle vi förstås gå man ur huset för detta.
Oläst 2007-09-17, 08:48 #4
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Varför skulle jag sänka mig till en så låg nivå? Jag tror starkt på yttrandefrihet och tryckfrihet. Finns ingen teckning i världen som skulle få mig att gå ut på gatorna och protestera.

Genom att vår statsminister tagit emot alla delegationer i det här ärendet, lyssnat på dem och noggrannt förklarat vår tryckfrihetsförordning och yttrandefrihetslag så har vi kanske kommit ett steg närmare dem. Han har inte på något sätt bett om ursäkt å Sveriges vägnar utan endast noga förklarat rådande lagstiftning här.

Att själva gå ut på gatorna och göra något vansinnigt hjälper knappast, även om de som känner sig träffade av Närkes Allehanda gör det. Bättre att försöka kommunicera hur våra lagar ser ut, det är nämligen det spelrum vi alla i Sverige får hålla oss inom.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 09:03 #5
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Jag får nog följa med Kristofer här om att det känns som att sänka sig till någon löjlig sandlåde nivå om man skulle gå ut och bränna flaggor, demonstrera samt hacka webbsidor för en tecknings.
Man undrar ju om folk verkligen är helt friska i huvudet eller ja att dom flesta har lite problem är väl givet men man trodde ju det fanns någon slags gräns. Dock känns det ibland lika onödigt från andra sidan att han enbart skall ha ritat den här hunden för att jävlas samtidigt som han kan falla tillbaks på att han är helt legitim och sedan hitta på någon djup grej till varför han ens målat den överhuvudtaget.

Det känns på den nivån som man var när man var liten typ bara för att du fick köpa cigg när du var 18 så gjorde du det även om du inte rökade. Bara för att du får reta folk till bristningsgränsen tack vare yttrande och tryckande frihet så gör jag det.

Men återigen så kan jag verkligen inte förstå hur muslimerna orkar bry sig om en bagatell som en teckning på en maskerad hund. Hade alla varit som dom hade nog mänskligheten varit ett minne blott så vi får väl se det positiva i att vara passiv. :P

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 09:13 #6
Medlem

Medlem

Nu menar jag förstås inte att vi ska gå man ur huse för att demonstrera, skrika slagord och bränna koranen.
Saknar bara gemene mans stake i att säga att det är fel att bränna svenska flaggan och att detta på ett framträdande sätt framkommer i media. Har inte hört några "arga" lyssnare, sett några förbannade skribenter etc.
Ingen vågar säga NÅGONTING kritiskt mot islam eller beteendet ifråga, det är detta som jag tycker är tragiskt.
De senaste hundra åren har svenskarna varit knähundar och passiva.
WW1 och WW2 är väl ett ypperligt bevis på detta som sedan verkar vara ingrott i folksjälen.
Oläst 2007-09-17, 09:18 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by MrNice@Sep 17 2007, 09:13
De senaste hundra åren har svenskarna varit knähundar och passiva.
WW1 och WW2 är väl ett ypperligt bevis på detta som sedan verkar vara ingrott i folksjälen.
Ja du har ju väldigt rätt på den punkten om man säger så vilket jag även får hålla med om att det är väldigt tråkigt. Det märks bara man pratar med invandrare om hur dom ser på oss svenskar så får man sig en uppläxning i om hur passiva och städade vi är och om att vi måste dricka vårat brännvin för att slappna av.

Mvh,
Viper
Oläst 2007-09-17, 09:29 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Och varför är det fel att bränna svenska flaggan?

Att inte vända upp och ner på hela världen för en bagatell är väl inte direkt att vara passiv på ett negativt sätt.

Det är vettigare att välja sina strider och göra en insats när det betyder något, åtminstone i min värld.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 09:34 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by jonny@Sep 17 2007, 09:29
Och varför är det fel att bränna svenska flaggan?
Har du aldrig gått i scouterna? Där fick man ju världens smisk bara man råkade dra flaggan lite i marken när man tog upp och ner den från flaggstången. Tänk då om man skulle bränna den, vill inte ens tänka mig detta.

Nej men flaggbränning har väl alltid varit ett ganska starkt sätt att visa vad man tycker om ett land även om jag heller egentligen inte förstår det hela. Liksom "wow ni lyckades elda upp en tygbit, känner ni er stolta? Vi blev jätte rädda för er vi lovar!"
Det är ungefär som "din mamma" humor vilket invandrare nästan mördar dig för om du använder på dom, eller iaf om det är fel person även dom är ju olika.

Mvh,
Viper
Oläst 2007-09-17, 10:28 #10
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Konflikter ska lösas genom att bägge parter sätter sig ner och diskuterar saken och definitivt inte genom våld och demostrationer.
Jag är helt för yttrandefrihet och tryckfrihet och jag är helt emot demostrationer och våld.
Jag anser att vår regering med Fredrik i spetsen försöker lösa den här situationen på ett humant och rätt sätt.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017